Hamarosan megkezdődnek az egyeztetések a magyar és a kínai kormány között a Kína–Európa gyorsvasúti együttműködés elmélyítéséről – erről az Innovációs és Technológiai Minisztérium kommunikációs főosztálya (ITM) tájékoztatta a VG-t. Lapunk annak kapcsán érdeklődött, hogy tavaly év végén megjelent egy miniszterelnöki határozat, amely első helyen felhatalmazást adott a tárgyalások megkezdésére, egyúttal kifejezte egyetértését egy megállapodás létrehozásával „Magyarország Kormánya és a Kínai Népköztársaság Kormánya között”. Ennek végleges megszövegezését a kabinet hagyja majd jóvá.
Az ITM elmondta, hogy a megállapodás tartalmát közösen határozzák majd meg a felek, egyúttal hangsúlyozta, hogy a várhatóan az idén véglegesíthető dokumentum konkrét projektek nevesítése nélkül, általános keretet biztosíthat a kétoldalú vasúti kapcsolatok elmélyítéséhez. Ennek azért van jelentősége, mert a Visegrádi Együttműködés országait (V4) több nagy sebességű vasúti (HSR) fejlesztéssel is összekapcsolnák. Magyar oldalon a Budapest–Pozsony, Budapest–Prága, Budapest–Varsó, Budapest–Kolozsvár projektek ismertek eddig, nyitott kérdés viszont ezek technológiai háttere.
Túlzás nélkül állítható, hogy a HSR Kína egyik státusszimbóluma, afféle erődemonstráció a távol-keleti ország fejlettsége kapcsán.
Peking kevesebb mint egy évtized alatt a világ legsűrűbb – mintegy negyvenezer kilométer, ami a Föld teljes nagy sebességű vasúti hálózatának kétharmadát teszi ki – HSR-hálózatát építette ki belföldön, 2011-től kezdődően pedig exportálja is ezt a tudását, egyebek mellett az USA piacára is betört. Éppen ezért joggal merülhetne fel, hogy akár kínai technológia is megjelenhet a hazai HSR-beruházások mögött.
Információink szerint azonban erről jelen állás szerint nincs szó, és a tervezett megállapodásnak nincs leágazása a V4-es HSR-projektekig. Magyarország a nagy sebességű vasút hazai szakaszára egyelőre a megvalósíthatósági tanulmányt készítette el 2021 tavaszán. Azóta nem született döntés a technológiai háttér biztosításáról.
Az ITM emlékeztetett arra, hogy Magyarország a keleti nyitás politikájának jegyében folyamatosan keresi a kínai partnerekkel fennálló együttműködések bővítésének új lehetőségeit.
A vasútprogram kiemelt céljai közé tartozik, hogy hazánk a földrajzi helyzetéből adódó lehetőségekkel élve Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává váljon. A tranzitkapacitások jobb kihasználtságának feltétele és eszköze a lehető legnagyobb mértékű bekapcsolódásunk az Európa és Kína közötti növekvő nagyságú forgalom lebonyolításába. A kormány ezért azon dolgozik, hogy korszerű és biztonságos logisztikai megoldásokkal kapcsoljon össze kontinenseket, régiókat
– írták.
Vasúton ezt a célt szolgálja a Budapest–Belgrád-vonal már kivitelezési szakaszban járó kapacitásbővítése. A kínai partnerségben megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően a két főváros között a személyforgalomban kevesebb mint felére csökken a menetidő. A leggyorsabb szállítási útvonalat biztosítja majd a görögországi tengeri kikötők érintésével Nyugat-Európa és a Távol-Kelet között. A szaktárca ennek kapcsán megjegyezte: a Kínából végig szárazföldön érkező vasúti szállítmányok számára Záhonynál megnövelt kapacitásokat, majd onnan Győr–Sopron térségéig a fővárost elkerülő fuvarozási útvonalat érdemes kialakítani.
A FeSo konzorcium nyerte el a Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. közbeszerzését a Ferencváros állomás és Soroksár közötti vasútvonal fejlesztésére. A Budapest–Belgrád vasútvonal északi szakaszát jelentő projekt megvalósítására a V-Híd Építő Zrt. és a China Railway Magyarország Kft. közösen adta be a győztes ajánlatot. A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül) 173 630 379 millió dollár, ami 300 forintos árfolyammal számolva mintegy 52 milliárd forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.