A GKI kereslet-előrejelző modellt készített a háztartások személygépkocsi-vásárlásainak becsléséhez. A modell a lakossági bizalmi index adataira épül (amelyek között gazdasági, pénzügyi, megtakarítási stb. várakozások szerepelnek).
A Magyarországon elsőként forgalomba helyezett használt autók piaca volumenében több mint másfélszerese az új autók piacának. Ebben a szegmensben 2011 és 2018 között dinamikusan növekedtek az eladások, majd
a 2019-es 139,9 ezer autós majdnem rekordév után 2021-ben 116,9 ezer darabra esett az értékesítés.
Elsősorban Nyugat-Európában – de Magyarországon is – az új autók hiánya és áremelkedése következtében a lakosság jellemzően ritkábban cseréli autóját, illetve egy része új autó helyett fiatal használt autót vásárol. A használt autók esetében a kínálatot is rontotta, hogy a lakosság mellett a vállalkozások is lassabban frissítették az autóflottájukat. Azok a cégek, amelyek korábban négy-öt éves korában lecserélték a flottába tartozó kocsikat, a jelenlegi globális helyzetben inkább öt-hat évig vagy még tovább futtatják a járműveket. Ezeknek a viszonylag fiatal autóknak a kiesése problémát okozott a használt kereskedéseknek: az új járművek mellett a használt autók szegmensében is szűkült a kínálat.
Mélybe zuhant a használtautó-import, félnek autót vásárolni a magyarok a rezsi miattIdén először került 10 ezer darab alá az egy hónapban behozott használt autók száma, az augusztusi eredmény 11 százalékkal marad el a tavalyitól. |
Az előbb részletezett jelenség nemcsak Magyarországon, hanem azokban az európai országokban is megfigyelhető, ahonnan nagy számban érkeztek használt autók a magyar utakra. Elsősorban Németországra és Olaszországra kell gondolni, ahol hasonló helyzet alakult ki, vagyis nem cserélődik a futó autóállomány, aki pedig vásárolni akar, az is megpróbál használtat venni.
Trendforduló jön az autópiacon, lejjebb mehetnek az árak – VG PodcastAz elmúlt időszak globális válságai folyamatosan rángatták az autópiacot. A koronavírus-járvány, a csiphiány és az Ukrajnában dúló háború mind visszavetették a keresletet, de ezeket a bezuhanásokat általában gyors keresletnövekedés követte. Az energiaválság viszont trendfordulót hozott, az autók iránti érdeklődés a Jóautók.hu vezérigazgatója szerint tartósan csökkenhet. |
2022 második negyedévében a használt autók eladása 5 százalékkal csökkent az előző negyedévhez viszonyítva, és ismét elmaradt a 30 ezres darabszámtól. Ellenben ha az előző év azonos időszakát vesszük alapul, 5 százalékos növekedést láthatunk. A modell eredményei szerint a második fél évben éves összehasonlításban mérséklődik a növekedés a használtautó-piacon, amely 2023 első negyedévében csökkenésre vált.
Mindezek mellett szakértők azt állítják, hogy most érdemes kivárni az autóvásárlással.
Az autógyártást az utóbbi időben egyebek között a globális csiphiány vetette vissza, ennek tovagyűrűző hatásai csúcsosodtak ki abban, hogy nem lehetett új autókat látni a szalonokban. Aki vásárolni akart, az akár több mint egyéves várakozási idővel is szembesülhetett. Azonban a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója, Nagy Bertalan elmondta a VG Podcast vendégeként, hogy a csiphiány egyrészről megoldódni látszik, tehát visszatalálhatnak az új autók a kirakatokba. Ezzel együtt azonban a kereslet elmaradhat, hiszen a gazdasági környezet gyengülése együtt fog járni azzal, hogy a háztartások képtelenek lesznek beruházni a legdrágább használati cikkbe, az autóba. A kereslet és a kínlat ilyen irányú alakulása az árak lefelé mozgásához vezethet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.