Derogációs kérelmet nyújtott be Magyarország, amelyben 2023 végéig kér felmentést az uniótól az adóminimumok teljesítése alól, vagyis azon kötelezettség alól, hogy emelje az üzemanyagok jövedéki adóját – értesült a Világgazdaság. Ha az Európai Bizottság nem fogadja el a magyar fél kérését, akkor az adó mértéke 32,5 forinttal emelkedhet.
A kétféle üzemanyagra eltérő uniós adómértékek vonatkoznak. Hazánk a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet, és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.
Hatályos adómérték | Adóminimum | Hatályos adómérték | Szükséges adómérték | Árhatás áfával | |
Euró/liter | Ft/liter | Ft/liter | |||
Benzin | 0,28 | 0,359 | 120 | 152,525 | 41,3 |
Gázolaj | 0,26 | 0,33 | 110,35 | 142,875 |
Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,36 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra.
Ez eredményezné a már jelzett 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.
Az Európai Bizottság még 2022. július 8-án küldött adminisztratív megkeresést a kormánynak az adóminimum alatti üzemanyag-adómértékek vonatkozásában. Ezzel párhuzamosan az ismert körülményekre – a háborúra és az energiaválságra – tekintettel a bizottság gyakorlatilag felajánlotta a tagállamoknak a legfeljebb hat hónapra szóló derogáció lehetőségét. Ezzel két tagállam (Portugália 2022 végéig, Svédország három hónapos időtartamra, azaz szintén gyakorlatilag év végéig) már sikeresen élt.
Kedvező elbírálás esetén a hatályos jövedékiadó-mértékeket akár jövő év végéig fenntarthatnánk, mindazonáltal van rá esély, hogy a bizottság nekünk is legfeljebb csak hat hónapot engedélyez. A magyar kormány a hat hónapnál hosszabb időtartamot azzal indokolta, hogy a kedvezőtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövő évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége, az energiaadó-irányelv pedig akár hatéves derogációra is lehetőséget ad.
A derogációs kérelem elbírálásának határideje az összes megfelelő és szükséges információ beérkezését követően három hónap.
Az esetleges elutasítás tehát újabb üzemanyagár-emelkedést vonhat maga után, ráadásul pont egy olyan időszakban, amikor a brüsszeli szankciók egyébként is nagyon bizonytalanná tették a piacokat, s az árak is emelkedtek.
Emlékezetes, hogy a legutóbbi uniós szankciócsomag életbe lépése után a kormány már nem tudta tartani a több mint egy évig fenntartott 480 forintos hatósági árat. Ráadásul, mint azt a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is jelezte, az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövő év februárjában életbe lépő uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.
Hatalmas összegeket hagyott a magyarok zsebében az üzemanyagárstopMielőtt mindenki haraggal a szívében felejtené el örökre a hatósági árat, érdemes egy pillantást vetni a kockás papírra. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.