BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyors és ügyfélbarát ügyintézést ígér az új NAV-vezető

Ahhoz, hogy több ember helyett készítsük el a bevallást úgy, hogy annak ellenőrzését és módosítását egyszerűen lehetővé tegyük, két dolog kell: adat és a gyakorlatban is használható elektronikus ügyintézési felület, amely magánszemélyek esetében egyre inkább a mobiltelefont jelenti – fogalmazott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal úk vezetője.

A SZAKma július-augusztusi lapszámában megjelent interjúban Vágujhelyi Ferenccel, a NAV július 7-én kinevezett vezetője elmondta, hogy az előttünk álló időszak legfontosabb feladata az adóhivatal számára az eÁFA rendszer bevezetése.

Annak, hogy a gazdálkodóknak valódi hozzáadott értékű szolgáltatást nyújtsunk, számos rendszer adatait kell úgy öszszeillesztenünk, hogy az adózó képes legyen azt saját üzleti vagy számviteli döntésének megfelelően jóváhagyni vagy módosítani. Ehhez pontos adatokra van szükség. A rendszer akkor indulhat el, ha ez a feltétel teljesül

– ismertette Vágujhelyi.

Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Hozzátette, hogy a NAV fejlesztési terveinek szorosan illeszkedniük kell a Digitális Magyarország Operatív Programhoz, így fókuszban van a NAV szemantikusan besorolt adatvagyon-kataszterének összeállítása, a devianciaindikátorok meghatározása, valamint a kockázatkezelés pontosságának javítása az adózók segítése és a csalások felderítése érdekében.

Az új NAV-vezér fontosnak tartja a digitalizáció erősítését, és ezáltal az ügyintézés egyszerűbbé és gyorsabbá tételét, amely a pandémi alatt egyébként is előtérbe került.

Az adóhivatal idén már több mint 5,5 millió magyar adófizető helyett készített el az adóbevallását. Vágujhelyi szerint ahhoz, hogy több ember helyett tudja elkészíteni a NAV a bevallást, és ezzel egyidejűleg annak ellenőrzését és módosítását is egyszerűvé tegye, két dolog kell:

adat és a gyakorlatban is használható elektronikus ügyintézési felület, amely magánszemélyek esetében egyre inkább a mobiltelefont jelenti.

Az adatgyűjtéshez az adatvédelmi kérdéseket is megnyugtatóan kell szabályozni. Például az szja-kedvezmények figyelembevételéhez a bevallási tervezetben családi, sőt egészségügyi jellemzők megismerésére van szükség, amihez más szervektől kap adatot a NAV, törvényileg szabályozott módon.

Az ügyfélközpontúság terén is van előrelépési lehetőség az új vezető szerint.

A jövőben nem lehet bonyolultabb a hatósági ügyintézés, mint a közösségi média használata. Ugyanakkor a bonyolultság mást jelent az állampolgárnak, és mást a könyvelőnek. Az előbbinek az a fontos, hogy az internetböngészőnél vagy a mobilappnál többet ne kelljen használnia

– fejtette ki ennek kapcsán Vágujhelyi Ferenc.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.