A Közlekedési Múzeumnak adományozta az első új formátumú rendszámot a gépjármű-nyilvántartásért felelős Belügyminisztérium. A táblát Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára szombaton Budapesten, a Clark Ádám téri 0 kilométerkőnél tartott sajtótájékoztatón adta át Vitézy Dávidnak, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárának. Rétvári Bence elmondta: 1990 óta láthatók az utakon az eddigi, három betűből és három számból álló rendszámok. A betűk azonban lassan az ábécé végéhez érnek, és éveken belül elfogytak volna ezek a variációk. Ezért született az a döntés, hogy július 1-jétől új típusú rendszámok kerüljenek az autókra.
Közölte, az újonnan forgalomba helyezett gépjárművek kétszer két betűből és három számból álló rendszámtáblát kapnak, ezen látható az Európai Unió jelzése a csillagokkal, a H betű és új elemként jelenik meg Magyarország címere. Az új rendszámok több kombinációs lehetőséget kínálnak - emelte ki, hozzátéve: mintegy 5,5 millió jármű fut Magyarországon, körülbelül 4 millió személyautó van, ezeknek a rendszáma változik meg folyamatosan a későbbiekben. Kitért arra, hogy az új rendszámtáblákat felmenő rendszerben vezetik be, azokból a Magyarországon újonnan forgalomba helyezett járművek kapnak. A már használatban lévő hatósági jelzéseket nem kell új táblákra cserélni.
Kiemelte: a díjak sem változnak, az új rendszámtáblákért az eddigi összegeket kell fizetni. Továbbra is lehetőség van egyéni rendszám választására. A környezetkímélő járművek továbbra is halványzöld alapszínű rendszámtáblát kaphatnak, a taxiké sárga marad, és a kerékpárszállítókra szerelhető szürke rendszámtábla is igényelhető lesz.
Elmondta, Pintér Sándor belügyminiszter úgy döntött, hogy az első új, AA AA-001-es rendszámot a Közlekedési Múzeum kapja meg, ahogy sok korábbi hasonló első rendszám is oda került. Vitézy Dávid kiemelte: a múzeum gyűjteményében megtalálható legrégebbi rendszámos felvételen egy Csonka-féle gépkocsi látható 1908-ból. A jármű még folyószámos táblát kapott, 1910 után római számokkal is kombinálták a jelzéseket, majd megjelentek a betű-szám jelzéses rendszámok. Később két betű és négy szám formátumú rendszámok voltak Magyarországon, 1990-ben váltotta ezt fel - többéves kifutással - a három betű és három szám alapú rendszer.
Az államtitkár közölte: számításaik szerint, ha a jelenlegi ütemben bővül a gépjárműpark, akkor 500 évig elegendő az új betű-szám kombináció. Ezért is fontos az új rendszámszéria első darabját megőrizni a Közlekedési Múzeumban, annak új állandó kiállításában. Vitézy Dávid az MTI-nek nyilatkozva kitért arra, hogy a kormány nem látta értelmét a területi rendszám bevezetésének. Hozzátette, Magyarországon nem területi, hanem országos a teljes közúti nyilvántartás, tehát a területi rendszámok bevezetésének nem lett volna értelme, az rengeteg többletadminisztrációval járt volna az állampolgárok számára.
Mennyit kell majd fizetni az új típusú rendszámtáblákért? Le kell-e cserélni a régieket?A Technológiai és Ipari Minisztérium összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat. |
Elhangzott, hogy az újfajta rendszámtáblák a latin ábécé szerinti két magánhangzóból vagy két mássalhangzóból - kivéve a cs, gy, ly, ny, sz, ty, zs betűkombinációkat -, majd újabb két betűből és három számból állnak. A rendszámtáblán ékezetes magánhangzók nem lehetnek, a számjegyek pedig 001-től 999-ig szerepelhetnek. Magyarország címere mellett az európai zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag látható fehér H betű jelzéssel. Egy pár rendszámtábla ára továbbra is 8500 forint, egy darabé pedig 5500 forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.