Annak ellenére, hogy a koronavírusjárvány még 2021-ben is éreztette hatását, tavaly abszolút értékben növekedni tudott a média- és kommunikációs piac – derül ki a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségeinek adataiból.
A 2021-ben a médiatorta közel 305 milliárd forintot tett ki, összességében a korábbi esztendőhöz képest 19,5 százalékkal, 2019-hez képest pedig 17,9 százalékkal nőtt.
A médiapiac másik nagy szegmense a kommunikációs szektor, itt a torta mérete 524,2 milliárd forint volt,
ami 24 százalékos emelkedést jelent a 2020-as pandémiás évhez képest, de a legutolsó koronavírus előtti évhez képest csak 7,2 százalékot gyarapodott a volumene - emelte ki a reklámipari jelentés.
Tavaly a teljes médiatortában elfoglalt vezető helyezésekben nem volt változás az elmúlt két évhez képest: első helyen a digitális globális szektor (Google, Facebook, stb.) állt, a második helyen a televíziók, a harmadik helyen a digitális lokális tartalomszolgáltatók és a negyedik helyen pedig a sajtó.
A tortából a legnagyobb szeletet a globális digitális médiaköltés hasítja ki,
ami 101,8 milliárd forintra rúgott, ez 2020-hoz képest mintegy 28,2 százalékos növekedést jelent, 2019-hez képest 43,7 százalékost. A digitális globális szereplők az itthoni piac legnagyobb szereplői, ők a médiatorta harmadát birtokolják. 2021-ben 2019-hez képest a médiatorta hazai szeleteinek összteljesítménye 0,2 százalékkal, a kommunikációs torta 11,1 százalékkal csökkent reálértéken - mondta Gulyás János, a MRSZ elnöke. Kiemelte: tavaly az állami reklámköltés növekedésének üteme megtorpant és a felerősödő politikai kommunikáció, például a tavaly őszi előválasztások környékén sem voltak meghatározó hatással a számokra - tette hozzá. Az állami forrásokból származó megrendelések értéke, a társadalmi célú reklámok költéseit is figyelembe véve a tíz milliárd forinthoz közelítettek, ami a teljes piac 13 százalékát tették ki.
A televíziós reklámköltés 75 milliárd forintra rúgott, ami látványos, 17,1 százalékos növekedést jelentett egy év alatt. A sajtó reklámköltése 2021-ben 36,1 milliárd forint volt ez 2 százalékos csökkenést mutat, a közterületi reklámköltés 20,1 százalékos növekedés hozott tavaly az összesített rádiós költés pedig 11,2 milliárd forinton állt meg, ami 11,3 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. 2021-ben a teljes sajtópiaci bevétele 110 milliárd forint volt, a lapterjesztésből 53,1 milliárd forint árbevétele származott - mondta Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) elnöke. Stabilizálódott a print előfizetések száma és a digitalizációs folyamatok felgyorsulása mellett az olvasói bevételek is jelentősen növekedtek.
A médiatortában – bár a legkisebbet szeletet hasítja ki - a mozi produkálta a legnagyobb növekedést - emeli ki a jelentés. A mozibezárásokkal nehezített 2020-as évhez képest,
2021-ben 2,2 milliárd forint teljesítménnyel 69 százalékos reklámköltés bővülést volt a filmvásznakon.
A kreatív- és médiaügynökségi szolgáltatásokra 2021-ben 97 milliárdot fordítottak a hirdetők. A rendezvénypiacon 2019-ről 2020-ra érzékelhető jelentős, 70 százalékos árbevétel kiesés mértéke 2021-ben csökkent a 2019-es, pandémia előtti évhez képest. A rendezvény szektor 2021-es évre 51,2 milliárd forint árbevételről számolt be, a 2019-es 60 milliárdos árbevételhez képest. A szektor helyzete a korlátozások tavaly májusi feloldását követően fokozatosan javult. Rókusfalvy Gábor, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének alelnöke szerint az igazi újraindulás tavaly nyár végén jött el, amit aztán erős ősz követett. Beindult a konferenciaturizmus, elsősorban a kisebb, belföldi rendezvényeket futottak. Nemzetközi szinten kisebb aktivitás volt jellemző, ami elsősorban az érvényben lévő utazási korlátozásokkal volt magyarázható. Novembertől pedig az újra romló járványadatok miatt mondták le a partikat, céges rendezvényeket.
Az idei év újabb próbatételeket tartogat a reklámszektor számára - véli Gulyás János. Az Ukrajnában zajló háború következményei, az energia-és élelmiszerárak emelkedése, a forint árfolyama mind hatással lesznek a vásárlóerőre. Ezenkívül szabályozási kérdéssel is foglalkoznia kell az MRSZ-nek, a reklámadó év végéig van felfüggesztve, az óriásplakátok elbontásának kitolt határideje 2023. december 31.- tette hozzá Gulyás János.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.