A tavaszi nagy visszaesés után visszakapaszkodott a megyében meghatározó autóipar?
A járvány második hullámának a közepén tartunk, még nem lehetnek pontos adataink.
Igen érzékenyen érinti a 2019-ben újra dinamizálódó hazai járműgyártást, az iparág európai recesszióját pedig tovább mélyítheti. Megyénkben kihat az egész gazdaságra, ezért a visszaesés erősen érezhető volt. Az autóipari beszállítóink nagy részben exportra termelnek. Nagyon fontos, hogy a német gazdaság helyzete miként alakul. A 2008-as válság után már 2011 első negyedében elérte a korábbi szintet, a magyarnak ez csak 2014 végére sikerült. Most a német gazdaság a 2008-as szintre esett vissza a GDP-változás tekintetében. Ez a magyar megrendeléseket is nagyon visszavetette. A visszakapaszkodás – az első hullám adataiból látszik – nem telik olyan hosszú időbe, mint a 2008-as válság után.
A visszaesés azonban most sokkal nagyobb volt.
Az autóipar helyzete az alternatív hajtásláncok bevezetése, a klímavédelmi szigorítások miatt már évek óta nem túl jó. A termelés gyors felfuttatása elemi érdek. Kihívás, hogy ezt a járvánnyal együtt élve kell megvalósítani, de úgy látjuk, a felfutás bekövetkezett. A kényszerű leállások a korszerű, minimális raktárkészletre alapozott gyártásban azonnali kapacitáscsökkenéssel jártak. A közép- és hosszú távú fejlesztéseket és gyártási terveket is újra kellett alkotni. A magyar autópiacon is sokan elnapolják a vásárlásokat. De biztató, hogy a hozzánk beérkezett adatok szerint az első hullám után gyorsan kezdett magához térni a járműipar.
Tart csődhullámtól?
A vállalkozások kötelező kamarai regisztrációjának határideje március 31., ekkor fogunk tisztábban látni.
A cégek átlagos kapacitáskihasználtsága októberben 77 százalék volt, 13 százalékponttal magasabb az áprilisinál. Derűlátóbbak, mint tavasszal, bár a válság mély. A kis méretű, a kizárólag hazai értékesítésre termelő, a tisztán hazai tulajdonú és az egyéb gazdasági szolgáltatások területén tevékenykedő vállalatok a legkitettebbek. A boltok nagy veszteségeket szenvedtek el, de már látszik a kilábalás. Tavasszal erősen pesszimisták voltak a kkv-k, de végül tisztességgel helytálltak. Éveket ugrottak előre a cégek digitális fejlettségben, ez lehet az egyik leghatékonyabb eszköz.
A magyarországi szakmák többsége nem automatizálható, de a helyi adottságok jók.
A részben vagy egészben automatizálható szakmákban dolgozók aránya Fejér megyében a legmagasabb, 24 százalék, ezt Komárom-Esztergom követi 23 százalékkal. A második hullám sokkal felkészültebben érte a vállalkozásokat. A turizmusban és a vendéglátásban sok cég bezárt, nagy vesztes a rendezvényszervezés. A szállításnak, logisztikának kedvezett, hogy sok cég házhoz szállításra tért át. Ahol az átszervezés költségcsökkentést és hatékonyabb munkát eredményezett, a későbbiekben sem fognak visszatérni a járvány előtti formákhoz.
A nyárra nőtt az állástalanság, azóta visszaállt a korábbi munkaerő-hiányos állapot?
A megyénkben június végén 9 ezer álláskeresőt tartottak nyilván. A munkanélküliségi ráta rég nem látott magasságba nőtt.
Azóta javult a helyzet. A cégek a következő fél évben növekvő munkaerő-keresletre, de továbbra is minimális munkaerő-túlkínálatra számítanak. Túlkínálat várható a kis- és középvállalkozásoknál (kkv-k), a kizárólag belpiacra termelő, a tisztán hazai tulajdonban lévő cégek körében, a kereskedelemben, a szolgáltatásokban, az építőiparban. Létszámbővülésre számíthatunk a nagyvállalatok, az exportpiacra is termelő cégek, a legalább részben külföldi tulajdonban lévő vállalkozások, illetve a feldolgozóipari cégek esetében. A beruházások az év első felében még robusztusan bővültek, a harmadik negyedévben elkezdődött a csökkenés. Az uniós források kisebb felhasználása is szerepet játszott, ahogy a nagyobb létszámú, külföldi tulajdonú vállalatok és az állami cégek beruházásainak elmaradása is.
A vakcinázás javíthat a helyzeten?
Ahhoz, hogy visszatérhessen a gazdaság és az életünk is a vírus előtti megszokott rendjébe, a vakcina az egyetlen lehetőségünk. Az oltások szervezésében a kamarának nincs feladata, de ha az állam vagy a vállalkozások ennek szükségét érzik, természetesen segíteni fogunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.