Átfogó közlekedési szemléletváltással megelőzhető lenne az évi 60-65 halálos kerékpáros baleset a közutakon
– hangsúlyozta az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos Mogyoródon a biciklisek közlekedési szokásairól készült legfrissebb országos kutatás eredményeit ismertetve.
Révész Máriusz arra hívta fel a figyelmet, hogy nem érdemes külön autós és kerékpáros csoportokról beszélni, egységesen kell kezelni, védeni a közúti közlekedésben részt vevőket, amit a szemléletváltás mellett a KRESZ kiegészítése is segíthet. Emlékeztetett rá, hogy a kerékpáros balesetek megelőzése érdekében indították el a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot! elnevezésű kampányt, és ezért készítették el a Közlekedő kisokos munkafüzetet, melyet minden évben eljuttatnak a 4. osztályos diákoknak. Hozzátette, hogy mindez a Nemzeti Alaptantervbe is bekerült és az előző tanévben 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát közlekedési ismeretekből. Magyarországon az emberek 75 százaléka tartja fontosnak egy kerékpáros előzésekor a 1,5 méter távolság megtartását, amely szabályként hamarosan a KRESZ-ben is megjelenik – fűzte hozzá Révész Máriusz.
A Groupama Biztosító megbízásából készített országos kutatás adatai szerint a kerékpárt használók a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le közlekedési eszközükről:
42 százalék esős időben, 56 százalék hideg időben és 60 százalék erős szélben is útra kel. A kutatásban a bringások a legnagyobb veszélyforrásnak az autósok megfelelő oldaltávolság nélküli előzését nevezték.
A kutatás szerint az autósok pedig a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább. Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti főosztály balesetmegelőzési osztály vezetője, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára elmondta, hogy a kerékpáros balesetek több mint negyede 16 és 20 óra között történik, a halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Hozzátette, hogy kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a kerékpár megfelelő kivilágítása. Az alezredes beszélt arról is, hogy a halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben, így a kerékpáros közlekedésbiztonság témaköre a hazai közlekedésbiztonság szerves részét képezi.
Hozzátette, hogy az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága is támogatja a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot kampányt. Felmérték országosan azokat a helyszíneket, ahol közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai szempontból is indokolt figyelemfelhívó táblák kihelyezése – fűzte hozzá Berzai Zsolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.