Éves szinten 9 százalékra, a nyár első hónapjában már csupán 4 százalékra csökkent a 2019-es rekordévhez mért elmaradás, miközben a belföldi vendégéjszakák száma már 15 százalékkal meghaladja az akkorit.
A visszaépülés dinamikus és folyamatos – összegezte Czelleng Ádám, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kutatási és ágazati képzési igazgatója a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adataiból látható tendenciát.
Az első fél évben kiemelkedő eredményt hozott a júniusi hónap, amikor a 4 millió vendégéjszaka 50 százalékkal haladta meg a tavalyi értéket.
A szálláshelyek mellett az ágazati bevételek zömét adó vendéglátás forgalma is kiemelkedő volt, a júniusban elért 137 milliárd forint bevétel 31 százalékkal haladja meg a tavalyit, és 40 százalékkal a rekordévit, azaz a 2019-ben elértet. Az első fél év 663 milliárd forintos vendéglátásból származó bevételi mutatója ugyanilyen arányú növekedést jelez 2019-hez mérten, a tavalyi évhez képesti 73 százalékos plusz azonban nem reális mérce a járványügyi korlátozások miatt.
Czelleng Ádám hangsúlyozta, hogy
az első féléves adatokat az ukrán szálláshelyi forgalom nélkül vizsgálják,
mert az a mintegy 900 ezer vendégéjszaka, amelyet az Ukrajnából érkezők töltöttek el a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken, nem turisztikai motivációjú, ezért sem veszik, nem vehetik figyelembe a turisztikai trendek felrajzolásánál.
Az első fél évben 15,5 millió vendégéjszakát regisztráltak, az éves várakozás a tavalyinál 30 százalékkal több, mintegy 37 millió éjszaka. A pandémia előtti rekordév, 2019 még 42 millió vendégéjszakát hozott, de az akkori gazdasági környezet egészen más volt, vagyis a jelenlegi és az akkori turisztikai kereslet a körte és alma esete, más összetételű – mondta a kutatási igazgató.
A magyar turizmus visszaépülése azonban vitathatatlan, a Covid évében, azaz 2020-ban 20 millió, tavaly pedig már 29 millió vendégéjszakát jelentettek a hazai szálláshelyekről az NTAK-nak.
Az idei kilátásokat fűti a külföldiek számára olcsó forint, ami a belföldi keresletet is táplálja a dráguló külföldi nyaralás miatt. Mindeközben az erősödő inflációs nyomás és az egyéb makrogazdasági folyamatok, a háború és az energiaválság már rövid távon mérsékelheti az utazási keresletet.
Az idei évre várt, a tavalyinál nyolcmillióval több vendégéjszaka óvatos, de reális és derűlátást tükröző jövőkép.
A SZÉP-kártya továbbra is fontos és stabil támasz a turizmusban, még az élelmiszer-vásárlásra megnyitott időszakban sem csökkent a turisztikai kártyás költések összege.
Biztató, hogy a korosztályok eloszlása jóval kisimultabb idén, mint az előző két évben, amikor jellemzően a 25–64 évesek utaztak, de idén már újra nagyobb számban jelentek meg a kisgyermekkel utazók és az idősebbek is. Mindez több szolgáltató, szélesebb körű szolgáltatások iránti keresletet jelez.
Az egészségturizmus megérezte az oroszok kiesését, de a cseh és az osztrák, valamint a belföldi vendégek kezdik betölteni az űrt– hangzott el. A küldőpiacok országszerte és Budapesten is átrendeződtek időközben, ami ugyancsak a megváltozott utazási szokásokat tükrözi. Budapestre a legtöbben az Egyesült Királyságból, Németországból és Franciaországból érkeznek most, vidéken pedig a német, cseh és román vendégek állnak a toplista élén.
Jelentősen lerövidültek a foglalási ablakok a pandémia alatt, ez némileg hosszabb, de még idén sem haladja meg a 10-11 napot. A júliusi és augusztusi előfoglalások remek nyarat ígérnek, erre a hónapra már 3,2 millió, augusztusra 2,5 millió vendégéjszakát rögzítettek. Tavaly ilyenkor augusztusra még csak 1 millió volt, végül 6 millió lett.
Átalakult a belföldi és külföldi vendégek aránya, a pandémia előtt országosan még fele-fele volt, aminek a helyébe 64 százalékos hazai túlsúly lépett, méghozzá úgy, hogy jelentősen nőtt a belföldi és a külföldi vendégek száma is. Idén több mint 6 millió vendéget várnak a hazai szálláshelyeken, három éve mintegy 7 millióan voltak. Akik még nem tértek vissza, azok az Ázsiából és az USA-ból várt vendégek, valamint az üzleti turisták.
Folyamatosan mérik és vizsgálják a közösségi médiában a megjelenéseket, a vendégélményekre utaló említéseket.
Tavaly a családi programok, idén – akárcsak 2019-ben – újra a művészetek és a kultúra szerepel a leggyakrabban az említések között, ami a top turisztikai motivációk formálásához is jó iránytű. Az orosz–ukrán háború kitörése után másfél hétig lemondási hullámot érzékeltek, azóta visszaálltak a foglalások, sőt, újabban rekordalacsony a lemondások száma és aránya a szálláshelyeken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.