Lassan tíz éve, hogy a Valentin-nap és a Halloween után egy újabb amerikai tradíció vetette meg a lábát hazánkban: a Black Friday. A vásárlás és a nagy leárazások ünnepét azóta is sokan vitatják, ugyanakkor egyfajta rajtpisztolyként indítja el évről évre a nagy karácsonyi vásárlási dömpinget. A vállalkozások rohamosan növekvő működési költségeinek és a fogyasztók egyre erősebb árérzékenységének keresztmetszetében nagy kérdés, hogy mit hoz idén a Black Friday. Jagodics Rita kereskedelmi marketingszakember már harmadik éve vizsgálja a fekete péntekhez kapcsolódó vásárlási szokásokat, és a közel 2100 fős felmérés alapján egyértelműnek látszik: idén jelentősen felértékelődik az akciós szezon szerepe.
„Izgalmas és tanulságokat ígérő időszak elé nézünk a keresleti igények és kínálati piac összekapcsolódása tekintetében. A felmérésben részt vevők jelentős része, 44 százaléka a korábbi évekhez képest kisebb mértékű leárazásokra számít, ugyanakkor megközelítőleg ugyanennyi százalékuk nyilatkozott úgy, hogy idén még jobban figyeli az árakat, kedvezményeket. Kereskedői oldalról ez nemcsak feladatokat, hanem lehetőségeket is jelent, hiszen egyértelmű, hogy a valóban jó akcióknak a szokottnál is nagyobb lesz a vonzerejük. Minderre pedig ráerősít az is, hogy csökkent a külföldi webshopokból történő rendelés iránti nyitottság” – mondta a szakértő.
Jagodics Rita szerint ennek mérséklődése mögött a pandémia tanulságai húzódnak:
Az elmúlt évek egészségbiztonsági korlátozási, a személyes boltba járás akadályoztatása miatt jelentősen megugrott az online kereskedelem és azon belül a külföldi oldalakról történő rendelés volumene is; ezzel egy időben viszont nőtt a problémás – későn vagy minőségileg kifogásolt – kiszállítások száma, amelyeknél a külföldi weboldalak esetén sokszor nehéz volt a panasz érvényesítése. Csökkent tehát a bizalom, ami pedig a hazai kereskedőknek ad bővülési teret.
Összehasonlításképpen: tavaly a megkérdezettek közel fele nyilatkozott úgy, hogy többet vásárolt online, mint korábban, idén ez a szám mérséklődött 20,5 százalékra; ami pedig a külföldi oldalakat illeti, a válaszadók több mint kétharmada – 62,1 százaléka – elzárkózik ettől, nem tervez ilyen oldalakról rendelni.
„Mindez egyértelműen abba az irányba mutat, hogy az év végi vásárlási szezont most rendkívüli figyelem és érzékenység fogja övezni vásárlói oldalról. Kérdés, hogy a gazdasági válság eredményeképpen, az egekbe szállt energiaárak, a rekordárfolyamok mellett a kereskedők milyen mértékű kedvezményeket tudnak kigazdálkodni az árazásukban” – tette hozzá a szakember. Itt azonban fontos kiemelni két dolgot. Arra a kérdésre, hogy összegszerűen milyen kiadásokat terveznek a vásárlók, kiugróan magasan, több mint 80 százalékban nyilatkozták, hogy törekedni fognak kevesebbet költeni, mint 2021-ben. Az elkövetkezendő hetek ugyanakkor az ajándékvásárlásra fókuszálnak a kereskedelem világában, ami egyúttal felveti a minőségi elvárások kérdéskörét is. Jagodics Rita kutatása erre is kitért, és az eredmények azt támasztják alá, hogy
a spórolási szándék ellenére a vásárlók többsége továbbra sem áldozza fel a minőséget az ár oltárán,
és bár a minőséget preferálók (a válaszadók 65 százaléka) túlnyomó többségénél is szempont lesz az ár, a minőséget előrébb sorolják, ha ajándékról van szó.
A fenti eredményeket látva nem meglepő, hogy több figyelmet fordítanak az emberek a különböző akciókra, így az elmúlt években sokak által pusztán marketingfogásnak titulált Black Friday-re is. „Ahogy 2021-ben, úgy idén is megkérdeztük, tervezik-e az ajándékok beszerzését erre a napra ütemezni. Míg tavaly csak 13 százaléknak voltak ilyen tervei, idén ennek aránya már 20 százalék. Az esemény továbbra is megosztó, de nőtt tehát a kereslet az akciók nagy napja iránt, a vásárlók jelentős része már fogott ki jó leárazásokat ezen a napon” – magyarázta a szakember, hozzátéve, hogy mindez persze nem váltja ki a fekete péntek és az ünnepek közti felhajtást, reklámáradatot és vásárlási hullámot. Több mint 41 százalék a november végi Black Friday-t és a karácsony előtti akciókat egyaránt szeretné kihasználni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.