A magyar szántóföldi növénytermesztésben – amely 3,6 millió hektáron évi 1200 milliárd forint termelési értéket állít elő – erős és stabil piaci kapcsolatok alakultak ki, amelyek szükségesek a jó működéshez, de fontossá vált, hogy a fajtanemesítés, illetve a vetőmag-előállítás is több figyelmet kapjon – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a tárcája, illetve az Agrármarketing Centrum által szervezett vetőmag-konferencián. Magyarországnak kiváló adottságai vannak például a kalászosok és az olajos növények nemesítéséhez, amelyeket a most zajló dinamikus piaci és klimatikus változások közepette jól ki lehet használni.
Az államtitkár arról is beszélt, hogy a klímaváltozás mellett a szabályozás átalakulása – mint például a növényvédőszer-hatóanyagok kivonása – is hatással van a növénytermesztésre.
Az alkalmazkodáshoz új fajták kellenek, a termelők figyelmét pedig fel kell hívni arra, hogy az itthon nemesített, a hazai viszonyokhoz adaptált fajták jó lehetőségeket nyújtanak számunkra az eredményes termeléshez.
A génmegőrző tevékenység révén biztos genetikai állomány van a birtokunkban, amire lehet építeni, a hazai fajták használata pedig hozzájárul a biodiverzitás megőrzéséhez – hangsúlyozta.
Magyarország a világ ötödik legnagyobb exportőre, a 180-200 milliárd forintos vetőmag-kereskedelmi forgalmából 80 milliárdot tesz ki a külpiaci értékesítés
– mondta előadásában Zászlós Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) mezőgazdaságért felelős alelnöke. Széles a választék, száz növényfaj 1500 fajtáját állítják elő, a vetőmag-előállítás pedig 110-130 ezer hektáron folyik, ami Európában is jelentősnek számít. Probléma azonban, hogy keveset fordítanak marketingre, emiatt – erősített rá Feldman Zsolt szavaira – a magyar termelők kevésbé ismerik a hazai fajtákat. A magyar fajták használata 45 százalék körüli, de például a kukorica-, a napraforgó- és az őszi káposztarepce-vetőmagoknál ennél is kisebb a hazai nemesítésű vetőmag-felhasználás. A NAK-alelnök a magyar vetőmagágazat pozícióinak javítása érdekében fontosnak nevezte a versenyképesség javítását, illetve a hatósági tevékenység színvonalának fenntartását, amelyet bizonyos hatósági és szakigazgatási feladatok vállalkozásoknak történő átadásával is lehetne erősíteni.
A hazai gabonanemesítés hagyományai és a most is gyarapodó szellemi tőke lehetővé teszi, hogy sikeres legyen a hazai kalászosok nemesítése
– mondta Sándorfy András, a Marton Genetics cégcsoport ügyvezető igazgatója. A múltbéli sikerekre példaként hozta fel, hogy az 1990-es évek elején radikális mértékben csökkent a szántóföldi tápanyag-felhasználás, ez azonban a terméseredményeken nem látszott, mégpedig azért nem, mert már akkor is egyre jobban adaptálódó, egyre nagyobb terméspotenciállal rendelkező fajtákhoz juthattak a gazdák.
Mint mondta, a klímaváltozás következtében fellépő időjárási szélsőségek, a kórokozók felgyorsult rasszváltásai, új kórokozók, kártevők, gyomok megjelenése, illetve elszaporodása komoly kihívást jelent a növénytermesztésben. Ennek jelentőségét felismerve a Martonvásáron működő Agrártudományi Kutatóközpont Mezőgazdasági Intézetben folyó kutatások jelentős része már több mint három évtizede a globális klímaváltozás hatásainak vizsgálatára irányul. Martonvásárhoz egyébként 151 kalászosfajta regisztrációja kötődik, és szükség is van erre a faj-, illetve fajtagazdagságra, mert a mai piaci viszonyokhoz, a különböző allergének megjelenéséhez, a keményítő- és gluténgyártás alapanyagigényéhez, de az ökológiai termesztés feltételeinek való megfeleléshez is csak széles genetikai bázist kezelni képes génbanki munkával lehet alkalmazkodni.
Sándorfy András szerint ugyanakkor nagyon fontos lenne a hazai vetőmag-előállítók közös marketingjére, egységes piaci megjelenésre és brandépítésre, illetve Kelet-Európa legmodernebb magyar vetőmagüzemének létrehozására. Utóbbit Martonvásárra tervezik, az előkészítő munkákat pedig már megkezdték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.