Jövőre átlagosan 15,2 százalékkal kell többet fizetniük azoknak, akikről kiderül, hogy érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés (kgfb) nélkül vesznek részt a közúti forgalomban. A jövő évre vonatkozó fedezetlenségidíj-táblázat már tanulmányozható a Mabisz.hu oldalon – áll a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) közleményében.
Még több mint két hét áll rendelkezésükre azoknak, akiknek január 1-én jár le a kgfb-szerződésük, és szeretnének biztosítót váltani. Nekik legkésőbb december 1-jén éjfélig kell eljuttatniuk az aktuális szerződésük felmondását a jelenlegi társaságukhoz, majd minél előbb, de legkésőbb december 31-ig kell megkötniük szerződésüket az új biztosítóval.
Aki elégedett a társaságától kapott ajánlattal, annak nincs tennivalója.
2010 után a szerződési évforduló napja már a gépkocsi megvásárlásának időpontjához kötődik, de még mindig sokan ragadtak benne a korábbi kampányidőszakban, amikor mindenkinek csak novemberben lehetett biztosítót váltania.
A több mint 5,8 millió kgfb-szerződésből még mindig 925 ezer számít érintettnek, köztük 497 ezer magántulajdonban lévő személygépkocsi üzemben tartója.
Számukra 12 piaci szereplő közül 11 biztosító hirdetett új tarifát a jövő év elejétől. Az előző évekhez hasonlóan továbbra is számos kedvezményt lehet igénybe venni, a lakossági ügyfelek számára pedig a kedvezmények tovább egyszerűsödtek.
A biztosítóváltáson gondolkodók számára a Mabisz Díjnavigátora nyújthat segítséget, amellyel az összes szolgáltató ajánlatának figyelembevételével kalkulálható a választható legkedvezőbb biztosítói ajánlat.
A szövetség már 2010 óta működteti ezt a fogyasztóvédelmi eszközét, amely minden piaci szereplő valamennyi kedvezményét tartalmazza, és egyfajta etalonként szolgál abban a tekintetben, hogy a biztosítók a díjkalkulációk helyességét tesztelik és jóváhagyják. Az eszköz kizárólag fogyasztóvédelmi eszközként funkcionál, az üzleti érdekek nem játszanak szerepet a működtetésében.
A jelenleg zajló kampányban az érintettek díjszintje jelentősen elmarad a teljes állomány díjszintjétől, mivel döntő többségben tizenkét évnél is idősebb gépjárművekről van szó. A magántulajdonban lévő személygépkocsik üzemben tartóinak 94 százaléka a legkedvezőbb, vagyis a B10 kategóriában van a bonus-malus rendszerben – a teljes állomány esetében ez csak 36 százalék.
Az elmúlt évek tapasztalatai szerint nagyjából minden tizedik érintett vált biztosítót ezekben a napokban.
Azoknak, akik valamilyen ok miatt nem rendelkeznek kötelező felelősségbiztosítási fedezettel, érdemes tanulmányozniuk a kedden közzétett, 2023-ra érvényes fedezetlenségidíj-táblázatot.
A 2022-es tételekhez viszonyítva
a részben büntető jellegű díjak átlagosan 15,2 százalékkal emelkedtek,
így személygépjárművek esetében – gépjármű-kategóriától függően – az üzemben tartónak (az idei 600-1290-nel szemben) 650-1400 forintot kell fizetnie azokra a napokra, amelyeken a gépjármű nem rendelkezett érvényes kötelező felelősségbiztosítási szerződéssel.
Autóbuszok esetében a fedezetlenségi díj – a busz férőhelyszámától függően – 980-6670 forintot tesz ki (jelenleg 900-5570 forint), tehergépkocsik esetében pedig akár az 5380 forintot is elérheti naponta (szemben a mostani 4560 forinttal).
A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének.
A hatályos jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére.
Az a tény, hogy a jármű hosszabb ideig nincs használatban, nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Azok, akik hosszabb ideig nem használják járművüket, és nem szeretnének erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, a forgalomból történő – ideiglenes – kivonás lehetőségével élhetnek.
A Belügyminisztérium adatai szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül figyelembe vett magyarországi gépjárművek közül mintegy 80 ezer gépjármű nem rendelkezik érvényes kgfb-szerződéssel.
Ezeknek a tulajdonosai nemcsak a fedezetlenségi díj megfizetését kockáztatják. Ha felelősek egy balesetért, az okozott, akár több millió forintos kárt is meg kell téríteniük.
Az ilyen balesetek vétlen károsultjainak kártalanítását a Mabisz kezelésében lévő, elkülönített Kártalanítási Számláról intézik, a szövetség pedig a törvényi előírás szerint az úgynevezett regressz eljárás keretében hajtja be a kérdéses összeget a károkozón.
Ennek következtében évente csaknem egymilliárd forint folyik be a Kártalanítási Számlára,
az összeget a Mabisz teljes egészében a biztosítatlan és ismeretlen járművek által okozott károk megtérítésére fordítja.
Tavaly a Mabisz ügyfélszolgálatához 605, idén október végéig pedig 381 megkeresés érkezett a biztosítással nem rendelkező gépjárművek károkozása témájában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.