A Mol Nyrt. jelentős mennyiségű készletein felül a biztonsági kőolaj és kőolajtermék készletek 74 napnyi nettó importnak felelnek meg – ez derül ki a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) adataiból.
Ez a mennyiség a hazai fogyasztásra vetítve is hosszabb időre biztosítani tudja a folyamatos ellátást.
Az MSZKSZ korábban is jelezte, készen áll rá, hogy szükség esetén – amennyiben a tulajdonában álló stratégiai készletek felszabadítására lenne szükség – biztosítsa a hazai finomító, illetve a hazai üzemanyagpiac ellátását. Erre már egyszer szükség volt: a kabinet nyáron két kormányrendeletet is kiadott, amik a biztonsági kőolajtermék-készletek veszélyhelyzeti felhasználásáról szólnak.
Ezekben 18 millió liter 95-ös benzin és 213 millió liter gázolaj felszabadítását rendelte el.
Az MSZKSZ a meghatározottak szerint 2022. június–augusztusban értékesítette az üzemanyagot a jogosultak részére.
A leürüléstől való félelem az elmúlt napokban tört felszínre újra, miután a Mol arról adott ki tájékoztatást, hogy a november 28-án kezdődő héten nem tud dízelt és motorbenzint biztosítani számos, a hálózatán kívül működő független benzinkutaknak. Az átmeneti intézkedés azokat a kutakat érinti, amik felé az olajvállalat nem tartozik kiszolgálási kötelezettséggel. Nem ez volt az első ilyen bejelentés, november közepén a Mol egyszer már hozott hasonló döntést. Akkor a vállalat közleménye szerint
194 viszonteladó esett ki az ellátási láncból, akik a belföldi töltőállomások 10 százalékát működtetik.
Ezek a szereplők szeptemberben a Moltól a viszonteladói piac teljes üzemanyagigényének 2,5 százalékát vásárolták meg. A társaság úgy kommentálta a lépést, hogy Magyarország működését és ellátását tekintik a legfontosabbnak. Ugyanakkor emlékeztettek rá, hogy a szerződéseiket mindig teljesítik, az ellátási stratégiájukat pedig hetente felülvizsgálják.
A Mol felel a magyarországi piac több mint 80 százalékának kiszolgálásáért, amely teljes gyártási kapacitás mellett is megfontolt ellátási stratégiát igényel. A cég mindig is meghatározó volt a magyar piacon (ahogy a régióban is), a szerepe viszont kétségkívül felértékelődött, mióta a kormány az infláció leküzdésére hivatkozva éppen egy éve árstopot vezetett be a benzin és a dízel esetében. A 480 forintos literenkénti ár változatlanul komoly segítség a háztartásoknak, ugyanakkor van egy másik hatása is: ellehetetlenítette az üzemanyagimportot Magyarországra.
Ezért a piac ellátása lényegében a Molra szakadt rá.
Ez mennyiségi, illetve pénzügyi oldalon nem vállalhatatlan teher, sőt. Novemberben a Mol soha nem látott profitot jelentett: az üzemanyagár-sapka és a társaságot terhelő különadók mellett is várakozáson felüli rekordnyereséget szállított. Három hónap alatt 1,45 milliárd dollár EBITDA jött össze, 2022 egészére pedig már 4,1–4,4 milliárd dollárral számol a vezetőség. Ennek origója, hogy a Mol változatlanul hozzájut az olcsó orosz olajhoz, miközben a világpiaci árak elszálltak.
Így a vállalat a termékei nagyobbik részét magas áron tudja értékesíteni,
emiatt soha nem látott szintre nyíltak ki az árrések. Ugyanakkor az is tény, hogy Magyarországon még soha nem nőtt olyan mértékben a gázolaj-felhasználás, mint 2008 és 2022 között: csak májusban 389 millió liter fogyott, míg 2008-ban csak 210 millió liter.
Erre a 80 százalékos emelkedésre tett még rá egy lapáttal a nyáron a turistabuszok, illetve évente többször a mezőgazdasági gépek üzemanyagigénye. Ezt a felfokozott igényt azonban a Mol képes volt abszolválni a nyári főszezonban, igaz, ehhez a stratégiai készletek megnyitása is kellett.
Az orosz kőolaj körül van néhány bizonytalanság, de a kormány deklarálta: az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalansága mellett január után is fenntartható az árstop.
Ehhez azonban a kabinet még egy feltételt szabott, ami jelen állás szerint korántsem adott.
Ez nem más, min a százhalombattai finomító, a Dunai Finomító (Dufi) folyamatos működése. Márpedig a Dufiban nyár óta lényegében karbantartások zajlanak, ráadásul a hírek szerint nem feltétlenül gördülékenyen. Az Index azt írta, hogy a finomító most körülbelül 55 százalékon üzemel, mert egy tervezett karbantartási folyamat közben olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra van szükség.
Információik szerint
a legkorábban december 2-től termelhet ismét teljes kapacitással az üzem. Az üzemanyaghiány tehát jövő hét végétől enyhülhet.
A százhalombattai Dunai Finomító 1965-ben kezdte meg működését. A Mol által üzemeltetett finomító 165 ezer hordó/nap (8,1 millió tonna/év) kőolaj-feldolgozási kapacitásával a közép-kelet-európai régió egyik legnagyobb finomítója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.