Megdobta a lakhatási költségeket a koronavírus-járvány, 2020-ban a háztartások kiadásainak több mint ötödét (22,7 százalékát) tették ki a rezsiköltségek, vagyis például a vízre, villanyra, gázra és egyéb tüzelőanyagra költött összeg, ami 2 százalékpontos növekedés 2019-hez képest.
A szigorító intézkedések hatására az összes uniós tagállamban hasonló folyamat játszódott le
– derült ki az Eurostat legújabb kutatásából. A korlátozások láthatóan más tételekre is hatással voltak: Magyarországon a legnagyobb visszaesés az éttermek és a szállodák (mínusz 2,7 százalékpont), a közlekedés (mínusz 1,3 százalékpont), valamint a rekreáció és kultúra (mínusz 0,8 százalékpont) területén történt. A lakhatási költségek mellett többet költöttünk élelmiszerekre (1,5 százalékponttal), valamint a lakberendezések és háztartási felszerelések termékcsoportra (0,5 százalékponttal), ezek 2020-ban az összes kiadás 18,7, illetve 5,5 százalékát tették ki.
A magyar háztartások továbbra is az EU átlagánál mintegy 3 százalékponttal kevesebbet fordítanak lakhatási költségekre, míg az átlagnál nagyobb hányadot élelmiszerekre és alkoholmentes italokra.
Hasonló következtetésre jutott a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Háztartások életszínvonala című kiadványa is, amely megerősíti, hogy 2020-ban az előző évekhez képest megváltozott a fogyasztás szerkezete. A kötött (alapvető élelmiszerekre, lakásfenntartásra és közlekedésre fordított) kiadások aránya 2013 és 2019 között a jövedelmek növekedésével párhuzamosan évről évre csökkent, 2020-ban viszont a járvány nagymértékben visszavetette a szolgáltatásokra fordított összegeket. A háztartások alapvető kiadásainak részesedése az összfogyasztásból 55,5 százalékra nőtt (2010-ben még közel 60-at tett ki), miközben a megélhetésen túlmutató kiadásokra (ilyen a kultúra, a szórakozás, a hírközlés, a vendéglátás) kevesebbet költöttek.
Mint a KSH kiemelte, a járvány és a korlátozások következtében a kiadás szerkezete az első és felső jövedelmi ötödben hasonló módon változott:
nőttek az élelmiszerekre, a szeszes italokra, dohányárukra és a lakberendezésre fordított kiadások,
ugyanakkor csökkentek a vendéglátásra, valamint kultúrára, szórakozásra kiadott összegek. Bár a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy nemcsak a kiadás nagyságában, hanem annak szerkezetében is jelentősek a különbségek, míg a legfelső ötödbe tartozók az összes kiadásukból 51,3 százalékot fordítottak alapvető szükségleteik kielégítésére, addig a legszegényebb jövedelmi ötödbe tartozóknál 63 százalék volt ez az arány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.