A vasúti logisztikában egyedülálló technológiai fejlesztés kezdődik a Fényeslitkén épülő East-West Gate (EWG) intermodális kombiterminálon.
Európa legnagyobb, 2022 első negyedévére elkészülő, okos vasúti logisztikai terminálján a kontinensen elsőként saját 5G-hálózatot használnak majd a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére.
A privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary telepíti a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. igényeire szabottan. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország biztosítja. A projekt nemcsak a hazai 5G-fejlesztésekben, hanem a vasúti áruszállítás digitalizációja területén is fontos mérföldkő, az EWG minden tekintetben a 21. század vasúti logisztikai központja lesz.
Az East-West Gate, a 21. század terminálja Európában elsőként használ majd saját 5G-hálózatot a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Az 5G logisztikai felhasználási lehetőségeit jól szemlélteti továbbá, hogy a világon elsőként 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a szárazföldi terminál teljesen automata, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit.
Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, újra lehetősége lesz aktívan bekapcsolódni az Ázsia és Európa közötti vasúti áruszállításba
– hangsúlyozta Tálosi János. Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt vezérigazgatója hozzátette, hogy a legfejlettebb technológiákat építik be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. „Az 5G-technológia használatával maximalizálhatjuk a terminál működési hatékonyságát, továbbá lehetőség nyílik kutatás-fejlesztési programok indítására, valamint a világszerte még csak most berobbanó technológia ipari felhasználásának bemutatására is” – emelte ki Tálosi János.
Az ukrán–magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén 2021 januárjában kezdődött el az East-West Gate intermodális terminál építése 85 hektáros – a Margitszigetnél nagyobb – területen.
Magyarországnak az EWG építésével lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni. A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban a terminál működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátását többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.