Egyértelműen megüzente a kormányzatnak a budapesti vezetés, hogy ha nem járul hozzá egy újabb hitelkeret megkötéséhez az Európai Beruházási Bankkal (EIB), akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibuszbeszerzési opciót – értesült a Világgazdaság. Mindez azt jelentené, hogy
51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Skoda-Solaris típusú járműtől esne el az utazóközönség.
A vásárlás nem egészen 11 milliárd forintba kerülne. A kedvező ajánlat a BKK által még 2014-ben tető alá hozott troli- és villamosbeszerzés része. Az előző városvezetés több alkalommal élt is az opciós jogával, a BKK éppen a napokban állította forgalomba a nyolcadik villamost abból a 26-ból, amelyek megrendeléséről 2017 végén született döntés.
A kommunikáció szerint a főváros ezúttal azért keveredett konfliktusba a kormánnyal, mert az utóbbi meg akarja akadályozni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy 70 milliárd forintos EIB-hitel felvételével oldaná meg, amelyhez viszont a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek előzetesen hozzá kell járulnia. A főpolgármester, mint mondta, csak egy aláírást kér, de nem kapja meg.
Erre válaszul kormányhatározat született, amely arra hívja fel a figyelmét a városvezetőnek, hogy a rendelkezésére áll 61 milliárd forint,
egyebek között pont a járműbeszerzésekre felhasználható EIB-hitelkeret. Ezért a kormány abban támogatja Budapestet, hogy ne egy újabb adósság, hanem ennek terhére szerezze be a környezetbarát trolikat. Karácsony Gergely úgy reagált, hogy ez csak akkor lehetséges, ha például a Lánchíd felújításáról, a Blaha Lujza tér rekonstrukciójáról, az útépítésekről vagy a 3-as metró akadálymentesítéséről is lemondana, mivel ezt a pénzt egyebek mellett erre szánták.
A főpolgármester állításait árnyalja, hogy a felsorolás együttesen sem fedi le a teljes hitelkeretet, az pedig nem ismert, mire költenék a fennmaradó részt. Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de van mozgástere, hogy a már meglévő összegeket átcsoportosítsa a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok.
A trolibeszerzés forrása tehát megvan.
A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt 100 és 200 millió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető. A témában lapunk érdeklődésére a városháza azt nyilatkozta, hogy a teljes EIB-hitelkeretet lehívja az idén, a trolibuszbeszerzés kapcsán pedig a főpolgármester álláspontját erősítették meg. Karácsony Gergely ragaszkodása az új hitelkerethez azért is érthetetlen, mert ennek megszerzése pozitív forgatókönyv esetén is decemberre várható, tehát
ez semmi esetre sem lehetne fedezet a hónap végén kifutó trolibeszerzési opció mögött.
A járműbeszerzés elindítását egy sor időigényes adminisztrációs folyamat előzi meg, ezek előkészítésének a városháza részéről eddig semmi nyoma. A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt. Erre normál körülmények között nem lenne esély, a múlt hét óta ismét hatályos rendkívüli jogrend azonban Karácsony Gergelynek is lehetőséget teremt arra, hogy mindezt saját hatáskörben megtegye, átugorva a testületi vita és döntéshozatal szintjét. Ha tehát van valós szándék a trolik megvásárlására, az valóban mindössze egy aláírásra vár.
De nem a kormányéra, hanem a főpolgármesterére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.