Idén májusban módosult a társasházi törvény, aminek nyomán kötelezővé vált a tulajdonosi közgyűlés hozzájárulását kérni a ház közös részeit érintő lakásfelújítások, átalakítások előtt. Ez éppen időszerű volt, hiszen az otthonfelújítási támogatás nyomán magasra csapott a korszerűsítési láz, és sokan vadul nekiálltak a nagyszabású átalakításoknak – jellemzi a helyzetet Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke a VG-nek.
Mint mondta: jelenleg is számos régi belvárosi házban zajlanak olyan átépítések, amelyek során az amerikai konyhát vagy fürdőszobát helyezik át máshova, egy-egy pluszszobát nyerve ezáltal a felszabaduló helyiségekből. Csakhogy az amerikai konyhás nappaliba vagy az áthelyezett fürdőszobába a vízvezetéket jellemzően a padlóba vésve át kell vezetni a lakás másik részébe. Ez műszakilag többnyire kivitelezhető, de
lehet, hogy az új helyen beüzemelt mosogató, tusoló és lefolyó a szomszéd hálószobája fölé kerül, akinek a födémen áthallatszó vízcsobogás nagyon zavaró lesz. Arról pedig nem is biztos, hogy tudnak a szomszédok, ha az átalakítás során olyan falakat is áthelyeznek az új alaprajz kialakítása érdekében, amelyek az épület állékonyságában fontos szerepet töltenek be.
A lichthofokat érintő, azokba benyúló átalakítások is jellemzők, ezekhez már szintén engedély kell.
A közgyűlési hozzájárulása megszerzéséhez a tervrajzokat is be kell mutatni, és statikai szakvéleményre is szükség van, mert nemcsak a főfalak, hanem esetenként a teherhordó válaszfalak kibontása is hordozhat veszélyeket – figyelmeztet a szakértő. Az elmúlt években számos példa volt rá, hogy 150-200 négyzetméteres lakásokból alakítottak ki három-négy garzont, és mindegyikben egy-egy vizesblokkot.
A jelenlegi jogszabály szerint lakáson belül mindenki azt csinál, amit akar, a törvénymódosítás betartásának ellenőrzése és szankcionálása emiatt is gyenge lábakon áll. Bár közgyűlés évente egyszer van, a közgyűlési hozzájárulást írásbeli szavazással, megfelelő tervdokumentációval év közben is bármikor be lehet szerezni, de az engedélyeztetés hiánya jellemzően nem ezen múlik.
A korábban is komoly problémákat, tulajdonostársak közötti vitákat, elharapózó viszályokat gerjesztő szabálytalan átépítések ellen még törvényi háttérrel megerősítve sem egyszerű fellépni, hiszen a törvényességi felügyeletet a jegyző látja el, de bírságolási lehetőség nélkül.
A magyarországi bíróságokon továbbra is hosszadalmas a pereskedés, van olyan is, amelyben a hűtlen kezeléssel vádolt közös képviselő ügyében 2019-ben indult perben most született csak meg az ítélet – érzékeltette a társasházak helyzetét a szakmai egyesület elnöke.
Magyarországon mintegy 1,5 millió társasház van, a májusi törvénymódosítás a közös épületrészeket érintő átalakítások engedélyeztetését érintette, de a többlépcsős házak régi és fájó problémájára nem hozott megoldást. Ez – mint arra Bék Ágnes rámutatott – a szétválás lenne, a mamut méretű társasházak közössége szeretne önállóan dönteni a saját életéről, és nem függeni más lépcsőházak tulajdonosi közösségétől. A jelenlegi földhivatali törvény szerint azonban egy helyrajzi számon csak egy társasház működhet, így viszont 300 lakásos házakban születnek torz döntések és végeláthatatlanul hosszú közgyűlések.
A járványügyi korlátozások sem segítették a lakóközösségek életét, tipikus volt az érdektelenség, ami a Covid alatt még inkább jellemzővé vált, van, amikor a tulajdonosok öt százaléka jelenik meg a közgyűlésen, ahová további öt-tíz százalék küld meghatalmazást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.