Hétfőn fontos törvénymódosításokról vitáznak az Országgyűlésben, kedden pedig várhatóan meg is szavazzák a képviselők, így sor kerül az Alaptörvény tizedik változtatására, illetve részletesen szabályozzák a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő kérdéseket.
Ami biztosan százezreket érint Magyarországon, hogy a 2020. március 11. és 2022. május 31. között lejárt vagy lejáró személyazonosító igazolvány, vezetői engedély és útlevél 2022. június 30-ig érvényes.
A szakemberek azt javasolják, senki ne hagyja az utolsó napokra a megújítási procedúrát, mert nagy sorokkal találkozhat a kormányablakoknál, időpontot foglalni Budapesten pedig már most sem egyszerű.
Bár a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggésben a leggyakrabban emlegetett dátum június 30., a törvénymódosítás értelmében számos intézkedést nem ezen a napon vezetnek ki. Például az olyan építési engedély, elvi építési keretengedély, telepítési engedély vagy bontási engedély, amelynek hatálya 2021. november 24-én vagy azt követően, a veszélyhelyzet ideje alatt járt vagy járna le, meghosszabbodik az engedély hatályának lejáratától számított további egy évvel.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásainak a veszélyhelyzet fennállása miatt elmaradt, 2020. december 5. és 2021. november 9. között esedékes felülvizsgálatát a rehabilitációs hatóság október 31-ig folytatja le. Augusztus végéig hosszabbodik meg a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet fennállását megállapító határozat hatálya. Emellett számos felülvizsgálattal kapcsolatos szabály marad érvényben szeptember vagy október 31-ig.
Ugyancsak sokakat érintő változás, hogy a május 31-én véget érő veszélyhelyzet megszűnését követően még 14 napig utazhatnak ingyenesen a közösségi közlekedésben
az egészségügyi dolgozók és a járvány elleni védekezésben közreműködő orvosok, egészségtudományi képzésben részt vevő hallgatók, akiknek november 11. óta egy igazolás felmutatásával nem kellett jegyet, bérletet váltaniuk. Megszűnik a kedvezmény a szociális, gyermekjóléti vagy gyermekvédelmi szolgáltatónál, intézményben, illetve hálózatnál dolgozók, a honvédek és a rendvédelmi feladatokat ellátók esetében is.
A Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter által benyújtott T/27. számú törvényjavaslat azt is tartalmazza, hogy a szomszédos országok Magyarországgal határos területén található települések lakói bizonyos feltételek teljesülése esetén
nálunk is megkaphatják a koronavírus elleni védőoltást, azzal a kitétellel, hogy a vakcina típusát nem választhatják meg.
A módosítás alapján a jövőben a kormány kiemelten veszélyes, járványos megbetegedés okozására alkalmas fertőzésnél már rendeletben is feltételként szabhatja a védettségi igazolvány meglétét, járványügyi készültségnél pedig az állami és önkormányzati tulajdonban működő szerveknél a munkavégzés feltételeként követelheti meg a védőoltást.
A T/25. és a T/26. számú módosítást Varga Judit igazságügyi miniszter jegyzi, előbbi az Alaptörvény tizedik változtatása lehet – utóbbi pedig ehhez kapcsolódik –, amelynek értelmében
kibővíti a veszélyhelyzet kihirdethetőségének lehetőségét
a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, háborús helyzet vagy humanitárius katasztrófa esetkörével, amennyiben annak Magyarországra is kiható súlyos következményei vannak. Az indoklás szerint az orosz–ukrán konfliktus a második világháború óta nem tapasztalt humanitárius szituációt eredményezett, és megváltoztatta az európai gazdasági helyzetet is. A humanitárius katasztrófa kezeléséhez és az átrendeződő, nemzetközi, gazdasági változások következményeinek kivédéséhez Magyarországnak biztosítania kell a hatékony, gyors nemzeti válaszok kialakításának lehetőségét, mert felelőssége a háború elől menekülők ellátása, a gazdasági károk minimalizálása.
A veszélyhelyzeti esetkör új szabályozási eleme tehát, hogy Magyarország területén kívül, szomszédos államban kell a háborús helyzetnek, a fegyveres konfliktusnak vagy a humanitárius katasztrófának fennállnia.
A háborús helyzet fogalmát a nemzetközi hadijog szerint kell értelmezni, a háborús veszély e fogalmi körbe nem tartozik bele, minden esetben meg kell valósulni háborús cselekményeknek ahhoz, hogy a veszélyhelyzetet ki lehessen hirdetni. Varga Judit javaslata kiemeli, az Alaptörvény módosítása nem változtat azon az alkotmányossági elven, hogy különleges jogrend kihirdetésére kizárólag akkor van lehetőség, ha a szomszédos államban bekövetkezett eseményeknek ténylegesen van súlyos hatása Magyarországon, illetve e súlyos hatások bekövetkeztének veszélye reális.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.