Az 1980-as évek első felének szintjére zuhant tavaly a brit autóipar termelése, elsősorban a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozások keresleti hatásai miatt.
A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) csütörtökön ismertetett éves összesítése szerint 2020-ban 920 928 személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 29,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az SMMT hangsúlyozza, hogy
legutóbb 1984-ben készült ennél kevesebb jármű a brit autógyárakban: abban az évben 908 906 autót állított elő a brit járműipar.
Tavaly az exportra termelt autók száma 29,1 százalékkal, a brit piacra gyártott járműveké 30,4 százalékkal zuhant. A brit járműipar tavalyi termelésének így is több mint a 80 százaléka külföldre került, és a legnagyobb piac változatlanul az Európai Unió, annak ellenére, hogy Nagy-Britannia tavaly januárban kilépett az EU-ból.
Az SMMT csütörtöki jelentése szerint 2020-ban
a brit autóexport 53,5 százaléka az EU-országokba irányult.
A brit EU-tagság egy évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) után 11 hónapig tartó átmeneti időszak kezdődött, amely alatt jórészt a kilépés előtti szabályozási rendszer maradt érvényben az unióval folytatott kereskedelemben.
Az átmeneti időszak december 31-én véget ért, de London és az Európai Unió az utolsó pillanatban, karácsony előtt megállapodásra jutott egy szabadkereskedelmi egyezményről, amely vám- és kvótamentességet biztosít a kétoldalú áruforgalomban.
Az SMMT csütörtöki beszámolója szerint a brit autóipar uniós exportja tavaly az átmeneti időszak ellenére is 30,8 százalékkal zuhant a koronavírus-járvány súlyosan negatív keresleti hatásai miatt. A nagy-britanniai autógyártók 2020-ban 400 460 autót értékesítettek az Európai Unió piacán.
A vállalatok közül a Vauxhall szenvedte meg a leginkább a járvány hatásait: az Opellel jórészt azonos kivitelű, de más márkanevek alatt forgalmazott autókat gyártó brit konglomerátum tavaly 32 234 járművet állított elő, 47,8 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben.
A legnagyobb cégek közül a Jaguar Land Rover-csoport termelése 36,7 százalékkal zuhant.
A Honda 36,3 százalékkal, a Nissan 29,1 százalékkal, a Toyota 21,5 százalékkal kevesebb autót gyártott nagy-britanniai üzemeiben, mint egy évvel korábban.
A mélypont tavaly áprilisban, a nagy-britanniai koronavírus-járvány első hullámának tetőzése idején volt: abban a hónapban mindössze 197 személygépkocsi készült Nagy-Britanniában, 99,7 százalékkal kevesebb, mint 2019 áprilisában.
Csütörtöki beszámolójában az SMMT közölte: abban bízik, hogy az idén ismét egymillió fölé emelkedik a Nagy-Britanniában gyártott autók száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.