BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az állateledelen még nem spórolnak a kutya- és macskatartók

A Nyugat-Európában tapasztalt hobbiállattartási láznál kisebb utóhatása volt a Covidnak és a nyomában kialakult széles körű home office munkarendnek Magyarországon, ahol a pet boom ugyan elmaradt, de a korábbinál jóval több állatfelszerelési terméket vásároltak a kutya- és macskatulajdonosok.

Minden korábbinál több időt töltöttek otthon az elmúlt két és fél évben világszerte sokan, ami nyugat-európai felmérések szerint nagy hobbiállattartási lázhoz vezetett. Megbízható és hozzáférhető statisztikák nincsenek a magyarországi háztartásokban élő kisállatok számának változásáról, de az állateledelt és -felszerelést árusító szaküzletek forgalmán lemérhető a változás.

The kitten eats food from the hand. The pet owner feeds the cat with dry pellets of feed from the palm of his hand. pet-bum, kitten, kiskica, cica, etetés
Fotó: Jekatyerina Szavjolova / Getty Images

A tizenegy országban jelen lévő, Magyarországon 56 üzletet és saját webshopot üzemeltető Fressnapf-Hungária Kft. ügyvezetője, Kisgergely Dániel a VG-nek elmondta, hogy a 2020-ban elért 21,8 milliárdos nettó árbevétel 2021-ben 26,4 milliárd forintra nőtt, és idén további hasonló mértékű forgalombővülést realizálhatnak. 

A növekedés nem új keletű, évről évre piaci átlag feletti növekedést ér el a cég, de az összetétele más forrásból ered. 

A pandémia második évében, 2021-ben 15 százalékkal több fogadó csomagot vásároltak, ami az új állattartók számának – nem szignifikáns – növekedésére utal. Az igazi többletet, az átlagosan és évente elért 17-20 százalékos ugrást meghaladó, cirka 25 százalékos pluszt az állatfelszerelések kategóriájában realizálták. Ez egyértelműen az otthon töltött idő növekedésének mellékhatása, a pandémia mindkét évében nagyobb keletjük volt a kutyajátékoknak, kutya- és macskafekhelyeknek, cicabútoroknak. A gazdák bizonyára többet foglalkoztak a home office-ban állataikkal, illetve több pénzt szántak az elhasználódott tárgyak és berendezések pótlására.

A tavalyi forgalomnövekedésben még az infláció nem játszott fontos szerepet, az ideiben már igen, ennek ellenére a Fressnapf vásárlóinak zöme továbbra is ragaszkodik az eddig vásárolt eledelekhez, míg felszereléseket egyre ritkábban vásárolnak.

Egyelőre arra sem utalnak a számok, hogy az olcsóbb termékekre tömegesen váltanának át, bár bizonyára vannak vevők, akik már kénytelenek racionalizálni a kiadásaikat, de látványos trend ebből még nem rajzolható fel.

A Fressnapf-Hungária Kft. főbb adatai
 

A Fressnapf saját haszna rovására féken tartott árakkal igyekszik elkerülni a termékváltást, a beszerzési árak növekményét nem hárítja át egy az egyben a vásárlókra – közölte az ügyvezető. Egyre népszerűbb a költségkímélő és környezettudatos, csomagolásmentes szállítás, amikor nem kartondobozban, hanem műanyag rekeszekben szállítják ki az árut, a vevőnél semmiféle csomagolóanyagot nem hagyva, és annak árát is megtakarítva ezáltal.

A 40 százalék feletti éves forgalomnövekedést mutató, két éve indult webshop megrendelőinek körében a csomagautomaták is egyre kedveltebb átvételi megoldások, a kosarak összetétele azonban nem tér el számottevően az áruházitól. A vásárlók igyekeznek nagyobb időszakot lefedni az eledelbeszerzésekkel, a forgalom nagymértékben a nagyvárosokra koncentrálódik.

A falvakban még mindig nagy hagyománya van a háztartási maradékkal etetésnek, ott a kisállatoknak ritkábban vásárolnak külön élelmet.

Beautiful young woman playing with a puppy Close up, a young woman and a puppy are having fun cuddling, pet-bum, kiskutya, puppy
Fotó: Drakula Images / Getty Images

A magyar Fressnapf nemrég piacra lépett Romániában is, és dinamikus terjeszkedésbe fogott, az augusztusban nyitott első nagyváradi üzlet után további 13 nyílik idén, és néhány éven belül eléri a százat a hálózat ottani tagjainak száma. 

Ez nagy léptékű és jelentős bővülés a magyar csapat számára, amely határainkon belül összesen 56 áruházat tart fenn.

Új áruházi formátumok is hamarosan megjelennek a társaságnál, a nagy áruházaktól fokozatosan a kis boltok megnyitása felé fordulnak, tovább szőve az országos lefedettséget. A klaszterré alakult magyar–román Fressnapf a következő egy-két évben építi ki az új bolthálózat alapjait, amelynek szerves része lesz a kisebb településeken is elérhető átméretezett üzlethelyiségek sokasága.

Kisállat-statisztika

Korábbi elemzések szerint a magyar háztartások 57 százalékában tartanak állatot, nagy többségében négylábú házi kedvencet. A kutyások aránya az állattartók között 69 százalék, a macskát vagy azt is gondozóké 51 százalék. A kisemlősök és madarak részaránya 8-8 százalék, az akva-terra kategória részaránya 15 százalékos lehet.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.