Néhány ukrán határ közeli autókereskedés tapasztalta, hogy a háború elől menekülők egy része túladna az autóján, és ezzel együtt megjelentek az első aggodalmak is, hogy esetleg régi gépkocsik öntik el a magyar piacot. Az már most biztosan kijelenthető, hogy utóbbi állítás nem fog teljesülni, ugyanis
az Európai Unión kívüli országból tavaly január óta csak minimum Euro 6-os motorral felszerelt autót, vagyis 2015 után gyártott járművet lehet vámkezeltetni és forgalomba helyezni Magyarországon.
Ennél régebbi autó legfeljebb alkatrészként értékesíthető. Továbbá a vámkezelés is egy komoly procedúra, amelyhez számos dokumentumra van szükség, úgymint törzskönyv, forgalmi engedély és COC-tanúsítvány, vagyis EU-s megfelelőségi nyilatkozat. Ha mindez megvan, akkor jöhet a vámkezelés, amelyre már a határ átlépésekor sort kell keríteni. Ha ez nem történt meg, akkor a különleges helyzetre való tekintettel később lehet nyilatkozatot tenni, hogy a háborús helyzetre hivatkozva lépett a gépkocsival Magyarország területére, és esetleg annak pillanatában még nem volt biztos abban, hogy eladja az autóját, ezért nem vámáruként hozta az országba – árulta el a VG-nek Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Amennyiben ezt a nyilatkozatot elfogadja a vámhatóság, akkor kezdődhet a folyamat. Az okmányirodai ügyintézés első lépése a származás-ellenőrzés, amely minimum 30 napot vesz igénybe.
Ha minden szükséges irat rendelkezésre áll, vámértékvizsgálatot tart a hatóság, amelyben meghatározza az autó értékét, és ez alapján kell megfizetni a tulajdonosnak a 10 százalékos vámot és a 27 százalékos áfát. Vagyis nem fogad el a NAV az autó értékénél kisebb számlát, adásvételi szerződést. Természetesen a regisztrációs adó megfizetése is kötelező.
A fentiek alapján jól látható, hogy miért nem volt eddig sem sok ukrán import gépkocsi Magyarországon.
Ennél a pontnál azonban még nem ér véget a procedúra, ugyanis az autót forgalomba kell helyezni. Fojt Attila elmondása szerint annak, aki ma kér időpontot a hatóságnál, minimum másfél hónapot kell várnia a forgalombahelyezési eljárásra. Hozzátette, ha Pest megyei hivatal végzi az eljárást, és valamilyen apró hibát észlel, akkor az esetek nagy többségében azonnal megbuktatja az autót a vizsgán, és újabb másfél hónapot kell várni akkor is, ha a hiba fél óra alatt orvosolható. A szakember tapasztalatai szerint vidéken nagyobb toleranciát tanúsítanak a hatóságok. A fentiekből tehát egyértelműen kijelenthető, igen csekély az esélye annak, hogy tömegesen megjelenjenek ukrajnai autók a magyar piacon.
Az orosz–ukrán háború ugyanakkor hatással van a magyar használtautó-piacra, a konfliktus kitörése után ugyanis jelentősen változott az árfolyam, ami néhány nap alatt elérte a magyar piacot is.
Az árfolyamváltozás szinte azonnal beépült az importautók árába, és begyűrűzött a belföldi piacra. A JóAutók.hu teljes használtautó-kínálatának átlagára 4,9 millió forint alatti értékről 5,3 millió fölé emelkedett egyetlen hónap alatt, vagyis 9 százalékos volt a drágulás. Ezzel párhuzamosan a keresések száma is visszaesett 5 százalékkal, és a hirdetések mennyiségében is hasonló mértékű a csökkenés. Vagyis a vásárlók egy része a bizonytalanságok miatt inkább elhalasztja az autóvásárlást. A háború miatt bekövetkezett üzemanyag-ellátási problémák is hatottak a piacra, február 24. és március 25. között a szokásos 15 százalék helyett 26-ra nőtt azok aránya, akik elektromos és hibrid hajtású autókra kerestek rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.