Annak ellenére, hogy a női vezetők száma emelkedő tendenciát mutat, a magyarországi nagyvállalatok esetében messze van az arányuk az 50 százaléktól - mondta a VG-nek Istenesné Solti Andrea, a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) elnöke. A szervezet elnöke hozzátette,
azok a vállalatok nyereségesebbek, ahol nők is jelen vannak a vezetésben:
azon cégek, amelyeknél a döntéshozói pozíciók negyedét nők töltik be, 4 százalékkal magasabb hozamot érnek el a befektetéseikben a McKinsey 2018-as kutatása szerint.
A női vezetők az általános vezetői hatékonyságot alkotó 19 kompetencia közül 13 esetében teljesítettek jobban a férfi társaiknál válsághelyzetben
- derül ki a Harvard Business Review által készített kutatásból. Istenesné Solti Andrea szerint az empátia, gondoskodó szemlélet és bevonáson alapuló vezetői hozzáállás fontos szerepet játszik a válságkezelésben. Ezek a vezetői értékek jellemzően a sokszínűség iránt elkötelezett, nyitottabb vállalatoknál vannak jelen, ahol a nők szerepet kapnak a vezetésben. Az eredményes női vezetők erősségei közé tartozik az, hogy a probléma-, és személyközpontú stratégiát egyaránt képesek alkalmazni, vagyis a vállalat céljának szem előtt tartása mellett kapcsolatorientáltak, ráadásul érzékenyek a problémák meglátására és a mögöttük húzódó emberi tényezőkre – mondta a VG-nek Nagy Fruzsina, a Szónok Születik Retorikaiskola egyik alapítója. A kommunikációs tréner szerint a női vezetők nyitottabbak a családbarát munkahelyek kialakításában, például a rugalmasabb munkaidő megszervezésében, vagy az otthoni munkavégzés feltételeinek a kidolgozásában.
Ráadásul a női vezetők jelenléte tárgyalási helyzetekben elősegítheti a felek közötti konszenzus kialakítását.
Bár a HBLF-nél egyre nagyobb az érdeklődés a Sokszínűségi Karta és a női vezetőket fejlesztő HBLF Nemzetközi X Mentor Program iránt, van hova fejlődni: a magyarországi nagyvállalatok közép- és felső vezetői pozícióinak csupán 37 százalékát tölti be nő, a tőzsdei cégek igazgatóságában csak 10 százalékban vannak jelen a nők az Egyenlítő Alapítvány májusi felmérése szerint.
A HBLF elnöke szerint követendő példa az, ahogyan az észak-európai államokban ösztönzik a partnereket arra, hogy a gyermeknevelési időszakot megosszák, így több nő tud részt venni a vállalatok vezetésében. Emellett a női vezetőket segítheti az érvényesülésben az asszertív kommunikáció elsajátítása és a határozott, de mindig higgadt fellépés – tette hozzá Nagy Fruzsina. A kommunikációs tréner szerint a nők nem lesznek hitelesebbek a partnerek szemében akkor, ha magukra erőltetnek egy olyan versengőbb, maszkulin kommunikációs stílust, ami nem a sajátjuk. Ez nem jelenti azt, hogy ne tanulhatnának férfi vezető társaiktól, hanem azt, hogy mindenkinek a saját, egyéni vezetői erősségeit és hangját kell megtalálnia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.