Miközben a női vezetők száma, ha lassan, de mégiscsak emelkedik a gazdaságban, az autóiparra még inkább a férfidominancia jellemző. Zakariás Fruzsina ezzel kapcsolatban azt mondja, hogy miközben büszke arra, hogy a Porsche Hungaria 32 éves történetének első női márkaigazgatója, megítélése szerint hiába tartja magát a sztereotípia, hogy az autóipar nem a nőknek való, valójában ez már régóta nincs így.
Legyen szó iparági vezetésről vagy csak hétköznapi autózásról, a nőket nagyon is érdeklik az autók és a mobilitás. S ha már a sztereotípiák szóba kerültek, épp nemrég néztem utána annak, készült-e egyáltalán valaha kutatás arról, hogy a párok, családok életében az autóvásárlás kapcsán milyen hatásuk van a nőknek a végső döntésre. Kiderült, hogy nincs még ilyen, pedig az biztos, hogy a hölgyek szerepe ezen a téren is elég meghatározó
– magyarázza.
Úgy érzi, számára kifejezetten előnyt jelent, hogy nőként és az iparágból kívülről érkezve lett márkaigazgató.
„Mondják a kollégáim, hogy másképp látok dolgokat, másokat kérdezek, mint amit korábban megszoktak. Ebben szerepe van annak, hogy nőként másként tekintek egy autóra, másfajta funkciókat és teljesítményt tartok fontosnak, mint a férfiak. De fakadhat abból is, hogy mivel én nem az autóiparból jöttem, így valószínűleg sokkal inkább fogyasztói, ügyfélorientált szemmel tekintek a működésünkre és az értékesítésünkre is” – fejti ki a márkaigazgató, aki a BÁV Zrt. vezérigazgatói posztja után a Magyar Turisztikai Ügynökség egyik leányvállalata, a Visit Hungary vezérigazgató-helyettesi posztját töltötte be.
Szavai szerint ahhoz, hogy több iparágban is sikeres legyen, mindig a hatékony csapatmunka volt a legfontosabb.
„Természetesen a munkában elért sikerekhez elengedhetetlen a legjobb szakemberek kiválasztása és a csapat hatékony együttműködése. De az eredményességhez ez önmagában kevés, mert a hátországra, a családra legalább akkora szükség van. Minden ott kezdődik, hogy van egy olyan férjem, aki mindenben támogat, és még a gyerekeim is partnerek voltak a karrierépítésben. A három gyermekünk közül ketten már felnőttek, de ők is egész pici koruktól kezdve megértették, később talán becsülték is azt, hogy milyen fontos a munka a mi családunkban. A csapatmunkából kivették a részüket a nagyszülők is, akik mindig ott voltak mögöttünk. Ez a családi háttér különösen egy nő esetén alapvetően fontos a sikeres karrierhez. És akkor még nem beszéltünk a kollégákról, a felettesekről. Az én karrierem például azért nem tört meg 2001-ben, az első gyerekem születésekor, mert az akkori főnököm lehetővé tette, hogy vezetőként otthonról, home office-ban, részmunkaidőben dolgozzak, pedig akkor még sokan nem is hallottak erről a foglalkoztatási formáról” – tette hozzá.
A csapaton belül is hiszek a sokszínűségben, a sokféle egyéniségben, a sokféle korosztályban, akár az Y generációsokban is, akiket sokan bírálnak, de szerintem nagyon is jól lehet velük együtt dolgozni. A mostani csapatomban a dinamika másként is jelen van: a gárda gerincét az ősaudisok adják, akik több évtizede dolgoznak a márkán, a szakmai tudásuk, a tapasztalatuk nélkülözhetetlen. És vannak a fiatal kollégák, akik otthonosan mozognak a legfrissebb technikai innovációktól kezdve a social mediáig megannyi új területen. Azt gondolom, vezetőként az az ember feladata, hogy afféle karmesterként úgy hozzon létre kerek egészet ebből a sokszínűségből, hogy közben hagyja felszínre törni az egyéni kompetenciákat
– elemez a márkavezető, aki úgy látja, karrierjének különféle állomásai között a látszat ellenére van olyan közös pont, ami összeköti ezeket a területeket.
„Mindhárom ágazatban olyan helyen dolgoztam, ahol a prémiumtermékek vannak a fókuszban. A BÁV-nál a műkereskedelmi üzletágban nagy értékű festményekkel és ékszerekkel foglalkoznak. A turizmus is hasonló terület, hiszen az utazás is egy prémiumhobbi. A célcsoportok tehát erős átfedésben lehetnek, én pedig hiszem, hogy a tapasztalataim segítenek elérni és kibővíteni a potenciális Audi-célcsoportot, megértve és kielégítve az igényeiket. Még akkor is, ha nehéz időszakon vagyunk túl, hiszen a Covid-járvány idején kezdtem el dolgozni az Audinál, és a pandémia, valamint az ahhoz köthető a csiphiány a járműipart erősen sújtotta. Így, bár óriási a verseny a három német prémiummárka között, nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az idén 5 százalékot sikerült növekednünk ebben a szegmensben.”
A márkaigazgató ezzel kapcsolatban úgy látja, a brand hazai pozícióinak erősítésében annak is komoly szerepe lehet, hogy az Audi már régóta gyárt Magyarországon autókat.
„Egyértelmű, hogy a piac szereplői és az emberek számára érzelmi pluszt jelent, hogy a három német prémium-autógyártó közül az Audi volt a legelső Magyarországon: jövőre lesz 30 éves a győri üzem, amely a világ legnagyobb motorgyára. A hazai gazdasági életben olyannyira jelentős a vállalatcsoport szerepe, hogy
az Aud-gyár adja a magyar export 9 százalékát.
Kimondani is elképesztő: tizenkétezer kollégát foglalkoztat a márka Győrben, ahol már az elektromos autózás kihívásaira is felkészültek.
Olyannyira, hogy az elektromobilitás terén az Audi szélsebesen előzi a szabályozást, hiszen a brand világossá tette, hogy 2026 után már nem fejleszt új belsőégésű motort, 2032-től pedig csak elektromos kocsikat helyez forgalomba. A márka elkötelezettségét már a mostani e-modelljeink is jelzik: a teljesen elektromos sportautónk, az Audi RS e-tron GT a nemzetközi porond szinte minden szakmai díját elvitte. Azt pedig hadd tegyem büszkén hozzá:
egy magyar hölgy, Dániel Tünde tervezte ennek az autónak a felnijét.
Visszatérve az elektromobilitáshoz, fontos megemlíteni azt is, hogy az Audi 2026-ban beszáll a Forma–1-be, ami egyre inkább a hibridtechnológiára épít. Ez számunkra azért is fontos, mert a Forma–1-re úgy tekinthetünk, mint a mobilitás laboratóriumára: a csúcstermékek, autóipari csúcstechnológiák versengésére. Öröm volt számunkra, hogy a Forma–1 új szabályozása abba az irányba tereli a versenysorozatot, amerre mi is tartunk, így a márkánk elérkezettnek érezte az időt arra, hogy bekapcsolódjon.”
A hétköznapi autózás kapcsán Zakariás Fruzsina azt mondja, az Audihoz érkezve kötelességének érezte, hogy személyesen is megtapasztalja, milyen az elektromos autózás. A kellemes élmények után pedig már meggyőződéssel vallja, hogy a villanyautózásnak van jövője.
„Az e-autók ma már tényleg működnek, jól használhatók a mindennapokban.
Én is elektromos modellt vezetek, és nagyon kíváncsi voltam az új technológiára, meg arra is, mennyiben valósak, jogosak a hatótávfélelmek ezeknél az autóknál. Az enyémnek 350 kilométer a hivatalos hatótávja, és azt tényleg tudja, bár a töltések beiktatása miatt valóban tervezést igényel az e-autózás. De ez nem ördöngösség, csak hozzáállás kérdése: az ember egy vidéki útnál az applikációban megnézi, hogy hol fog tölteni, ez mennyi időt vesz igénybe és hogyan tudja ehhez optimalizálni a napi programját. Nem véletlen, hogy Audi nemzetközi szlogenje is az, hogy a jövő hozzáállás kérdése” – fejti ki, megtoldva azzal, hogy a márka legendás Quattro technológiája a belső égésű korszak után is megmarad: az összkerekes meghajtás bekerült az elektromos Audi-modellekbe is, így hordozva az új korszakban az elmúlt évtizedek hagyományait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.