Az uniós tervek szerint erősebb és kiterjedtebb jogokat kapnának a vonattal utazók 2021-re, az Európai Bizottság javaslata szerint ez az esztendő lenne az európai vasút éve. Bár az utasjogok terén folyó munka a koronavírus miatt leállt, de az Európai Parlament közlése szerint júniusban már újraindult.
A vasúton utazók alapvető jogait és kötelességeit egy 2009 óta hatályos uniós jogszabály rögzíti. Kitér az információhoz való hozzáférésre, a vonatjegyek elérhetőségére, a segítségnyújtásra, a vonatkésés, a járattörlés és a balesetek miatti kártérítésre, a fogyatékos vagy mozgáskorlátozott utasoknak ingyen járó segítségre, végül a panaszkezelés mikéntjére is. Az Európai Bizottság – egy 2013-as jelentés, majd egy 2017-es hatásvizsgálat alapján – 2017-ben javasolta a vonatkozó szabályozás módosítását annak érdekében, hogy javuljon az összhang az uniós utasjogok és a vasútvállalatok érdekei között. Például egységesülne a szabályozás, azaz eltűnnének a határátlépéssel járó, az elővárosi és a regionális szolgáltatások között fennálló, 2020-ra pedig a nagy távolságú belföldi járatok közötti egyedi különbségek is.
A javaslat szerint minden vasúti szolgáltatás esetében meg kell erősíteni a mozgáskorlátozottak jogait, és kompenzálni kell őket, ha esetleg elvész vagy megrongálódik a közlekedésben használt eszközük. E kör kiszolgálására külön fel kell készíteni a személyzetet.
Az utasokat informálni kell a jogaikról – erősíti meg a már meglévő előírást a javaslat. Azt is tudatni kell velük, hogy a jeggyel megvásárolt jogaik az egész utazásra vagy csak egyes szegmenseire vonatkoznak-e. Ugyanakkor megjelenne a vis maior záradék, vagyis a vasútvállalat nem lenne köteles kártérítést fizetni a természeti katasztrófák miatti késésért, tehát azokban az esetekben, amelyeket nem a vállalat okozott, és megelőzni sem tudott volna.
A módosításokat 2018 októberében 25 változtatással szavazta meg a parlament szállítási és idegenforgalmi bizottsága, és egy hónapra rá rábólintott az Európai Parlament is. A változtatások például a vis maior klauzula bevezetésének kitolására, a vonaton történő kerékpárszállítás támogatására és a vonatkésések miatti kárpótlás növelésére vonatkoztak, továbbá arra, hogy 12–48 órával előre kell jelezni, ha a mozgáskorlátozott utasnak az állomáson segítségre lesz szüksége.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.