Ritka nehéz éven van túl az autóipar, a globális kihívások korábban egyáltalán nem ismert helyzetet teremtettek. Bár a kereslet erős volt, de a szállítási idők a korábbi három–hat hónapról egy, esetenként másfél évre nőttek, és ezzel az egyik hétről a másikra kellett szembesülnie a piacnak tavaly nyáron – mondta a VG-nek Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Hozzátette, a közeljövőben csak néhány márka esetén lesz lehetőség visszatérni a korábbi, rövidebb szállítási időhöz, ugyanis a gyártók az elmúlt hónapokban felszámolták a kereskedőknél lévő készleteiket.
A kereskedői készletekből gyorsan hozzá lehetett jutni az autókhoz, ám ha túl lassan halad az értékesítés, akkor nagyobb kedvezményt kell adni, ami a legtöbb esetben veszteséget okoz, vagy legalábbis rombolja a gyártó és a kereskedő eredményességét. A készletkisöpréssel tehát összességében jól jártak a gyártók, ez megmutatkozik a január–szeptemberi időszakban realizált extraprofitban is
– emelte ki Gablini Gábor. A szakember szerint tetemes többletet hagyott a gyártók zsebében, hogy készlethiány miatt listaáron lehet csak új gépkocsit vásárolni.
Az autógyárak a csiphiány miatt ma sem tudják biztosítani a teljes paletták gyártását, ezért inkább a nagyobb hasznot hozó járművekbe építik be a rendelkezésre álló félvezetőket. Emiatt a termelésen belül megnőtt a nagyobb hozzáadott értékű termékek előállítása, ennek pedig leginkább a kisautók a vesztesei. A Gémosz elnöke szerint a globális krízis lehetővé teszi, hogy korábban elképzelhetetlen mértékű gyárbezárásokat és leépítéseket hajtsanak végre a vállalatok világszinten a gyártási kapacitások optimalizálása miatt. Az így keletkező többletforrás biztosíthatja a fedezetet az új technológiákra való átállás óriási költségeihez.
Az optimalizálás következtében csökkenhetnek a gyártói – elsősorban a kihasználatlan – kapacitások, és lehetővé válik, hogy a vállalatok döntően vevői igényre gyártsanak, ne raktárra. A környezetvédelmi előírások és a vásárlói elvárások miatt az autók egyre komplexebbek, ezért egyre több technológia kerül a termékekbe. A drágulás miatt azonban szűkülhet az új gépkocsit vásárlók köre. Az idén és jövőre is 10 százalék feletti lehet az áremelkedés az újautó-piacon, amit itthon még a forint árfolyama is erősen befolyásolhat. Tavaly márkától és típustól függően akár 10–25 százalék is lehetett a drágulás.
Gablini Gábor szerint az újautó-piac idei teljesítménye felülmúlhatja majd a tavalyit és a tavalyelőttit, és az átalakuló kínálat miatt idővel az eddig rekordévnek számító 2019-es volumen lehet az átlagos magyarországi piaci eredmény. A szakember úgy véli, az idei teljesítmények elsősorban a gyártói szállításoktól függnek, mivel hiába magas a rendelési állomány, a statisztikában csak a tényleges forgalomba helyezések jelennek meg. Az idén az új autó értékesítéséhez nem igazán számít támogatásra, a nagycsaládosok gépkocsivásárlását segítő program viszont még az esztendő végéig elérhető lesz.
Az importált új autók eladásában 5 százalékos volt tavaly a visszaesés 2020-hoz képest, mert bár az első fél évben felülmúlta az előző évit az értékesítés, a csiphiány, valamint az egyéb alkatrészek beszállítóinak nehézségei miatt kettős válság alakult ki a piacon. Egyrészt a gyártók csúsznak a szállításokkal, másrészt visszaesés jelent meg a vevői oldalon a forint gyengülése és a szigorodó környezetvédelmi és biztonsági előírások nyomán bekövetkező tetemes áremelkedés miatt – mondta a VG-nek Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Hozzátette, a fentiekből és a kialakult bizonytalanságból fakadóan a drágulás egyes esetekben a 20 százalékot is elérte.
Tavaly 122 ezer új importautó érkezett az országba, és 93 ezer jármű maradt itt, a többit – a bejövő új gépkocsik 25 százalékát – továbbexportálták. A probléma az, hogy így még jobban eltolódtak az arányok, holott egyébként is a használt autókból érkezett több. Ez azért okoz problémát, mert az arányok elcsúszásával a magyar személygépkocsipark öregszik, és csökken a korszerűsége. Az MGE vezetője szerint az idén nagyjából a 2021-es eredmények ismétlődnek az importautók esetében, és további drágulás is várható, de nem lesz annyira agresszív, mint 2021-ben.
A használtautó-piac a járvány és a gyenge forint ellenére összességében jó évet zárt, nagyjából 780-800 ezer jármű cserélt gazdát, csakúgy, mint 2020-ban – tájékoztatta a VG-t Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Szerinte a vásárlók igényei nem változtak tavaly, a gépjárművek zömét az egy- és kétmillió forint közötti árkategóriában adták-vették, főként magánemberek egymás között. A vásárlási kedvet emelte az önálló közlekedés iránt a pandémia miatt növekvő igény.
Körülbelül 132 ezer használt importautó érkezett tavaly Magyarországra, ez a szám meglepő a jelentős nyugat-európai drágulás és a forint mélyrepülése után. Az esetek többségében egy lényegesen rosszabb környezetvédelmi kategóriába eső magyarországi használt gépkocsit váltottak ki a frissen beszerzett példányok – tette hozzá. Az idei évre nem túl pozitív az előrejelzése, sok a járvány és az árfolyam okozta bizonytalanság, az új autók értékesítésének elmaradása vagy jelentős csúszása miatt kevesebb használt jármű lesz a piacon. Így a tavalyi, durván 25 százalékos drágulás után az idén további 10-15 százalékkal emelkedhetnek az árak Fojt Attila szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.