Varga Mihály pénzügyminiszter ma nyújtja be a jövő évi költségvetési törvényjavaslatot Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének. A dokumentum elemzése után a Költségvetési Tanácsnak (KT) a hitelességére és a végrehajthatóságára nézve nincsenek olyan alapvető ellenvetései, amelyek indokolnák az egyet nem értést.
A KT megállapítja, hogy a tervezet 4,1 százalékos gazdasági növekedéssel számol a rekordmagas foglalkoztatás további emelkedése, a keresetek gyors ütemű bővülése, a háztartások fogyasztása, valamint a termelékenység javítása révén. Megítélése szerint a várt növekedés megvalósulhat, ha a járvány nem tér vissza, ha a háborús konfliktus hatásai a tervezés készítésekor megismert sávban maradnak, illetve ha elkerülhető a külkereskedelmi mérleg további romlása.
A testület támogatja a GDP-arányos államadósság és hiány csökkentésére irányuló törekvést. Pozitívan értékeli azt az elgondolást, hogy a bevételi oldalon a kormány a teherviselő képességhez igazítja az adókat, a lakossági, illetve a munkát terhelő járulékokat nem emeli. A KT úgy látja, az egyensúly megteremtésében jelentős súlyt képviselnek a bevételoldali intézkedések – különösen az extraprofitadók révén –, miközben a kiadásoldali lépések tartósabban és hatékonyabban járulhatnak hozzá az egyensúly javulásához. Ez utóbbi végrehajtása – a családok jövedelmének csökkentése nélkül – feltétlenül szükséges a stabilizációhoz.
A KT azt is helyes lépésnek tekinti, hogy 2023-ban a kormányzati szektor eredményszemléletű (ESA) hiánya 3,5, míg az államháztartás pénzforgalmi hiánya 3,3 százalékra mérséklődik.
A költségvetési hiánycél elérhető, ha a tervezett makrogazdasági pálya megvalósul, illetve az adóváltozásokat és a kiadások csökkentését részletesen kidolgozzák, majd végrehajtják. A tanács ugyan tudomásul veszi, hogy a 3 százalékot meghaladó államháztartási hiányt az EU-s és a hazai szabályok 2023-ra is lehetővé teszik, mégis szorgalmazza a 3 százalékos hiány mielőbbi elérését, ha azt a gazdasági körülmények megengedik.
A KT szerint a tervezetben a bevételi és kiadási előirányzatok összhangban vannak a 2022. évre várható, valamint a 2023-ra tervezett makrogazdasági és államháztartási folyamatokkal.
A kormány a 2023. évi költségvetés tervezése során a 2022-es 4,7 százalékos növekedési várakozását arra alapozta, hogy az előző évihez képest a háztartások fogyasztási volumene 5,9, a bruttó állóeszköz-felhalmozás 2,7 százalékkal nő. A foglalkoztatottak száma az előző évivel azonos mértékben, 0,7 százalékkal emelkedik, ugyanakkor a közszférában 3,3-es létszámcsökkenés várható. Idén a bruttó átlagkereset 16,7 százalékkal nőhet. A törvénytervezet 8,9 százalékos fogyasztóiár-emelkedéssel számol 2022-ben, ami jelentősen meghaladja a 2021. évi 5,1-et.
A jövő évi költségvetés további 0,3 százalékos emelkedéssel számol a foglalkoztatottaknál, a munkatermelékenység pedig 3,8 százalékkal javulhat. A következő évben 10,2 százalékkal tovább nőhet a bruttó átlagkereset, míg a külkereskedelemben a világgazdaságban zajló változások, a termelési folyamatot akadályozó elemek, az energiaválság és a szankciós politika hatása következtében az export és az import bővülése mindössze 5,9, illetve 5,5 százalékos lehet.
A tervezet alapján a fogyasztóiár-emelkedés üteme a kormányzati és jegybanki lépéseknek, valamint a bázishatásoknak köszönhetően várhatóan lassul, és éves átlaga 5,2 százalék lesz.
A központi alrendszer összes – nem konszolidált – bevételi előirányzata 30 913 milliárd forint, amely a 2022. évi előirányzatnál 21,7 százalékkal magasabb. A gazdálkodó szervezetek befizetéseinek előirányzata 2990,9 milliárd forint, amelyből kiemelkedő nagyságrendet a társasági adóból származó bevétel képvisel, az előirányzata 792 milliárd. A kisvállalati adó 2023. évi előirányzata (165,9 milliárd forint) az idén várható teljesítéshez viszonyítva 25 milliárddal nő, a kisadózók tételes adójának bevételi előirányzata (226,8 milliárd) pedig mindössze 5 százalékkal emelkedik. Itt érdemes megjegyezni, hogy az utóbbi adónemet várhatóan átalakítják, az egyeztetések már megkezdődtek.
Több adónemnél a kormány ideiglenes bevételnövelő intézkedéseket jelentett be 2022-re és 2023-ra vonatkozóan. A bányajáradék előirányzata (240 milliárd forint) az intézkedéscsomag hatására a 2022. évi várható teljesítéshez viszonyítva több mint háromszorosára emelkedik. Az energiaellátók jövedelemadójának előirányzata (242,3 milliárd forint) több mint négyszeres, a pénzügyi szervezetek különadója címén pedig 337,9 milliárd befizetés érkezhet az államkincstárba, amely közel ötszöröse a 2022. évi várható teljesítésnek. A kiskereskedelmi adó előirányzata (172,7 milliárd forint) 84,5 százalékkal lehet magasabb a felső két adókulcs emelkedésnek köszönhetően.
A fogyasztáshoz kapcsolt adók előirányzata 9210,2 milliárd forint, 17,3 százalékkal lépi túl az idei évi várható teljesítést.
Ezek súlyát jelzi, hogy az e forrásból származó pénzek fedik le a központi alrendszer bevételeinek közel 30 százalékát.
Az általános forgalmi adó előirányzata (7061,4 milliárd forint) 15,2 százalékkal haladja meg az idei várható teljesítést, ennek realitását a KT megjegyzése szerint a foglalkoztatás, a kereslet, valamint a fogyasztás további bővülése adja. A jövedéki adó előirányzata (1458,9 milliárd forint) 208 milliárddal lehet több a 2022. évi várhatónál, ezzel kapcsolatban a KT hozzáfűzte, hátterében uniós adóharmonizációs kötelezettség (adóemelés) áll. A tranzakciós illeték előirányzata (323,5 milliárd forint) 33,4 százalékkal lépi túl az előző évi várható teljesítést, míg a légitársaságok adója új kötelezettségként 30 milliárdnyi bevételt jelenthet.
A lakosság befizetéseinek előirányzata 4168,2 milliárd forint, 42,5 százalékkal múlja felül az előző évi várható teljesítést. A személyi jövedelemadó a legnagyobb súlyú bevétel, amelynek előirányzata (3733,7 milliárd forint) 44,1 százalékkal nőtt, ebben
meghatározó szerepe van a foglalkoztatás folyamatos bővülésének, a magas keresetkiáramlásnak, valamint annak, hogy az idei pénzforgalmi bázist jelentősen mérsékelte a családi adó-visszatérítés.
Az illetékbevételek előirányzata 261,3 milliárd forint, amely 8,9 százalékkal több az előző évi várhatónál, ennek hátterében az ingatlanforgalom (főként a nagy értékűeké) további bővülése s ezzel együtt az illetékalapok megugrása áll. A Nemzeti Földalapnál a kormány 300 milliárd forint összegben számol ingatlanértékesítésből származó bevétellel, amelynek részletei nem ismertek.
A tervezet szerint az államháztartás központi alrendszerének összes – nem konszolidált – kiadási előirányzata 33265,2 milliárd forint, a 2022. évi előirányzatnál 16,5 százalékkal nagyobb. Az összes kiadásból a központi alrendszeren belül a három nagy csoportot tekintve 2023-ban folyó célokra 80,7, hazai forrásból felhalmozási feladatokra 9,0, az európai uniós finanszírozású működési és fejlesztési kiadásokra 10,2 százalékot kívánnak költeni. Ugyanezen csoportok részesedése a 2022. évi költségvetésben 78,1, 10,5 és 11,4 százalék volt, tehát látszik a beruházási kiadások visszaesése.
A jövő évi kiadások prioritásai között a rezsicsökkentés megőrzése, a családok támogatása és az idős emberek védelme áll. Jelentős szerepet kap a határvédelem és a menekültek megsegítése is.
Az elmúlt évekhez képest már nem kiemelt sem a járvány elleni védekezés, sem a gazdaság újraindítása, ugyanakkor a költségvetés – ha csökkenő mértékben is – biztosítja ezekre a területekre is a szükséges forrásokat. A költségvetés 2023-ban további 5,2 százalékos nyugdíjemeléssel számol, amely a rendszeres havi ellátáson felül a 13. havi nyugdíjra is érvényes, emellett fennmarad a nyugdíjprémium intézménye is.
Uniós forrásokból 2057,1 milliárd forintra számít a tervezet, míg az unió költségvetéséhez való hozzájárulás 597,3 milliárdot tehet ki. A KT az összegzésében külön is üdvözli, hogy a dokumentum, összhangban a pénzügyi stabilitás erősítésére és a költségvetési fegyelem fenntartására irányuló kormányzati törekvéssel,
a 2021-es 6,8 és a 2022-ben várható 4,9 százalékkal szemben 2023-ra 3,5-es GDP-arányos eredményszemléletű (ESA) hiánnyal számol. A testület ismét kiemelte: a cél megvalósítható, ha a gazdasági növekedésből származó többletbevételeket a költségvetés nem költi el.
Az államháztartás központi alrendszerének 2023-ra tervezett pénzforgalmi hiánya is erőteljesen mérséklődik: az előző évi előirányzatnál 800 milliárd forinttal lesz kevesebb, 2352,1 milliárd. Az államadósság-mutató ismét csökkenő pályára állt, és 2022 végére a törvénytervezet értelmében 76,1, majd 2023 végére 73,8 százalékra mérséklődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.