BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pesszimistábbak lettek a vállalkozások és a fogyasztók

Az orosz–ukrán háború rányomja a bélyegét a fogyasztói és az üzleti kilátásokra is.

Májusban a vállalkozók és a lakosság is pesszimistábban ítélte meg a gazdaság helyzetét, mint egy hónappal korábban a GKI Gazdaságkutató konjuktúraindexének adatai alapján. Az index az áprilisi 8 pontos javulást követően májusban 5-öt visszaesett, de továbbra is derűlátónak mondható a kilátásokkal kapcsolatban.

Az áprilisi plusz 2,6 pontos érték májusra mínusz 2,6-re csökkent, ami nagyjából az egy évvel korábbi értéknek felel meg. Az adatok alapján a vállalkozások optimistábbak a lakosságnál, hiszen az üzleti bizalmi index értéke 10,5 pontról 6,9-re esett, míg a fogyasztói bizalmi index az áprilisban mért mínusz 20,0-ról mínusz 29,5-re romlott.

emelkedő dráguló Rising kenyér gabona árak költségek bread and wheat food cost and grocery prices surging costs of pékáru baked goods and groceries as an infláció inflation pénzügyi financial crisis krízis concept with an increasing price arrow isolated on a white background.
Fotó: Shutterstock

Leginkább a nemzetgazdaság jövőjének megítélése romlott, mely a koronavírus-járvány elején és 10 évvel ezelőtt volt hasonló mélyponton. Az üzleti szektorban a kereskedelem kivételével minden ágazat bizalmi indexe kisebb-nagyobb mértékben esett, ám az ipari bizalmi index esetében a csökkenés minimális, és a mutató értéke továbbra is optimizmust tükröz. A termelési kilátások és a készletek megítélése terén már nem ennyire jó a helyzet, ezek megítélése gyengült, igaz, a teljes rendelésállomány javult, ám az exportkilátások kevésbé mondhatók jónak.

Az építőipari termelők hangulata visszaesett a márciusi szintre. A magasépítők véleménye kissé javult, az eleve pesszimistább mélyépítőké viszont rosszabb lett. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség érezhetően javult, de a rendelésállományok értékelése romlott.

A kereskedelem terén azonban továbbra is emelkedő tendenciát láthatunk az indexen, immár harmadik hónapja. Májusban az eladási pozíció javult jelentősen, míg a várható rendelések és készletek terén itt is tapasztalható némi borúlátás.

A szolgáltatói bizalmi index hatalmas májusi esése ellenére márciusi szintje felett maradt. 

Főleg a forgalmi várakozások romlottak sokat.

2021.03.16. Ópusztaszer Ópusztaszer leányszálló építkezés Képen: fal tégla kőműves kivitelezés fotó: Török János TJ Délmagyarország  DM
Fotó: Török János / Délmagyarország

Az áprilisi csúcsot követően az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága minden ágazatban csökkent, de megfelel a korábbi hónapokra jellemző magas értéknek. Minden szegmensben érezhetően több a bővítést, mint a csökkentést tervező cég: leginkább az iparban, legkevésbé a kereskedelemben.

A lakosság félelme a munkanélküliségtől jelentősen nőtt az áprilisi mérséklődés után, ugyanakkor a cégek áremelési törekvése áprilishoz képest minimálisan csökkent, de így is sokkal erőteljesebb a márciusinál, s az elmúlt másfél évtizedben nem volt hasonlóan markáns. 

Leginkább az iparban érezhető az áremelési törekvés lanyhulása, de a cégek fele továbbra is erre készül. A kereskedelemben ez az arány több mint háromnegyed.

Az áprilisi gyengülést követően májusban ismét emelkedett a fogyasztók inflációs várakozása, míg a magyar gazdaság jövőjét az orosz–ukrán háború kitörése óta a vállalatok és az emberek is rendkívül pesszimistán látják, a borúlátás májusban erősen fokozódott.

A GKI fogyasztói bizalmi index az áprilisi jelentős javulását követően májusban ennél nagyobb mértékben romlott. A lakosság a pénzügyi helyzetét az áprilisinál sokkal rosszabbnak érezte. A saját jövőbeli megtakarítási képesség megítélése a februári mindenkori rekord óta hónapról hónapra fokozatosan romlik. Rosszabb lett a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségének megítélése is – közölte a GKI Gazdaságkutató.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.