Ahogy arról beszámoltunk, a nyári szünet előtti utolsó ülésén határozott az alkotmány módosításáról az Országgyűlés.
Egyebek között ekkor döntött arról is, hogy
a megyéket 2023. január 1-jével vármegyékre nevezik át, amit a történelmi hagyományokhoz való visszatéréssel magyaráztak a kormánypártok, mivel az államalapítástól 1949-ig ez az elnevezés volt használatban.
Ugyanakkor azt is rögzítették, hogy a vármegyére való utalásként a megye elnevezés a 2022. december 31-én hatályos jogszabályi rendelkezések szerint az Alaptörvény-módosítás hatálybalépését követően is használható, mindaddig, amíg áttérés az új megnevezésre a felelős gazdálkodás elvei szerint nem valósítható meg. Ehhez egyébként csaknem kétszáz törvényt kellett módosítani, mindegyikben átírva a megye szót vármegyére.
A gyakorlatban pedig ez úgy néz ki, hogy az országos közúthálózatot érintően az összes, azaz 714 darab megyehatárt jelző táblát le kell cserélni.
Ezek üzemeltetési feladatait a 10 milliárd forint feletti jegyzett tőkével rendelkező, 2021-ben 7,854 milliárdos nettó árbevételre szert tevő Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el.
A Világgazdaságnak írt levelében a cég úgy fogalmaz, törekszik arra, hogy a lehető leghatékonyabban végezze el ezeken a megyetáblákon a szükséges beavatkozásokat, kiemelve, hogy a tartóoszlopokat a legtöbb helyen nem cserélik, csak magát a vármegyét jelző elem módosítását.
A Délmagyar arról számol be, hogy Csongrád-Csanád megyében nem volt ideje elhasználódni ezeknek a tábláknak, ugyanis Trianon 100. évfordulóján, 2020. június 4-én változott meg a megye neve Csongrádról, akkor helyettesítették őket.
Nem szavazta meg Lázár a főispán elnevezés újbóli bevezetésétA vármegye névvel sem ért egyet, de azt meg kellett szavaznia. |
„A beavatkozásokat az illetékes mérnökségeink végzik (nem mindegyik mérnökségünknek van megyehatárhoz tartozó szakasza) egy országos ütemterv alapján, a táblagyártók kapacitásának és szállítási lehetőségeinek figyelembevételével. Az elmúlt egy-másfél hétben folyamatosan zajlottak a munkálatok, és a következő napokban is ütemezetten haladnak szakembereink a cserével. Célunk, hogy január közepére valamennyi tábla módosítása, cseréje megtörténjen” – folytatja levelében a Magyar Közút.
A 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartásáért és üzemeltetéséért felelős, 6 ezer főt foglalkoztató társaság számára az új táblákat a már meglévő keretközbeszerzési eljárásaikban szereplő táblagyártó cégek biztosítják. A munkálatok költségére vonatkozóan ezt írták:
A beruházások fedezetét az állammal kötendő 2023-as éves támogatási szerződésünk biztosítja majd. A teljes projekt összköltségét a táblák leszállítása és cseréje után áll módunkban megadni.
Térképen, hogy hol építenek új autópályákat MagyarországonA következő években a koncessziós társaság és az állam is fontos fejlesztéseket tervez a hazai úthálózatban. Most az is kiderült, hogy mikorra készülhetnek el. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.