Közel 15 millió forintból egy tíz fős gyógypedagógusokból és doktoranduszokból álló team indít el egy olyan iskolafejlesztő programot Kenyában, öt afrikai általános iskolában, ami a fogyatékossággal élő diákok számára nyújt segítséget. A partnerintézmények meg tudják valósítani a befogadó, mindenki számára hatékony nevelést és oktatást, ami a horizontális tanulásban segíti a fogyatékossággal élő gyerekeket - hangzott el a projektindító tájékoztatón.
A pályázatot a Hungary Helps Program keretében Magyarország kormánya 14,5 millió forinttal támogatja, mondta Azbej Tristan, a Miniszterelnökség üldözött keresztények megsegítéséért és a Hungary Helps Program megvalósításáért felelős államtitkára.
A szervezet egyébként az elmúlt öt évben 72 projekt révén 18 afrikai országot segített – tette hozzá az államtitkár.
A négy éven át tartó projekttel közel kétezer gyereket érnek el, mondta a VG-nek Perlusz Andrea, a projekt szakmai vezetője, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar (BGGYK) dékánhelyettese. Kiemelte, hogy a tíz gyógypedagógus azt vállalta, hogy program során, hogy egy inkluzív (befogadó) iskolarendszer alapjait tegyék le.
Cél, hogy ez az öt afrikai iskola modellintézménnyé váljon, és a módszertant tovább tudják majd adni a többi intézmény számára.
Példaként elmondta, hogy Magyarországon az integrált oktatás keretében a fogyatékossággal élő gyerekek több mint 70 százaléka, bizonyos fogyatékosság esetében pedig 80-90 százaléka inkluzív oktatás-nevelésben vesz részt, amit azt jelenti, hogy a lakóhelye szerinti intézményben folytathatja a tanulmányait.
Az afrikai program során az ELTE BGGYK 10 munkatársa azt vállalta, hogy évente közel 300 óra önkéntes munkát vállalnak, azért, hogy az afrikai országban a fogyatékos gyerekek oktatási problémáin enyhíteni tudjanak.
A fejlesztési munka legfontosabb része lesz a gyerekek szűrése, diagnosztizálása, sérülésspecifikus módszertan átadása, a szülősegítő programok, valamint a pedagógusképzések támogatása - tette hozzá a projekt szakmai vezetője.
Mindezt úgy szeretnék megvalósítani, hogy az első évben a felkészülési szakaszban igyekeznek feltárni a partnerintézmények aktuális helyzetét azért, hogy minden intézmény számára egyénre szabott fejlesztési tervet alakítsanak ki.
A program kezdeményezője egyébként egy kenyai diák volt, aki Magyarországon tanult ösztöndíjjal – mondta Sitkei Zoltán, az Adra Adventista Szeretetszolgálat Alapítvány ügyvezető igazgatója. A kenyai fogyatékossággal élő gyerekeknek külső támogatás nélkül nem sok esélyük van arra, hogy valaha önálló életet élve a saját erőforrásaikat használják, de ez a projekt lehetőséget nyújt számukra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.