A meglévő szektorális különadók emelésére vagy azok mintájára újak bevezetésére látják a legnagyobb esélyt a VG által megkérdezett szakértők, akik úgy vélik,
a bankok, a kiskereskedelmi láncok és a telekommunikációs cégek mellett a magánegészségügy, a gyógyszeripar és az ingatlanszektor is érintett lehet.
Orbán Viktor miniszterelnök az országgyűlési választást követő nemzetközi sajtótájékoztatón a Bloomberg kérdésére azt felelte, hogy a 2010-es időszakhoz hasonló speciális, multikat vagy másokat terhelő adók attól függően válhatnak szükségessé, hogy az Európai Unió képes-e megfékezni az energiaárak növekedését. Csányi Sándor az OTP éves rendes közgyűlésén már biztosra vette a banki különadó emelését, ám hangsúlyozta, hogy a pénzintézet csalódva tekintene egy olyan döntésre, amely a külföldi leánybankok eredményét is bevonná a hatálya alá.
A bő tíz évvel ezelőtti különadók a bankok mellett az energiaszektorra, a telekommunikációs cégekre és a kiskereskedelmi ágazatra vonatkoztak. Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási partnere felidézte, hogy legutóbb a világjárvány miatt a hitelintézetekre és a kiskereskedelmi szektorra vetettek ki újabb extra terheket, illetve a múlt év végén megemelték a kiskereskedelmi adót a százmilliárd forint árbevételt meghaladó üzletláncok esetében.
A gazdasági válság utáni időszakra jócskán megnőtt a különadók száma – jelenleg 51 adónem létezik Magyarországon. Ez azt vetíti előre, hogy jelentős mozgástér már nem igazán maradt egyéb ágazati különadók bevezetésére, talán a számos más kihívással küzdő gyógyszer- és építőipar, illetve a meglehetősen koncentrált távközlési szektor lehetne érintett
– mondta Bagdi Lajos. Úgy véli, hogy a meglévő adók emelése lehet alternatíva, az viszont a piaci szereplők ellenállásába ütközhet, azaz a csökkenő nyereségesség miatt a munkaerőköltségek racionalizálásával és a beruházások elhalasztásával reagálhatnak.
Kántor Balázs, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda adócsoport-vezetője azt tapasztalja, hogy a szakma képviselői egyöntetűen azt várják, hogy a kormány ismét a szektorális különadókra helyezi a hangsúlyt: a bankszektor, a kiskereskedelem, a reklámszolgáltatások, az energiaszektor és a turizmus lehet érintett. Szerinte a kormány nehéz helyzetben van a különadók kapcsán. „Ezek az adók érzékenyen érinthetik a nemzeti tőkét is, amelynek az elmúlt években jelentősen nőtt a részesedése az említett szektorokban. Másrészt olyan a különadók szerkezete, hogy végső soron a fogyasztást adóztatják, tehát drágábbá teszik az érintett szolgáltatásokat, ami további inflációs nyomáshoz vezethet” – mutatott rá Kántor Balázs. Hozzátette, célszerűbb lenne közvetlenül a jövedéki adót vagy az áfát emelni, ám ez szerinte politikailag nem keresztülvihető, bár az utóbbi esetében a kulcsok még átrendezhetők.
A csoportvezető a társasági adó növelését vagy a kedvezmények kivezetését, esetleg megnyirbálását is opciónak tartja. Erről beszélt lapunknak Czoboly Gergely, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda adószakértője is, aki
a kedvezmények eltörlése vagy újragondolása mellett egy a multikra alkalmazott speciális adókulcs bevezetését sem gondolja elképzelhetetlennek.
A társasági adó általános emelését viszont valószínűtlennek nevezte, annak ellenére, hogy a kormány jelentős lépéseket tesz a kisvállalati adó népszerűsítése érdekében. Az emelés egyébként már csak azért is lenne nagy meglepetés, mert amikor Varga Mihály pénzügyminiszter októberben bejelentette, hogy Magyarország nem vétózza a globális minimumadót, az egyik fontos érvként azt hozta fel, hogy maradhat az Európában legalacsonyabbnak számító 9 százalékos társaságiadó-kulcs.
A legvalószínűbbnek Czoboly Gergely is a szektorális különadók növelését vagy azok mintájára újak bevezetését tartja.
Ezeket jellemzően olyan szektorokra vetették ki, amelyek kiválasztásában és az adók megtervezésében szerepet játszott, hogy az adóterhek javát a külföldi cégek viseljék. Ezt a gyakorlatot az Európai Bizottság keményen bírálta, míg a lengyelek által alkalmazott hasonló különadó tekintetében az Európai Bíróság végül nem állapította meg, hogy az ellentétes az uniós joggal
– jelentette ki a szakértő. Kiemelte, Csányi Sándor éppen erre az adópolitikai célra emlékeztetett, miszerint nem lenne szerencsés olyan különadót bevezetni, amely a külföldi piacokon való versenyképességet rontja és akadályozza a terjeszkedést.
Czoboly Gergely szerint a kormány olyan új szektorok megadóztatásáról is dönthet, amelyek az utóbbi időben jobban prosperáltak.
Példaként említette az ingatlanok fejlesztésével, közvetítésével és bérbeadásával foglalkozó szolgáltatókat, valamint a világjárvány idején megerősödött magánegészségügyet.
A reklámadó megújítására is lát esélyt, a lakossági és a munkát terhelő járulékok esetében viszont kizártnak tartja az emelést, hiszen azzal a kormány hátraarcot venne éppen ott, ahol a legnagyobb eredményeket érte el az adócsökkentés terén. Hozzátette, bár az adóbevételek növelésére az egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb megoldás az áfa vagy a jövedéki adó növelése lenne, az inflációs nyomás és az árstopos intézkedések fényében ez valószínűtlen. Megjegyezte, hogy a különadó alapja és az adókulcs mértéke már csak azon múlik, hogy a kormány pontosan mennyi pénzt szeretne beszedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.