Hiába ígérte a főváros, hogy nem lesznek bezárások, a VG több szakmai forrásból úgy értesült, hogy a budapesti fogaskerekűt mégis leállítják és határozatlan ideig nem fog közlekedni. Tudomásunk szerint a fogas legjobb esetben is majd csak a jövő tavasszal szállíthat újra utasokat.
Több tematikus Facebook-oldal ugyancsak arról számolt be tegnap, hogy a hivatalos nevén 60-as villamos működését felfüggesztik. Lapunk információi szerint
a városháza takarékoskodásból hozta meg ezt a döntést.
Az egyelőre nem ismert, ezzel mennyit spórolnak.
A fővárosi fogaskerekű közel 150 éves múltra tekint vissza. Mindössze öt évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának átadása után, 1874. június 24-én az első budapesti szerelvény is útjára indult. Túlzás nélkül kijelenthető, hogy ez a kötöttpályás infrastruktúra
Budapest egyik büszkesége, már csak azért is, mert a világon a harmadik ilyen vasút.
A megbecsültsége mégis tendenciózusan esett, a működését rendszeresen felfüggesztették. Most is éppen szünetel a forgalom, miután október 3-án üzemkezdettől leállították a vonalon a közlekedést. Igaz, eredetileg mindössze úgy szólt a döntés, hogy előreláthatóan november közepén, pontosabban 17-től a fogas újra szállít majd utasokat. Ebből viszont lapunk információi szerint nem lesz semmi, a menetrend további felfüggesztése pedig
a legrosszabb forgatókönyvet vetíti előre, a végleges bezárásét.
Ezt erősíti, hogy a lakosság és a kirándulóforgalom számára eleve csak meglehetősen hiányos pótlási rendet kínál a BKK, ami hozzájárul a fogaskerekű kihasználatlanságának stabilizálódásához. Ez pedig végső soron csak felgyorsítja a negatív folyamatokat. A HBweb szakmai oldal arra mutatott rá, hogy ha valamikor újra is indítják a fogaskerekű vasutat, az több mint valószínű, hogy megnyirbált üzemidővel, még ritkább követési időközzel fog megtörténni.
A fogaskerekű Budapest egyik legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás infrastruktúrája a vonalat és a járműparkot is figyelembe véve. A kocsik átlagéletkora több mint 40 év, ráadásul az osztrák–svájci együttműködésben gyártott szerelvények technikája kifejezetten elavult. Jelenleg a XII. kerületben, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás között közlekedik, de a szakasz felújítása és meghosszabbítása, illetve a kocsik cseréje régóta napirenden szerepel.
Az elképzelések szerint a cél, hogy a Széll Kálmán tértől közvetlenül el lehessen jutni a Normafáig.
A projektért hosszú ideje lobbizó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) korábban úgy kalkulált, hogy a fogaskerekű teljes beruházási forrásigénye 40 milliárd forint, ebből a járműbeszerzés értékét 18-20 milliárdra teszi. Most a VEKE is arról írt, hogy végleg leállhat a fogas.
A főváros egyetlen projektje, amelyet kiviteli tervig előkészítettek, kvázi azonnal indítható lenne a beruházása. Mégis, évek óta megy a tökölés, az elhallgatás, a fiókba süllyesztés
– fogalmaztak. Pedig új szerelvények vásárlásával és a nyomvonal meghosszabbításával nemcsak életben lehetne tartani az infrastruktúrát, hanem az utazóközönséget is megsokszorozni. Igény bizonyosan lenne rá, már csak az érintett területen is tapasztalható közúti forgalom nehézkessége miatt is.
Bár a közelmúltban voltak arra jelek, hogy hiába a fogaskerekű fejlesztésének előkészítése, végül a projekt az út szélén maradhat, a fogas leállítása mindenképpen meglepő lépés. Karácsony Gergely főpolgármester többször is arról beszélt, hogy a BKV működését és a közösségi közlekedés rendjét nem fogja érinteni a főváros pénzügyi helyzete, valamint az energiaválság. Még szeptember végén is arról posztolt a közösségi oldalán, hogy bár
Budapesten a város saját bevétele arra sem elég, hogy idén kifizessék belőle a megnövekedett energiaszámlát, azonban erre a helyzetre nem jelent megoldást, ha bármit bezárnak, megszüntetnek, ezért nem is ebbe az irányba indulnak.
Most mégis úgy tűnik, hogy legalábbis a fogaskerekű esetében nem teljesül ez a vállalás és kifejezetten spórolási okokból szűkítik a főváros tömegközlekedési lehetőségeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.