Az elmúlt évtized fegyelmezett költségvetési politikája most látszik beérni, miután a tavalyi 15 százalékpontos növekedés ellenére is szűkült az olló hazánk és a régiós országok adósságszintje között – derült ki az Európai Bizottságnak április végén megküldött stabilitási és konvergenciaprogramokból. A jelenlegi makropályák alapján 2024-ben már csak 20 százalékpontos különbség lesz a magyar és a cseh, valamint a román adósság között.
Ami még mindig kifejezetten magas, ám komoly előrelépés ahhoz képest, hogy bő évtizede még 40 százalék volt a differencia.
A magyar államadósság értékelésénél ugyanakkor nem szabad elmenni amellett, hogy évtizedek óta hazánk rendelkezik a legmagasabb adósságszinttel a régióban. A honi gazdaságpolitika folyton visszatérő problémája, hogy a növekedés éveit is kifejezetten laza költségvetési fegyelem jellemezte. A pénzügyi kormányzat szemléletváltása mellett számos jogszabályi változás is kellett ahhoz, hogy
Magyarország hajtsa végre a legnagyobb, 15 százalékos lefaragást az államadósságból 2011 és 2019 között,
amelyet Csehország 14, Lengyelország és Szlovákia 11, illetve 6 százalékponttal tudott mérsékelni. Románia esetében volt a legkisebb mértékű, 4 százalékpontos csökkenés, ami alátámasztja a román gazdaságpolitikát ért kritikákat.
Keleti szomszédunk az elmúlt években óriási költekezést hajtott végre, a 3 százalékos hiányszint átlépése miatt pedig 2019 óta túlzottdeficit-eljárás alatt áll. Annak ellenére, hogy továbbra sincsenek érvényben a költségvetési korlátok, júniusban a bizottság figyelmeztette a román kormányt, hogy minden, növekedésből származó pluszbevételt az adósság elleni harc szolgálatába kell állítania. Mindezzel együtt 2024-re a GDP-arányos bruttó államadósság Romániában 60 százalékra emelkedhet, ami különösen magas annak fényében, hogy 2008-ban még e mutató 20 százalékon állt.
A fiskális szigorhoz vissza kell térni, az államadósságokat minél előbb le kell építeni
– szögezte le a VG-nek Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági üzletágának vezetője. Az elemző arra hívta fel a figyelmet, hogy a költségvetési korlátok felfüggesztése nem jelenti azt, hogy a kormányzatok szabadon költhetnek. Azoknak az országoknak, amelyek megtehetik, mert a gazdaságuk nem igényli a fiskális impulzust, minél előbb a szigorítás útjára kell lépniük, mivel ezzel előnyre tehetnek szert abban az esetben, ha a gazdasági helyzet ismét romlana – mutatott rá a szakértő.
Fontos megjegyezni, hogy a válságkezelés országonként eltérő makro- és hiányszámokat produkált. Ugyan a jövőre várható 5,9 százalékos magyar deficit az egyik legmagasabb a térségben, azonban az idei hiány esetében ennek ellenkezője az igaz: a visegrádi országok között a 7,5 százalékos magyar adatnál szinte mindenhol magasabb számokat találunk, Szlovákiában 9,9, Csehországban 8,8, Romániában pedig 8 százalékos deficit várható 2021-ben. Ráadásul Csehország belátható időn belül nem is tervez visszatérni a 3 százalékos maastrichti kritériumhoz, miközben ez Magyarországon és Lengyelországban már 2023-ban esedékes lesz.
Tolerálható a magyar államadósság szintje, emiatt nem fognak minket leminősíteni
– fogalmazott a VG-nek Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. A szakember ugyanakkor hangsúlyozta, a probléma elsősorban abból fakad, hogy a hasonló fejlettségű országokhoz képest továbbra is magas a magyar államadósság. Ezért is lenne érdemes megcéloznia a gazdaságpolitikának az 50 százalékos szintet. A járvány mindenesetre jó időre elodázta a hazai terveket, a korábbi pálya alapján 2022-ben már a GDP 60 százaléka alá kellene süllyednie a mutatónak. A legfrissebb előrejelzések szerint erre 2030 előtt kevés az esély.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.