BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre drágábbak a közúti balesetek

Az egy kárra jutó átlagos összeg emelkedése évek óta tartó tendencia Magyarországon, ami részben a szervizek rezsióradíjainak emelkedéséből, részben pedig abból adódik, hogy a forgalomban lévő járművek is egyre értékesebbek.

Jelentősen, 18 százalékkal emelkedett tavaly az egy esetre jutó átlagos kárfelhasználás a kötelező gépjármű felelősségbiztosításoknál (kgfb), és megközelítette a 683 ezer forintot – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) részletes statisztikáiból. 

A személyautóknál 619 ezer forint közelében mozgott az egy kárra jutó átlagos összeg, ami 18,2 százalékos emelkedés a megelőző évihez képest. A motorkerékpároknál viszont látványos ugrást hozott 2020 az egy esetre jutó kárfelhasználás alapján: 

itt majdnem 850 ezer forintos átlagos értéket mutat a statisztika, amely kiugró, 31,2 százalékos növekedés.

Fotó: Mihádák Zoltán

Az egy kárra jutó átlagos összeg emelkedése évek óta tartó tendencia Magyarországon, amelynek több oka is van. Egyrészt a szervizek rezsióradíjai ütemesen emelkedtek az elmúlt években, ami értelemszerűen növeli a javítási költségeket is. Másrészt a forgalomban lévő járművek is egyre értékesebbek, miközben a javítási költségük is magasabb az egyre kifinomultabb és összetettebb (és persze drágább) alkatrészek miatt. 

Az egy kárra jutó kárfelhasználás alakulásától függetlenül 2020 egyáltalán nem alakult rosszul a kgfb-piac szempontjából. A bruttó díjbevétel rekordszintre, 246,6 milliárd forintra emelkedett, amely 7,3 százalékos emelkedés a megelőző évhez képest. A díjbevétel emelkedéséhez hozzjárulhatott az is, hogy az átlagos kgfb-szerződésállomány tavaly már megközelítette az 5,78 milliót, ami 5,1 százalékos növekedés 2019-hez képest. A biztosított járműállomány alakulásán belül figyelemre méltó, hogy a kgfb-szerződéssel rendelkező motorkerképárok száma egyetlen év alatt 8,5 százalékkal, 196,8 ezerre emelkedett Magyarországon. 

A kimutatott károk száma viszont 23 százalékkal, nem egészen 126 ezerre csökkent éves összevetésben, amely részben a koronavírus-járvány hatásaival is magyarázható. Látványosan csökkent a járműállományra vetített kárgyakoriság is: 2,17 százalékot ért el, szemben a megelőző évi 2,97-dal. A ritkábban bekövetkező káresemények miatt a bruttó kárkifizetés is 10,8 százalékkal csökkent, és 44,1 milliárd forintot tett ki, miközben a tejles kárfelhasználás 8,7 százalékkal, 86 milliárdra zsugorodott. Mindezek, és a visszafogott mértékben emelkedő működési költségek nyomán a szokásos vállalkozási eredmény közel 40 százalékkal, 22,5 milliárd forintra nőtt az üzletágban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.