Eddig sem hárították át az indokolt mértékben az áremeléseket az éttermekben a fogyasztókra – mondta a VG-nek Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke, rámutatva, hogy a vendéglői árak ugyan 10-15 százalékkal emelkedtek, ám a vállalkozások önköltsége már eddig is legalább 20-25 százalékkal ugrott meg.
A lakossági fogyasztókkal egyidejűleg a cégek rezsiköltsége nincs befagyasztva, már tavalyelőtt is a korábbi ár többszöröséért kapták az áramot, a gázt, és egyre drágábban jutnak alapanyaghoz, emellett drasztikusan nőtt a munkabérköltség is. Ezek az árképzés legfontosabb elemei, és mindegyik drágult, méghozzá olyan mértékben, hogy mindez további lépésekre kényszeríti a vállalkozásokat. Sőt, a munkaerő ma már nem is pénz kérdése – tette hozzá Gendur András, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) gasztronómiai társelnöke a VG kérdésére –, hiszen többnyire még a béralkuig sem jutnak el a munkaadók, egyszerűen nincs jelentkező az álláshirdetésekre. Akik elhagyták az ágazatot, nem akarnak visszatérni. Több tízezer munkavállaló hiányzik a vendéglátásból.
Kockázatot hordoz az üzemanyagár-sapka esetleges megszüntetése is, májustól ugyanis a hatósági árkorlát híján a szállítási költségek is elszállhatnak, tovább emelve a nyersanyagbeszerzés árát. Mindezek nyomán akár 40-50 százalékos éttermi áremelkedés is indokoltnak tűnik nyár elejére, de – mint Kovács László leszögezte – a vendéglátósok is tisztában vannak a lélektani árral, igaz, azzal is, hogy az bizony elmozdulhat. Egyelőre mindenki erősen ellenáll az áremelési kényszernek, hiszen nem akarják átlépni azt a szintet, amely miatt már csökkenne a forgalmuk, de a 25-30 százalékos növelésre valószínűleg rákényszerülnek, különben tönkremennek.
Egyelőre az elmúlt két évben felhalmozódott lakossági megtakarítások elég fedezetet nyújtanak a fogyasztási szint fenntartásához, a korlátozásokkal teli időszak után az emberek szívesen költekeznek, és igyekeznek a lehetőségekhez mérten jól érezni magukat.
Kérdés, hogy amikor a nemzetközi helyzet, a háború miatt megcsappanó ukrán gabona- és takarmánynövény-export, az esetleg elzáródó orosz gázcsapok, az akadozó acéltermelés és az egyéb begyűrűző hatások nyomán elkerülhetetlenné válhat az élet minden terén jelentkező drágulás, az mennyire fogja majd vissza a fogyasztást. Példaként egy ebéd ára most egy négytagú család esetében 15-20 ezer forintba kerül, és nem fognak érte 25-30 ezret kifizetni, még akkor sem, ha a jóval nagyobb végszámlán a vendéglős egy forinttal sem keres többet.
A nyár vízválasztó lehet az idén, fontos lenne itthon tartani a turistákat, hogy ne külföldre vigyék a pénzüket, hanem tartsák életben a vendéglátóipart
– hangsúlyozta az ipartestület elnöke, jelezve, hogy félmillió ember megélhetése függ közvetlenül és közvetve – családtagokkal együtt – a vendéglátástól. A belföldi vendégforgalom felértékelődött az utóbbi két évben, a legjobb vendég a hazai – vélik a vendéglátósok. Mint Kovács László elmondta, most teljesül be, amit másfél éve jelzett, hogy az újranyitás után derül ki, ki bírja még tovább finanszírozni a következő éveket. Mindezt úgy, hogy tartalékokat képezni az elmúlt két évben nem volt lehetőség, és úgy tűnik, az idén sem lesz, ezért is volna fontos a korábbiakhoz hasonlóan sikeres turisztikai kampányokkal itthon tartani a belföldi vendégeket – összegezte.
A költségoldali kockázatok mellett a bevételi oldalon is van azonban egy nem mért tétel, nevezetesen az, hogy a SZÉP-kártya kereskedelmi forgalomban való használhatósága mennyivel csökkenti a vendéglátás- és szállásoldalon az abból remélt forgalmat – vetette fel Gendur András.
Az MSZÉSZ társelnöke is úgy véli, hogy az idén elnyújtva és fokozatosan, de a költségek növekedése miatt elkerülhetetlen lehet az átlagosan 30 százalékos áremelés az éttermeknél. A szakember szerint a street foodot és a házhoz szállítást kevésbé, a minőségi vendéglátást sokkal jobban megrángatja majd az árspirál, a túlélésre azoknak a vállalkozásoknak van a legnagyobb esélyük, akiknek nincs hitelmoratóriumos adósságuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.