A járvány ellenére 14,4 milliárd forintos árbevételt ért el a 2020 áprilisától 2021 márciusáig tartó, 2020-as gazdasági évében a Daikin Hungary Kft., a fűtési, szellőztetési és légkondicionálási berendezéseket gyártó és forgalmazó japán Daikin márka magyarországi képviselete. A közel 25 százalékos bővüléssel a Daikin Hungary a legnagyobb növekedést elérő leányvállalat volt a régióban a Daikin Central Europe tagvállalatai között, a forgalombővülés egyúttal az egyik legnagyobb mértékű volt a Daikin Hungary Kft. elmúlt 20 évében. A bevétel mellett mintegy 5 százalékkal nőtt a foglalkoztatottak száma is. A vállalat nyeresége a jelentős árbevétel-növekedés ellenére 225 millió forintos értéken gyakorlatilag stagnált, amelynek egyrészt az árfolyam változása, másrészt az építőiparban tapasztalható munkaerőköltség-növekedés volt a két fő oka.
A vállalat a piaci becslések szerint lakossági klímapiacon 10 százalékos, a lakossági hőszivattyú piacon 25 százalékos, az ipari folyadékhűtőknél 20 százalékos, míg a változó hűtőközeg tömegáramú hűtő-fűtő berendezéseknél (VRF vagy VRV rendszerek) közel 30 százalékos becsült részesedést mondhat magáénak,
és Magyarországon mindegyik szegmensben a három legnagyobb piaci szereplő közé tartozik.
A forgalombővülés elsősorban az ipari, üzleti szegmensnek volt köszönhető, míg a lakossági szegmensből érkező árbevétel némileg csökkent. A vállalat arra számított, hogy a pandémiás helyzetben a home office elterjedése miatt nőni fog az otthonukat klimatizáló vásárlók száma, ez nem történt meg, a klímák iránti lakossági kereslet inkább visszaesett. Ez annak is volt köszönhető, hogy sokan vesztették el az állásukat, megnőtt a bizonytalanság a foglalkoztatottságban, a lakosság inkább kivárt, tartalékolt, továbbá a 2020-as nyár sem volt igazán meleg, elmaradtak azok a többhetes kánikulai időszakok, amelyek a klímaértékesítést jelentősen felpörgetik. Ennek következtében a Daikin lakossági klímaértékesítése 15 százalékkal csökkent.
Ezzel párhuzamosan viszont jelentősen nőtt az igény a lakossági hőszivattyúk iránt, az ebből származó árbevétel közel 15 százalékkal emelkedett és mintegy negyedével lett magasabb, mint azt a cég tervezte. A Daikin tapasztalata szerint az új építésű ingatlanok esetében már nagyon sokan hőszivattyús megoldással tervezik az ingatlan hűtését-fűtését megoldani, amit a hamarosan életbe lépő szabályozás is támogat, hiszen ezeknél a lakóépületeknél az energiafelhasználás legalább 25 százalékának megújuló forrásból kell származnia. A hőszivattyú nem csupán ennek a kritériumnak felel meg, hanem üzemeltetési költsége is akár 30-40 százalékkal kedvezőbb lehet, mint egy gázkazáné.
A lakossági piacon a tavalyi év folyamán visszaesett a kereslet a belépő árkategóriás klímák iránt, viszont a közép- és felső kategóriás légkondicionálók továbbra is keresettek, a prémium termékek iránti keresletet nem fogta vissza a járvány.
A hőszivattyúk esetében egyre kevésbé az ár, sokkal inkább a műszaki tartalom, az energiafelhasználás és az integráció számít: a beruházók részéről az az igény, hogy kombinálni lehessen vizes vagy levegős rendszereket a hűtés-fűtés esetében, és egy kézből, illetve rendszerből tudják vezérelni az épületgépészeti berendezéseket.
Az ipari klímák, fűtési-hűtési rendszerek értékesítésénél nem volt visszaesés, több nagyberuházás – például a Néprajzi Múzeum – tavaly fejeződött be, gyárak, ipari létesítmények készültek el. A Daikin számos megrendelést kapott az e-mobilitás területén működő ipari cégektől, például akkumulátorgyáraktól, amelyek most építik magyarországi üzemeiket. A magyar piacon végbement folyamat egyébként ellentétes a Daikin többi közép-európai leányvállalatánál tapasztalattal, mivel a legtöbb szomszédos országban az ipari, kereskedelmi szegmens visszaesett, a lakossági szegmens viszont növekedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.