Ahogy arról beszámoltunk, a nyári szünet előtti utolsó ülésén határozott az alkotmány módosításáról az Országgyűlés. 

20221229 Orosháza Csongrád Csanád Vármegye tábla jelzőtábla illusztráció Fotó: Bencsik Ádám  BÁ  Békés Megyei Hírlap  BMH  20221229 Orosháza 
Csongrád Csanád Vármegye tábla 
jelzőtábla 
illusztráció 

Fotó: Bencsik Ádám  BÁ  Békés Megyei Hírlap  BMH
Fotó: Bencsik Ádám / Békés Megyei Hírlap

Egyebek között ekkor döntött arról is, hogy 

a megyéket 2023. január 1-jével vármegyékre nevezik át, amit a történelmi hagyományokhoz való visszatéréssel magyaráztak a kormánypártok, mivel az államalapítástól 1949-ig ez az elnevezés volt használatban. 

Ugyanakkor azt is rögzítették, hogy a vármegyére való utalásként a megye elnevezés a 2022. december 31-én hatályos jogszabályi rendelkezések szerint az Alaptörvény-módosítás hatálybalépését követően is használható, mindaddig, amíg áttérés az új megnevezésre a felelős gazdálkodás elvei szerint nem valósítható meg. Ehhez egyébként csaknem kétszáz törvényt kellett módosítani, mindegyikben átírva a megye szót vármegyére. 

A gyakorlatban pedig ez úgy néz ki, hogy az országos közúthálózatot érintően az összes, azaz 714 darab megyehatárt jelző táblát le kell cserélni. 

Ezek üzemeltetési feladatait a 10 milliárd forint feletti jegyzett tőkével rendelkező, 2021-ben 7,854 milliárdos nettó árbevételre szert tevő Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el. 

A Világgazdaságnak írt levelében a cég úgy fogalmaz, törekszik arra, hogy a lehető leghatékonyabban végezze el ezeken a megyetáblákon a szükséges beavatkozásokat, kiemelve, hogy a tartóoszlopokat a legtöbb helyen nem cserélik, csak magát a vármegyét jelző elem módosítását. 

A Délmagyar arról számol be, hogy Csongrád-Csanád megyében nem volt ideje elhasználódni ezeknek a tábláknak, ugyanis Trianon 100. évfordulóján, 2020. június 4-én változott meg a megye neve Csongrádról, akkor helyettesítették őket. 

Nem szavazta meg Lázár a főispán elnevezés újbóli bevezetését

A vármegye névvel sem ért egyet, de azt meg kellett szavaznia.

„A beavatkozásokat az illetékes mérnökségeink végzik (nem mindegyik mérnökségünknek van megyehatárhoz tartozó szakasza) egy országos ütemterv alapján, a táblagyártók kapacitásának és szállítási lehetőségeinek figyelembevételével. Az elmúlt egy-másfél hétben folyamatosan zajlottak a munkálatok, és a következő napokban is ütemezetten haladnak szakembereink a cserével. Célunk, hogy január közepére valamennyi tábla módosítása, cseréje megtörténjen” – folytatja levelében a Magyar Közút. 

A 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartásáért és üzemeltetéséért felelős, 6 ezer főt foglalkoztató társaság számára az új táblákat a már meglévő keretközbeszerzési eljárásaikban szereplő táblagyártó cégek biztosítják. A munkálatok költségére vonatkozóan ezt írták: 

A beruházások fedezetét az állammal kötendő 2023-as éves támogatási szerződésünk biztosítja majd. A teljes projekt összköltségét a táblák leszállítása és cseréje után áll módunkban megadni.

 

Térképen, hogy hol építenek új autópályákat Magyarországon

A következő években a koncessziós társaság és az állam is fontos fejlesztéseket tervez a hazai úthálózatban. Most az is kiderült, hogy mikorra készülhetnek el.