Nem látnak egyértelmű kapcsolatot az őszi szállásfoglalási szokások és a gazdasági hírek között – közölte Kelemen Lili, a Szallas.hu sajtószóvivője a VG érdeklődésére. A Szallas.hu kérésünkre összegzett aktuális adatai szerint 2021 szeptemberéhez képest idén szeptemberre 12,5 százalékkal, tavaly októberhez képest pedig idén októberre 46 százalékkal több foglalást rögzítettek. A november–decemberi időszakot 2021 hasonló időszakával nem vetették össze, mert tavaly november közepétől utazási korlátozás volt érvényben.
A koronavírus-járvány előtti utolsó évvel, azaz 2019-cel összevetve a szeptember–december időszakra vonatkozó foglalási darabszám azonban mindössze 1,15 százalékkal nagyobb idén, az átlagos vendég- és éjszakaszám pedig 2 százalékkal kisebb. Az egy főre vetített éjszakánkénti átlagár 35,6 százalékot nőtt 2019 óta ebben az őszi időszakban.
Az idei őszi foglalásokra a lemondási arány majdnem azonos mértékű: 2019-ben 25,74 százalék volt, 2022-ben 23,38 százalék ugyanabban az időszakban. Nincsenek kiugró lemondási napok sem.
Mivel az elmúlt évek hatására valamennyi szállásadó rugalmas foglalási feltételeket biztosít – ingyenes lemondás, előleg nélküli foglalás –, a vendégek jellemzően kivárnak, hiszen nincsen anyagi kockázat– mondta Kelemen Lili.
Az idei belföldi utazásokat még nem mondják vissza, mivel az utazás és a szabadság felértékelődött a koronavírus-járvány során megélt bezártság következtében a Szallas.hu jelenlegi adatai alapján.
Kevésbé optimisták az őszt illetően a szállodaüzemeltetők – sommázta Baldauf Csaba, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke a VG-nek.
Szeptemberre a budapesti régió tűnik a legerősebbnek, ott 68–77 százalék közé várják a szeptemberi foglaltsági szintet. Az összes többi régióban ennél kisebb, 53–63 százalék közötti telítettségre számítanak a piaci szereplők. A szakmai szövetség az októberi időszakra vonatkozó felmérést még nem végzett tagjai körében.
Az őszre várt foglalásoknak azonban még csak a töredéke érkezett be ténylegesen, a szállodások mindeközben arra számítanak, hogy legkésőbb augusztus közepén meglódulnak a számok. A foglalások mindenütt és minden időszakra jellemzően egyre rövidebb távra szólnak.
Az őszi iskolai szünet a megszokottnál egy héttel későbbre tolódik, vagyis nem október 23-hoz kapcsolódik, hanem október 29. és november 7. közöttre esik. Ez áttervezésre késztet mindenkit, vendéglátókat és vendégeket egyaránt. Az előbbiek a hagyományos időszakra rögzített programokat tervezik át, az utóbbiak a szabadságuk időpontját egyeztetik újra a munkahelyükön.
A rövid távú foglalások és a gyors változások egyre inkább megszokottak, a gyakorlatilag óránként ugráló energiaárak az árazás folyamatos módosítására kényszerítik a hoteleket– hangsúlyozta a szállodaszövetségi elnök.
Júniusban–júliusban a vártnál kevesebbet költöttek SZÉP-kártyával a szállóvendégek, ami egyértelműen a külföldre utazás mellékhatása. Ősszel azonban a SZÉP-kártya még egyértelműen meg tudná a támogatni belföldi turizmust Baldauf Csaba szerint.
A magyarok külföldön nyaralnak, a külföldiek viszont szép számmal jönnek Magyarországra, mindenekelőtt a fővárosba. Nemcsak autóval, hanem távolabbról is útra kelnek már, ezt jelzi, hogy a budapesti repülőtér júliusban 1,2 millió utast szolgált ki.
A most kezdődő egyhetes Sziget Fesztivál, majd az augusztus 20-i ünnepi programok is a budapesti régió turizmusának kedveznek.
A szálláshelyi árak a múlt év óta 15 százalékkal, a szállodai árak a piaci áron fizetett energiaárak miatt 20 százalékkal emelkedtek.
A versenytársak folyamatosan figyelik egymást, monitorozzák a helyzetet, és óráról órára a foglaltsághoz, energiaárakhoz igazgatják az ajánlatokat.
Bár előre árazni nehéz, de az ad hoc foglalások arányának növekedése, a nagyon lerövidült foglalási távok épp azt a biztos pénzt veszik ki a szállodák zsebéből, amely a jövőkép felvázolásához nagyon fontos keretet ad – jegyezte meg a sokféle nehézség közül az egyik legnagyobbat a szövetségi elnök kérdésünkre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.