A kis- és középvállalkozások mindössze harmada működött zavartalanul a koronavírus miatti korlátozások idején, ezért minden második digitális fejlesztésre készül a járvány után. Ugyanakkor azokat a cégeket érintette meg legkevésbé a válság szele, amelyek több digitális megoldást használtak – derült ki abból a nagymintás, nem reprezentatív kutatásból, amelyet az eNET a Telekom megbízásából készített. A magyar vállalkozók mindössze negyede kíván visszaállni a válság előtti munkarendre.
A kutatásban résztvevő kis- és középvállalkozások
fele vagy szűkített kapacitással, vagy szűkített tevékenységi körrel vészelte át a vírus időszakát, harmaduk szerint nem érintette őket a kialakult helyzet, de 11 százalékuk kénytelen volt szüneteltetni a működését. Egy százalékuk megszűnt
– derült ki az eNET kutatásából, amelynek során hazai vállalkozókat kérdeztek a Telekom megbízásából. A kutatással a Telekom célja, hogy támogassa küldetését, a kkv-k digitalizációját. A cégvezetőket és alkalmazottakat is kérdező tanulmány szerint egyre több vállalkozó vonta le azt a tanulságot a járványból, hogy a digitális a könnyebb, vagy éppen az egyetlen út.
A kérdőívet kitöltő azon vállalkozások körében, amelyek korábban nem használtak digitális megoldásokat,
22 százalék tudta zavartalanul tovább folytatni korábbi tevékenységét. 1-2 digitális megoldás használata esetén 23 százalék, 3-4 megoldás esetén 30 százalék, míg az öt különböző digitális megoldást használó vállalkozások körében már 37 százalék ez az arány
– derül ki az adatokból.
Minél több digitális megoldást használt már korábban is egy vállalkozás, annál kevésbé nehezítette meg a működését a járvány – vonja le a tanulságot az adatokból az eNET, hozzátéve, hogy az adatokat árnyalja, hogy melyik szektorban működik egy kkv. A webshop, a készpénzmentes fizetési megoldások, az elektronikus kommunikáció és az online számlázás már a járvány előtt is széles körben használt funkciók voltak a vizsgált kisvállalkozásoknál, de mindegyik esetben elmondható, hogy jelentősen nőtt a használók száma és több vállalkozás mondja, hogy a jövőben vezeti be ezeket az újításokat.
A kutatás adatai szerint a járványhelyzet lökést adott a digitalizációnak, hiszen a vállalkozók alig egy negyede kíván teljesen visszaállni a járvány előtti működésre, negyven százalékuk azonban úgy nyilatkozott, hogy abban a metódusban dolgoznak tovább, ahogy a vírusveszély alatt. A vállalkozások egyharmada ebben az időszakban kezdte el az online csoportmunkát támogató alkalmazások használatát. Szintén a vállalkozások egyharmada változtatta meg az üzleti kapcsolattartás mikéntjét, majdnem egyharmad vezetett be az irodai munkavégzés helyett valami mást. Hogy a digitalizáció útjának még csak az elején jár a kkv-szektor, azt jól mutatja, hogy a megkérdezett cégek 21 százaléka hozott be legalább egyet az olyan megoldások közül, mint a közösségi média jelenlét, honlap, webshop, online számlázás vagy éppen a készpénzmentes fizetési lehetőség biztosítása.
Az ilyen változások azonban nemcsak technológiai, hanem szemléletbeli változást is igényelnek. A Telekom ennek segítésére hívta életre a Hello Biznisz Klubot, amely egy partnerségre építő, a digitalizációt támogató közösségi kezdeményezés, ahol a Telekom a vállalkozóknak megjelenési lehetőséget biztosít, sőt, online hirdetési felületeinek egy részét felajánlja a vállalkozások részére.
A Telekom és az eNET kutatása szerint a cégek 56 százaléka a vírushelyzet után nagyobb hangsúlyt fektet a digitális fejlesztésekre és csaknem negyedük úgy nyilatkozott, hogy ez lesz az első dolga. A kutatásban részt vevő kkv-k 13 százaléka mondja azt, hogy már ma is teljesen digitálisan működik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.