Minden korábbinál több időt töltöttek otthon az elmúlt két és fél évben világszerte sokan, ami nyugat-európai felmérések szerint nagy hobbiállattartási lázhoz vezetett. Megbízható és hozzáférhető statisztikák nincsenek a magyarországi háztartásokban élő kisállatok számának változásáról, de az állateledelt és -felszerelést árusító szaküzletek forgalmán lemérhető a változás.
A tizenegy országban jelen lévő, Magyarországon 56 üzletet és saját webshopot üzemeltető Fressnapf-Hungária Kft. ügyvezetője, Kisgergely Dániel a VG-nek elmondta, hogy a 2020-ban elért 21,8 milliárdos nettó árbevétel 2021-ben 26,4 milliárd forintra nőtt, és idén további hasonló mértékű forgalombővülést realizálhatnak.
A növekedés nem új keletű, évről évre piaci átlag feletti növekedést ér el a cég, de az összetétele más forrásból ered.
A pandémia második évében, 2021-ben 15 százalékkal több fogadó csomagot vásároltak, ami az új állattartók számának – nem szignifikáns – növekedésére utal. Az igazi többletet, az átlagosan és évente elért 17-20 százalékos ugrást meghaladó, cirka 25 százalékos pluszt az állatfelszerelések kategóriájában realizálták. Ez egyértelműen az otthon töltött idő növekedésének mellékhatása, a pandémia mindkét évében nagyobb keletjük volt a kutyajátékoknak, kutya- és macskafekhelyeknek, cicabútoroknak. A gazdák bizonyára többet foglalkoztak a home office-ban állataikkal, illetve több pénzt szántak az elhasználódott tárgyak és berendezések pótlására.
A tavalyi forgalomnövekedésben még az infláció nem játszott fontos szerepet, az ideiben már igen, ennek ellenére a Fressnapf vásárlóinak zöme továbbra is ragaszkodik az eddig vásárolt eledelekhez, míg felszereléseket egyre ritkábban vásárolnak.
Egyelőre arra sem utalnak a számok, hogy az olcsóbb termékekre tömegesen váltanának át, bár bizonyára vannak vevők, akik már kénytelenek racionalizálni a kiadásaikat, de látványos trend ebből még nem rajzolható fel.
A Fressnapf saját haszna rovására féken tartott árakkal igyekszik elkerülni a termékváltást, a beszerzési árak növekményét nem hárítja át egy az egyben a vásárlókra – közölte az ügyvezető. Egyre népszerűbb a költségkímélő és környezettudatos, csomagolásmentes szállítás, amikor nem kartondobozban, hanem műanyag rekeszekben szállítják ki az árut, a vevőnél semmiféle csomagolóanyagot nem hagyva, és annak árát is megtakarítva ezáltal.
A 40 százalék feletti éves forgalomnövekedést mutató, két éve indult webshop megrendelőinek körében a csomagautomaták is egyre kedveltebb átvételi megoldások, a kosarak összetétele azonban nem tér el számottevően az áruházitól. A vásárlók igyekeznek nagyobb időszakot lefedni az eledelbeszerzésekkel, a forgalom nagymértékben a nagyvárosokra koncentrálódik.
A falvakban még mindig nagy hagyománya van a háztartási maradékkal etetésnek, ott a kisállatoknak ritkábban vásárolnak külön élelmet.
A magyar Fressnapf nemrég piacra lépett Romániában is, és dinamikus terjeszkedésbe fogott, az augusztusban nyitott első nagyváradi üzlet után további 13 nyílik idén, és néhány éven belül eléri a százat a hálózat ottani tagjainak száma.
Ez nagy léptékű és jelentős bővülés a magyar csapat számára, amely határainkon belül összesen 56 áruházat tart fenn.
Új áruházi formátumok is hamarosan megjelennek a társaságnál, a nagy áruházaktól fokozatosan a kis boltok megnyitása felé fordulnak, tovább szőve az országos lefedettséget. A klaszterré alakult magyar–román Fressnapf a következő egy-két évben építi ki az új bolthálózat alapjait, amelynek szerves része lesz a kisebb településeken is elérhető átméretezett üzlethelyiségek sokasága.
Kisállat-statisztikaKorábbi elemzések szerint a magyar háztartások 57 százalékában tartanak állatot, nagy többségében négylábú házi kedvencet. A kutyások aránya az állattartók között 69 százalék, a macskát vagy azt is gondozóké 51 százalék. A kisemlősök és madarak részaránya 8-8 százalék, az akva-terra kategória részaránya 15 százalékos lehet. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.