Fajlagosan feleannyiba kerül egy hagyományos dízelbuszt üzemeltetni, mint egy villamost – derül ki a VG által megismert statisztikából.
Országos hír lett belőle, hogy a debreceni tömegközlekedési cég, a DKV Zrt. bevezette az úgynevezett optimalizált menetrendjének második ütemét. Ez lényegében spórolást jelent: az intézkedést az elmúlt időszak inflációs hatásaival, valamint az üzemanyag- és energiaárak emelkedésével indokolták. Az üzemanyag beszerzési ára az elmúlt évben 86 százalékkal növekedett,
az elektromos energia ára pedig 2023-ban 2,5-szer lesz magasabb, mint az idén.
Emiatt két lépcsőben alakítják át a menetrendet,
Vagyis azt történik, hogy dízeljárművekkel váltják ki a károsanyag-kibocsátás szempontjából nullás trolikat és villamosokat. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy
a rezsiválság nagyobb kutya, mint a környezetvédelem, a klímacélok pedig a háttérbe szorultak.
Félreértés ne essék: általános gyakorlatról van szó, ugyanez a logika érvényesül a fővárosban a BKV-nál vagy a német iparban, amely éppen most fedezi fel újra magának a szénerőműveket.
A DKV azonban megmutatta a VG-nek, hogy pontosan milyen gazdasági számítások húzódnak meg a döntés mögött.
A cég először is emlékeztetett rá, hogy az energiaárak drasztikus növekedése miatt Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata jelentős változásokat volt kénytelen végrehajtani a saját és a fenntartásában lévő vállalatok működésében.
A költségcsökkentő intézkedések során a legfontosabb elv az volt, hogy a szolgáltatások a szükséges és elégséges mértékben folytatódhassanak.
Ez teljesül a tömegközlekedésben is. A város közösségi közlekedési rendszerét fenntartó DKV szerint a megnövekedett költségei kompenzálásaként olyan változásokat vezet be, amelyek a lehető legkisebb mértékben befolyásolják a szolgáltatás színvonalát és kiszámíthatóságát, ugyanakkor tetemes költségmegtakarítást eredményeznek. „A menetrendi módosítások nem érintik a közlekedés csúcsidőszakait, és abszolút figyelembe veszik az utazási szokásokat” – emelték ki.
Csakhogy nem elég a menetrendhez hozzányúlni, mivel az elmúlt időszak inflációs hatásai, valamint az üzemanyag- és energiaárak emelkedése miatt további beavatkozás vált indokolttá. Tekintettel arra, hogy a villamosenergia ára 2023-ban többszöröse lesz a 2021-ben érvényben lévőnek,
rövid távon a fajlagosan alacsonyabb költségű járművek használata indokolt
– magyarázták. Mindezt pedig kellőképpen alátámasztja a fajlagos költségekről készült kimutatás. A DKV-nál 2022 első felében egy kilométerre vetítve
Vagyis egy dízelbuszt fenntartani feleannyiba kerül, mint egy villamost, de még a trolibuszhoz képest is majd 30 százalékos a megtakarítás. Nem csoda, hogy a szolgáltatás biztosítása érdekében Debrecenben a dízeljárművek mellett tették le a voksot, és egyre többen hoznak hasonló döntéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.