A COVID-19 világjárvány hatása messze meghaladja a 2008–2012. évi pénzügyi és államadósság-válság hatását, és gazdasági következményei mindegyre tovább gyűrűznek. Az Európai Számvevőszék közzétette legfrissebb áttekintését, amelyben számba veszi az Unió gazdasági és pénzügyi struktúrájában az elmúlt évtizedben bekövetkezett fejleményeket, és rámutat a fennmaradó kihívásokra, a lehetséges kockázatokra és a szakpolitikai hiányosságokra.
A 2008–2012. évi pénzügyi világválság és az abból fakadó gazdasági és euróövezeti államadósság-válság hosszú távú hatást gyakorolt a növekedésre és a költségvetési stabilitásra az Unióban. Ezt a hatást csak fokozták az Unió pénzügyi rendszerének hiányosságai,
a szakpolitikai eszközrendszer és a nyomon követési és szabályozási környezet elégtelensége,
valamint az euróövezet intézményi felépítésének befejezetlensége.
A COVID-19 világjárvány jelenleg nagy próbatételnek teszi ki az Unió gazdasági és pénzügyi struktúrájának ellenálló képességét, mind a gazdasági hatás nagyságrendje, mind pedig a közpénzből finanszírozandó válaszlépések szempontjából.
„Fontosnak tartjuk, hogy egy évtizeddel a globális pénzügyi válság után számba vegyük az uniós válaszlépéseket – jelentette ki Ivana Maletić, az áttekintésért felelős számvevőszéki tag. – A COVID-19 válság gazdasági sokkhatása jóval nagyobb, mint a 2008-as válságé volt, de az akkori tanulságok figyelembevétele segíthet választ adni a jelen kihívásaira is.”
Az áttekintésben, amely más érintett uniós és nemzetközi szervezetek által végzett korábbi ellenőrzésekre és elemzésekre támaszkodik,
a számvevők megjegyzik, hogy az elmúlt években javult a pénzügyi válságok kezelésére szolgáló uniós eszköztár.
Az Unió uniós szintű felügyeleti szerveket hozott létre a pénzügyi szektorban, szigorította a bankok szabályozását és felügyeletét, és létrehozta a rendezett bankszanálás keretét.
Ezek az intézkedések segítettek a bankfelügyelet és -rendezés terén 2009-ben tapasztalt egyes hiányosságok kezelésében. Megkezdődött a bankunióval és a tőkepiaci unióval kapcsolatos munka is. A számvevők azonban arra is rámutatnak, hogy a következő kihívások továbbra is fennállnak:
A számvevők arra is rámutatnak, hogy ha az Unió teljesíteni akarja a pénzügyi szektor védelmére, felügyeletére és megerősítésére irányuló ambiciózus célkitűzéseit, akkor azokhoz megfelelő költségvetési forrásokat és személyi feltételeket kell hozzárendelnie,
valamint arra, hogy ki kell teljesíteni a tőkepiaci uniót és a bankuniót (amelynek még hiányzik a harmadik pillére).
A 2008. évi válságot megelőzően egyes tagállamokban az államháztartás felügyelete és ellenőrzése gyenge volt, a költségvetési tartalék alacsony, a gazdaságpolitikákat pedig uniós szinten nem hangolták össze megfelelően.
Mutatkoznak párhuzamok a 2020-es helyzettel, hiszen most is fennáll a kockázat, hogy tovább mélyülnek a tagállamok közötti gazdasági különbségek, illetve hogy a COVID-19 válság miatt súlyos mértékben megnő a költségvetési hiány és az államadósság, mivel a válság jelentős nyomást gyakorol az államháztartásokra.
A számvevők leszögezik, hogy ha egy tagállamban a pandémiát megelőző időszakban magas volt az adósságszint, az sebezhetőbbé teszi a tagállamot, és jelentős mértékben befolyásolja azon képességét, hogy szakpolitikákat hajtson végre, vállalkozásokat támogasson vagy általános szociális támogatást nyújtson.
A COVID-19 válság által az uniós gazdaságokra és pénzügyekre gyakorolt hatások leküzdése felé vezető út további intézményi és szakpolitikai válaszlépéseket fog hozni. Amint azt a költségvetési politikák uniós összehangolására vonatkozó korábbi ellenőrzéseink során észrevételezték, az uniós szintű gazdasági kormányzás egyre összetettebbé válik, és a szabályoknak nehéz érvényt szerezni.
Ez a helyzet a Bizottság és a Tanács részéről nagyfokú mérlegelést és szakértői megítélést követel meg, a tagállamok részéről pedig sokkal több erőfeszítést az Unió által ajánlott reformok végrehajtása érdekében.
A Bizottság előrejelzése szerint
az uniós GDP 2020-ben várhatóan 7,4 százalékkal (az euróövezetben 7,7 százalékkal) csökken, nagyobb mértékben,
mint a 2008–2012-es válság idején bármikor.
Az, hogy az Unió ideiglenes mentességet adott az állami támogatási szabályok alól és aktiválta a Stabilitási és Növekedési Paktum általános mentesítési rendelkezését, lehetővé tette a tagállamok számára, hogy azonnali támogatást nyújtsanak a vállalkozásoknak és a fiskális politikának.
Emellett az Unió új költségvetési eszközöket hozott létre a tagállami helyreállítás támogatására, valamint az Unió belső piacának és az euró stabilitásának védelmére.
Ezen eszközök közé tartozik a 750 milliárd euró értékű Európai Helyreállítási Eszköz,
amelynek központi eleme az új uniós Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz, valamint az összesen 540 milliárd euró értékű három biztonsági háló.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.