Hiába nyerte meg a Skoda Electric a.s. a BKV elektromosbusz-tenderét, mivel sem a cégnek, sem a fővárosnak nincs rá pénze, fedezet híján a beszerzés jó eséllyel meghiúsul. A VG tudomása szerint a a fővárosi tömegközlekedési vállalat a napokban írja alá a cseh gyártóval a vonatkozó szerződést, amelyet követően három hónap áll a rendelkezésére ahhoz, hogy biztosítsa a forrást.
Erre gyakorlatilag esély sincs: a városvezetés épp a napokban módosíttatta a közgyűléssel másodjára Budapest 2022-es büdzséjét annak érdekében, hogy finanszírozható legyen. A BKV csak energiaoldalon 21 milliárdos kiegészítést igényelne, illetve jelen állás szerint a kiadásai összességében 24 milliárddal haladhatják meg a bevételeit ebben az évben. A napokban Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes is úgy értékelt lapunk kérdésére, hogy az elektromos buszok megvásárlására pénz hiányában nem kerül sor.
Nem nagyon látom az új beszerzések fedezetét. Amikor az a kérdés, miből lesz vontatott áram, üzemanyag, bér, akkor nem lehet erről beszélni. Bár nagyon helyesen erről kellene.
Ugyanakkor azt megjegyezte, hogy ha lenne megállapodás az Európai Bizottság és a magyar kormány között, találnának finanszírozási keretet az energiaszámlák beruházásokkal való csökkentésére (például a REPowerEU terv részeként). Ezáltal ezeket uniós forrásokból lehetne megvalósítani, így felszabadulna a főváros saját pénze.
A feltételes közbeszerzés nyertes ajánlattevőjének kihozott Skoda 42,625 millió eurós ajánlati árat adott, ami áfa nélkül értendő. Vagyis 400 forintos árfolyammal számolva
a beszerzés teljes értéke meghaladja a nettó 17 milliárd forintot.
Ezért 80 elektromos szóló autóbuszt szállítana le az ezekhez tartozó töltőoszlopokkal a BKV-nak, illetve a szükséges telephelyi infrastruktúrát is kialakítaná. Ezenfelül opcionálisan megrendelhető tétel a wifiszolgáltatás és USB-töltőpontok kiépítése a járművökön.
A Magyarbusz.info korábban arról írt, hogy a Temsa Avenue Electron módosított karosszériáját használó, tavaly novemberben bemutatott Skoda E’City (36BB) érkezhetne a BKV-hoz. Ebből eddig a prágai közlekedési vállalat, a DPP állított forgalomba 14 darabot.
A nem a legideálisabb utastérrel ellátott modell pedigréje egyébként nem makulátlan: átmenetileg a teljes prágai szériát le kellett állítani energiafogyasztással és stabilitással kapcsolatos problémák miatt, amelyeket a Skoda képviselői szerint azóta sikerült orvosolni. A buszos szaklapon az olvasható, hogy az alapvetően a végállomásokon való gyorstöltésre fejlesztett típus műszaki érdekessége, hogy
a vontatási akkumulátorait a meglévő troli- vagy villamoshálózat felsővezetékéről is lehet tölteni.
Ehhez a jármű tetején galvanikusan leválasztott, kétpólusú áramszedőt helyeztek el a csehek. Az persze kérdés, hogy a Budapestre szánt e-Skodák képesek lennének-e erre.
A BKV vesszőfutása az elektromos buszokkal azért is fájó, mert ezzel párhuzamosan vidéken a napokban több villanybuszt is átadtak a helyi utazóközönségnek. Debrecenben kedden vett át a DKV Zrt. 12 Mercedes-Benz eCitaro járművet. A szállító az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Traction Electrics Kft. konzorciuma. A beszerzés mintegy 2,2 milliárd forintból valósult meg, ennek durván harmadát a kormányzati Zöld Busz Mintaprojekt állta.
A 12 méter hosszú, háromajtós, alacsony padlózatú, klimatizált és akadálymentesített buszok hatótávja egy töltéssel 315 kilométer. Az e-buszok nagy előnye, hogy
az üzemeltetésük kilométerenként 60-70 forinttal olcsóbb és megtérülésük is gyorsabb, mint a hagyományos járműveké.
Székesfehérváron kis túlzással minden hónapra jut elektromosbusz-átadás, legutóbb szintén augusztus 30-án közölte az Ikarus Bus, hogy négy járművet szállított le a Volánbusznak. Ez szintén egy 12 darabos megrendelésen belül történt. Az Ikarus 120e egy tizenkét méteres, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbusz, amely 86 utas szállítására képes, és egy feltöltéssel közel 300 kilométert tud megtenni.
Miskolcon augusztus elején adtak át 10 új BYD elektromos buszt. A beruházás 70 százalékban pályázati pénzből, 2,1 milliárd forintból valósult meg. Az ígéretek szerint később a flottát újabb szóló buszokkal bővítenék, illetve csuklós változatokat is forgalomba állítanák, ha sikeres lesz a város erre vonatkozó pályázata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.