Bár július elején megjelentek az első szállodahajók Budapesten, a korábban kiemelkedő méretű piaci szegmens teljesítménye még csak töredéke a pandémia előttinek, és a turistabuszos vállalkozók rendelésállománya továbbra sem számottevő. Ráadásul aggasztó jelnek tartják, hogy több hajót is a külföldi hajóstársaságok svájci és német rendszámú buszai és buszos partnerei kísérnek, és azokkal fuvarozzák a csoportokat a környékbeli programokra – tájékoztatta a VG-t Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.
A szállodahajós turizmus összességében is minimális, de legalább életjeleket már mutat. Fontos lenne, hogy az újrainduló csoportokból a helyi vállalkozások – a fuvarozóktól az éttermekig – bevételhez jussanak. Ugyancsak lényeges kérdés a turistacsoportok városnéző programjainak szervezése, a programokban szereplő látnivalók autóbuszos megközelíthetősége.
A szakember rámutatott, hogy a nyár eleje óta kongatott vészharangok egyelőre süket fülekre találnak a döntéshozóknál, vagyis továbbra sem megoldott a „zárt ajtós” városnéző turistabuszok eljutása Budapest legnépszerűbb attrakcióinak közelébe, és a parkolásuk sem biztosított. A Parlamentet például a lezárt alsó rakpart, a részben sétálóutcává alakított Alkotmány utca és az onnan kitiltott turistabuszok miatt lehetetlen megközelíteni, de a Városliget is nehéz tereppé vált az építkezések és a rendezvények miatti lezárások, később pedig a tervbe vett autómentesség miatt. A Citadella a most ismert tervek szerint turistabusszal többé már nem lesz megközelíthető, a budai Vár hasonlóan bevehetetlenné válik számukra, az elképzelések szerint oda elektromos kisbuszokkal juthatnak majd be a turisták, ám egyelőre vannak fehér foltok a logisztikában.
A turisztikai szolgáltatók számára rendkívül fontos a tervezhetőség, a kiszámíthatóság. A fennálló nehézségek már kis forgalomnál is súlyos problémákat okoznak, elébe kellene menni a minden remény szerint fokozatosan talpra álló turizmusból adódó várható kaotikus helyzetnek – szorgalmazta Dittel Gábor, aki bízik benne, hogy előbb-utóbb sikerül a buszos turizmusnak is megfelelő helyet, szerepet és működési feltételeket kapnia Budapesten.
Egyelőre sem az osztálykirándulásokkal, sem a kilencmilliárd forintos költségvetési támogatással tervezett Határtalanul programmal kapcsolatban nincs pontos jövőképük az érintett vállalkozásoknak, amelyek fokozatosan kiszorulnak a kormány kiemelt rendezvényeinek partnerségi programjából is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.