Sikeresek a kormányzat gépjárművásárlási támogatásai. Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter a Mandinernek arról beszélt, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a múlt év végéig 31 ezer család igényelte. Emellett pedig a kormány Klíma- és természetvédelmi akciótervének részeként meghirdetett, az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezelt
csaknem 6 milliárd forintos keretösszegű pályázat több mint 2 ezer környezetkímélő jármű kedvezményes beszerzését teszi lehetővé.
Ugyanakkor a lehetőséggel élőket meglepetésként érheti, hogy a jármű totálkáros sérülése vagy ellopása esetén elsőként nem őket, hanem az államot kártalanítja a biztosító. A hatályos szabályozás szerint a nagycsaládosoknak járó kedvezmény igénybevételéhez nem kell casco biztosítást kötni, ám ha a támogatás mellett finanszírozást is igénybe vesznek, a lízingcég előírja a biztosítás megkötését. A szabályozás szerint azonban,
ha a nagycsaládosok a megszerzéstől számított három éven belül cascót kötnek, a biztosítási szerződésben a kincstárt a szerzési támogatás és járulékai erejéig társbiztosítottként kell feltüntetni.
Az elektromos autók támogatásáról szóló rendelet viszont előírja, hogy a vásárlástól számított első három évben – a fenntartási időszak alatt – a gépjárműnek teljes körű (töréskár, elemi kár, lopáskár, üvegkár) casco biztosítással kell rendelkeznie. A támogatás kifizetésének feltétele, hogy a casco biztosításon a támogatás visszafizetését biztosító záradék szerepeljen. A gépjármű ellopása, illetve totálkár esetén a forgalomból való végleges kivonása miatti kártérítésből az első három évben a biztosítónak a támogatási összeg időarányos részét a Magyar Államkincstárnak kell utalnia, a támogatással vásároló autós csak az ezen felüli összegre tarthat igényt.
A visszatérítendő, maximum 2,5 millió forintos támogatási összeg a vásárlást követő első évben a támogatás 100, a második évben 80, míg a harmadik évben 60 százaléka. A megoldás nem újdonság, nagyon hasonló megoldást alkalmaznak a biztosítók a lízingből vásárolt gépjárművek esetében is – más kérdés, hogy ekkor a mögöttes jogviszony eltérő.
A helyzetet tovább árnyalhatja, hogy a biztosítók normál esetben csak rövid ideig, három-hat hónapig, maximum egy évig hajlandók új értéken téríteni a lopás- vagy totálkárt, onnantól a mindenkori piaci érték a kártérítés alapja. Ebben a tekintetben jó hír, hogy több biztosítónál elérhető a nagycsaládos casco, ennek megkötésekor az első évben jellemzően vállalják a biztosítók az új értéken történő térítést. Miután a támogatott konstrukciók nem zárják ki, hogy az adott hétüléses vagy elektromos autót a tulajdonos a támogatáson felül lízingből finanszírozza, az autók értékvesztése miatt extrém esetben előfordulhat, hogy az állami támogatás visszafizetésére és a lízingkövetelés egészére nem elegendő a biztosítói kártérítés összege. Ilyenkor előfordulhat az is, hogy a tulajdonosnak nemcsak a gépjármű elvesztése miatt kell búsulnia, hanem még a zsebébe is kell nyúlnia, hogy kifizesse az állam és a lízingcég követelését. E tekintetben pozitívum, hogy bár a jogszabály szerint a maximum 2,5 millió forintos nagycsaládos támogatás elvben a gépjármű árának 50 százalékát fedezheti, a piacon elérhető autók esetében a támogatási arány a magasabb piaci árak miatt jellemzően alacsonyabb. A finanszírozásnál pedig a hitelfékszabályok védhetnek meg a lopás vagy totálkár miatti esetleges pénzbefizetéstől.
A lakásvásárláshoz nyújtott állami családpolitikai támogatások közül a csok esetében az állam tíz évre jelzálogjogot jegyez be a vissza nem térítendő támogatás fejében, és erre az időszakra az érintett ingatlanra lakásbiztosítást is kötelező kötni – noha lényegesen ritkább az ingatlan teljes megsemmisülésének kockázata, mint a gépjárművek esetében. A babaváróra viszont – tekintve, hogy szabad felhasználású termék – nem kötelező a biztosítás. A hitelcél függvényében azonban érdemes lehet lakás- vagy hitelfedezeti életbiztosítást kötni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.