Ösztöndíjrendszer, duális képzés, nyelvoktatás öt éven keresztül, emelt szintű érettséginek megfelelő szakmai vizsga – többek közt ezeket sorolja a technikumi képzés előnyei közé az egyik ilyen budapesti intézmény, az újpesti Berzeviczy Gergely Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum a honlapján.
A számok pedig őket igazolják. Az látszik ugyanis, hogy a diákok körében is felfutóban van ezen iskolatípus népszerűsége. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az előző tanévben ismét negyvenezer fölött volt a technikumban, szakgimnáziumban tanuló kilencedik évfolyamosok száma, amire legutóbb hét esztendeje volt példa – amikor egyébként még szakközépiskola néven futott ez az intézményforma.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) évek óta igyekszik nyomon követni az általános iskolások pályaválasztását és az azt meghatározó folyamatokat. A Figyelő megkeresésére részletes tájékoztatást küldtek a tavalyi adatokról, amelyekből az derül ki, hogy a végzősök továbbtanulási és szakmaválasztási terveire jelentős mértékben hatnak a családi tényezők, valamint az életkörülményeik, a szülők iskolai végzettsége, munkaerőpiaci státusza, pályaválasztási tanácsai.
Az édesanyák és édesapák közel fele azt szeretné, hogy gyermeke szakmát és/vagy érettségit szerezzen az általános iskola után, csaknem negyedük pedig felsőfokú végzettséget szán neki. Jellemző trend a szülők iskolai végzettségének a továbböröklődése, ami mind a szakképzettséget szerzettekre, mind a diplomásokra igaz. Emellett továbbra is tipikus az, hogy a felmenők többsége a saját végzettségénél eggyel magasabb szintűt szeretne a gyermekének.
Pozitívumként említette beszámolójában a kamara, hogy a szülők hetven százaléka azt tanácsolja sarjának: olyan pályát válasszon, amely igazán érdekli. Természetesen az változatlanul erős elvárás a részükről, hogy azért arra is gondoljon a csemete, jó megélhetést biztosít-e az adott munkakör. Érdekesség, hogy amikor a kutatás nem a felmenők ajánlásaira, hanem a diákok által fontosnak tartott szempontokra kérdezett rá, akkor az előbb említett két aspektus megfordult: a jó keresetet a tanulók 51 százaléka jelölte meg meghatározó tényezőként, és ennél valamivel kevesebben (45 százalék) említették azt, hogy fontos a szakma szeretete. Életkori sajátosságnak tekinthető az érdekképviselet szerint, hogy a prioritási sorrend harmadik leggyakoribb eleme a jó kapcsolat a munkatársakkal.
Az iparkamara rendkívül fontosnak tartja, hogy megváltozzon az a megközelítés, amely szerint „vagy szakmát, vagy diplomát szerezzen valaki, mivelhogy a kettő kizárja egymást”.
A szakképzés új rendszerében markánsan felfedezhető az a pályaút, amely a technikumok felől a felsőoktatásba visz, így a szakma és az érettségi megszerzésével számtalan út nyílik meg a tanulók előtt a munka világa felé. (…) S bár a pályaválasztás első és kiemelten fontos lépcsőfoka az általános iskola befejezésekor érkezik el, a későbbi életkorokban mégis újra és újra találkozunk ezzel a döntéssel
– hangsúlyozták a szervezetnél.
Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézete által készített, több mint kilencezer ballagó diák válaszain alapuló kutatás az általános iskolások pályaválasztását illetően azt mutatta ki, hogy a tanulók többsége valamilyen szakmaszerzési lehetőséget biztosító iskolatípusban gondolkodik: szakgimnáziumban és technikumban 30,6, szakképzőben pedig 23,8 százalékuk tervezi a továbbtanulást. Gimnáziumban 35,8 százaléknyian szeretnék folytatni a tanulmányaikat, de olyan is volt a megkérdezettek között, aki a kérdőívezéskor még nem tudta, merre tovább, vagy nem gondolkodott rajta (9,3), vagy egyáltalán nem is szeretne középfokú oktatási intézménybe járni (0,5).
A jövőbeli foglalkozásokat ugyancsak vizsgáló felmérés folyamán a gyerekektől nem konkrét szakmák megnevezését kérték. Ehelyett olyan tevékenységek közül tudtak választani, melyek aztán köthetők szakmákhoz. A válaszok tükrözik az életkorra jellemző tevékenységeket is, ezért sem meglepő a kamara szerint, hogy a legtöbben (26 százaléknyian) a sportot jelölték meg mint olyasmit, amivel a jövőben foglalkozni szeretnének. Szinte ezzel azonos arányban említették az autók, motorok világát, továbbá a kreatív, művészeti munkákat (24), az informatikát (23), valamint a gasztronómiához kapcsolódó tevékenységet (23).
A legtöbb diák egyébként az idegen nyelvek tanulásában (33 százalék), az informatikában, a csapatsportban (30-30), a rajzolásban-festésben, az emberi kapcsolatok kialakításában, a kommunikációban (29-29), a sütés-főzésben, az egyéni sportokban és a barkácsolásban, valamint a szerelésben (26-26) mondta magát tehetségesnek.
Az ismert kormányzati és kamarai álláspont szerint a szakmaoktatás kétségkívül egyik legfontosabb aspektusa az, hogy a gyakorlati tudást duális – vagyis iskolai és vállalati – képzésben szerezzék meg a tanulók. Ennek megújított jogszabályi keretei hatályba léptek ugyan 2020 februárjáig, azonban a szakképzési munkaszerződések nagyszámú megkötésére csak tavaly szeptembertől volt lehetőség, hiszen az új rendszerben tanulók zöme az ágazati alapoktatást követően addigra jutott el a szakirányú szakaszhoz.
A köztes időben a kamarai nyilvántartásban szereplő és a leendő duális képzőhelyek felkészültek az új elvárásokra, a felnőttek szakirányú oktatásával pedig megszerezték első tapasztalataikat – közölte az MKIK. Önmagában az a tény – magyarázták –, hogy a szakmatanítás folyamán együtt kell működni a szakképzési centrumokkal és a szakképző intézményekkel, nem volt újdonság. Változást elsősorban az jelentett, hogy az új szabályozás támogatja azt a konstrukciót, amelyben a duális képzőhely önállóan vállalja a teljes szakirányú (szakmai elméleti és gyakorlati) oktatást. Mint megjegyezték, ehhez mindenképpen szükséges, hogy az iskolák meglássák ennek kedvező hatását, s ne érezzék egzisztenciális veszélynek.
Emellett a duális képzőhelyeknek létrejött egy új formája, az ágazati képzőközpont, ahol az egyes tagok a képzési egységeket egymás között felosztva biztosítják a szakirányú oktatást, lehetőséget adva a kisebb cégeknek is, hogy bekapcsolódjanak a tanításba. Az előző év végére a gazdasági kamara tizennyolc ágazati képzőközpontot vett nyilvántartásba, és legalább további nyolc van még folyamatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.