BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Távhő: van védelem a magas gázár ellen

Az Európai Bizottság Fit for 55 célkitűzéséhez kapcsolódó egyik javaslat szerint néhány év múlva csak a megújulóalapú távhő minősülne hatékonynak. Ez nem feltétlenül esik egybe a tagországok nemzeti érdekeivel.

Nemcsak lehet, hanem kell is növelni a hazai távhőszolgáltatáson belül értékesített megújuló energia arányát

– reagált a VG azon kérdésére a Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének (Matászsz) főtitkára, amely az e téren megcélzott változásra vonatkozott. Mint Orbán Péter rámutatott, az aktuális energiastratégia zöldtávhőprogram nevű eleme előírja, hogy 2030-ra a távhő előállításához felhasznált földgáz arányának a jelenlegi mintegy 75 százalékról 50 alá kell esnie. 

A szakember szerint ugyanakkor a távhő esetében nem is elsősorban a zöldítésről, hanem az előállítás hatékonyságának növeléséről kell beszélni. 

Fotó: Unger Tamás

A hatályos uniós irányelv szerint hatékonyan előállítottnak az a távhő minősül, amelynek termelése 75 százalékban kapcsoltan – tehát villamos energiával egyidejűleg –  történik, vagy ha több mint 50 százalékban megújuló forrásból, illetve, ha a két előbbi megoldás valamely, de 50 százalék feletti kombinációjával. A hatékonyság növelése azért is fontos, mert például az, hogy hol lehet geotermiára támaszkodni, lokális adottság. 

A zöldítés kapcsán ügyelni kell arra, hogy a távhőtermeléshez felhasznált, növekvő mennyiségű biomassza fenntartható erdőgazdálkodásból származzon, 

vagyis törekedni kell a járulékos kibocsátás alacsonyan tartására is. Sok múlik például a biomassza szállítási módján és a távolságán. Célszerű lenne ezért olyan, diverzifikált portfóliót létrehozni, amelyben megvan a helye a kapcsolt termelésnek, a megújulóknak és nyilván a földgázalapú termelésnek is, amelyet adott szint alatt nem lehet kiváltani. Orbán Péter szerint nem feltétlenül optimális a földgáztól való függés teljes megszüntetésével a megújulóktól való egyoldalú függésre váltani. Egy jól kialakított mix mozgásteret adhat a szolgáltatóknak.

Ugyanakkor uniós szinten az eddigihez képest hátrányosan módosulhat a kapcsolt energiatermelés megítélése, ez pedig a Matászsznak is feladatot ad. Az Európai Bizottság ugyanis a Fit for 55 célkitűzésének megvalósítása érdekében – eszerint 2030-ra 55 százalékkal kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást – július közepén benyújtotta az energiahatékonysági irányelv és a nulla energiás irányelv módosítására vonatkozó javaslatát. Ebben egyebek mellett a hatékony távhő definíciójában a kapcsolt energia jelenlegi, 75 százalékos arányát 80 százalékos váltaná fel, néhány évvel később pedig ki is kerülne ez a termelési mód a meghatározásból. Akkortól csak a zöldtávhőt lehetne hatékonynak nevezni. Erről Orbán Péter tájékoztatása szerint a Matászsz az ITM-mel egyetértésben úgy vélekedik, hogy minél szélesebb koalíciót kellene kiépíteni például a Magyar Kapcsolt Energia Társasággal és az érintett nemzetközi szervezetekkel annak érdekében, hogy a kapcsolt energia része maradhasson a hatékony távhő meghatározásának. 

A definíciónak ugyanis – emelte ki Orbán Péter – összhangban kellene maradnia a nemzeti érdekekkel.

További aktualitás, hogy hatékonyabbá kellene tenni a 2021–2022-ben kifutó távhőár-szabályozási rendszer után életbe lépő szabályozást. Ezen a Matászsz együtt dolgozik az ITM-mel, valamint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatallal. 

Leginkább azt szeretnénk, hogy a legkisebb költség elvének alkalmazása mellett jelenjenek meg a hatékony távhő irányába mutató célkitűzések is

– mondta a szervezet főtitkára. Azt is célszerűnek tartaná, ha az ármegállapítás éves rendszerét egyes paraméterek esetében két-három-négy éves ciklus váltaná fel, mert ez növelné a szektor tőkevonzó képességét. A 2014–2020-as programok zárásával zajlik a következő finanszírozási időszak előkészítése, hogy mielőbb megnyíljanak a támogatási lehetőségek.

Fotó: VG

Miközben a távfűtés kapcsán sok szó esik az energiahatékonyságról, a klímavédelemről és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről, Orbán Péter szerint legalább ugyanolyan fontos a lokális levegőminőség-védelem is. Ezt segítené, ha a jogszabályok lehetővé tennék az önkormányzatoknak, hogy levegőminőség-védelmi indokkal kijelöljenek olyan térségeket, amelyekben indokolt a távhőszolgáltatást igénybe venni. 

Igaz, eddig minden olyan önkormányzat fennmaradt az alkotmánybírósági vizsgálaton, amely ezt megkísérelte. 

Ám van számos sikeres külföldi példa, például Szlovéniában és Szlovákiában, ahol nem kifejezetten a távhő, hanem a vele azonos kibocsátású fűtési megoldás élvez elsőbbséget. A turizmusra alapozó Ljubljanában helyi rendeletben egy bizonyos „erősorrendet” határoztak meg a fűtési módok számára. Fontos szem előtt tartani a szennyezett levegővel összefüggésbe hozható életminőség-romlást, illetve az ennek következtében jelentkező költségeket is.    

Pénz lesz, a fókusz változhat

A hatékony távfűtésre való átállás költségeire Orbán Péter válasza szerint az uniós források jó lehetőséget kínálnak. Míg a 2014–2020-as fejlesztéspolitikai időszakban alapvetően a strukturális alapokból, a Kehop pályázati rendszerén keresztül lehetett hagyományos energiahatékonysági és megújulófejlesztésekre támogatáshoz jutni, a mostaniban valamivel diverzifikáltabb lesz a rendszer. A strukturális alapok forrásai elérhetők maradnak a Kehop plusz programon keresztül, de a modernizációs alap is kínál majd olyan pénzt, amelyet a távhőszolgáltatók igénybe vehetnek, továbbá a szén-dioxid-kvóta értékesítésén belül is kaphatnak támogatást, főként innovációs célra. 

Úgy látom, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együttműködve sikerül összerakni egy olyan támogatási mixet, amely a teljes értéklánc mentén segíti az energiahatékonyság javítását. E mixbe beleértendő a felhasználói oldal korszerűsítéseit segítő Otthon melege program is, amely főként a költségosztásra, a szabályozhatóságra, a fűtés- és az épületenergetikai korszerűsítésre összpontosít.

Van védelem a magas gázár ellen

A vásárolt áram és gáz magas ára a 2011 óta hozzáférhető támogatásnak köszönhetően lényegében nem sújtja a hazai távhőszolgáltató vállalatokat – mondta Orbán Péter. Emlékeztetett, hogy az általuk alkalmazható legmagasabb árat a hatóság szabja meg, a magas gázár és a drága szén-dioxid-kvóta pedig közvetlenül a távhő termelőit érinti. A szolgáltatók akkor jogosultak az említett támogatásra, ha a bevételeikből nem tudják fedezni a vásárolt távhő árát. Ennek mikéntjét a jogszabály rögzíti, az annak alapján meghatározott szolgáltatási díjból pedig részben fenntartható a rezsicsökkentett tarifa és a távhőszolgáltató működése. Azt is egy módszertanon alapuló rendelet rögzíti, hogy a termelők milyen áron adhatják el a hőt a szolgáltatóknak. 

Az energiahivatal megvizsgálja minden egyes termelő költségeit, és meghatározza az általa alkalmazható árat. 

2011 előtt egyébként e kör kapta a támogatást, ha a hő mellett áramot is előállított, azaz úgynevezett kapcsolt termelő volt. Az utóbbi négy-öt évben már a Matászsz is részese az árelőkészítésnek, közvetíteni tud a felek között, és a hivatal is nagyon pontosan látja az egyes szereplők működését. Ma már nincsenek nagy kilengések az árszabályozásban. Azokban az esetekben persze érinti a szolgáltatót a gáz magas ára, amelyekben maga a szolgáltató is termel hőt, ilyenkor éppen ez a legnagyobb súlyú – 70-80 százalékos – költsége. Természetes azonban e cégek is élveznek védettséget azokkal együtt, amelyek külső szállítótól vásárolnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.