Január 31-ig érvényesek a tavalyi éves országos és megyei autópálya-matricák. Ez azt jelenti, hogy február 1-jétől ezekkel a 2022-ben kiváltott engedélyekkel szabályosan már nem lehet felhajtani a díjköteles útszakaszokra.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint 2023. január 31-én éjfélkor több mint 3 millió autópálya-matrica érvényessége jár le. Ezeknek a 87 százalékát személygépjárművekre (D1 díjkategória) vásárolták. Ugyancsak fontos észben tartani (erről részletek itt érhetők el, külön a figyelmébe ajánlva a nagycsaládosoknak), hogy
szintén január 31-e a mentességek és kedvezmények megújításának határideje.
A statisztikák szerint a többség ezúttal is az utolsó pillanatra hagyta a vásárlást: a 2023-as éves országos és megyei matricákból január 29-ig kicsivel több, mint 1,3 millió darab fogyott. Ez tehát a 2022-es évesmatrica-mennyiség kevesebb, mint a fele.
Aki tehát szeretné megújítani a jogosultságát, annak a legegyszerűbb, ha a folyamatot online bonyolítja le. A legmegfelelőbb ehhez a NÚSZ hivatalos honlapját, a nemzetiutdij.hu oldalt felkeresni, itt ugyanis a vignettát
Szerencsére a cég nemrégiben újította meg a felületet, ami már mobilra is optimalizált, így a vásárlás valóban egyszerű és gyors. Hogy mennyire olcsó, az már megközelítés kérdése: a D1 kategóriában az éves matrica 49 190 forint, cserében Magyarország összes útszakasza 2024. január 31-ig érvényesen használható. Ugyanez 2022-ben 46 850 forint volt, vagyis mintegy 5 százalékkal drágult. Ez ugyanakkor jóval alatta van az általános infláció mértékének. A megyei éves matricákért 5720 forintot kérnek a tavalyi 5440 forint után. Ez szintén 5 százalék körüli emelés.
Mivel a személygépkocsik esetében a havi matrica ára 8900 forintra ugrott az eddigi 5210 forintról, illetve a tíz napig érvényes matrica pedig 5500 forintra 3820 forintról,
egyre inkább megéri az éves vignetta mellett dönteni, legyen az megyei, vagy országos.
Ebben az évben 9 darab heti matrica ellenértéke megegyezik az éves jogosultság árával. Mindenesetre egy biztos: jobb, ha van jogosultság, hiszen a díjköteles utak matrica nélküli használata esetén D1 kategóriában például 60 napon belüli fizetésnél 18 750, azon túl 74 970 forintra nő a büntetés összege. Ez 2022-ben 16 220, illetve 64 850 forint volt.
Felforgatja a magyar útdíjak rendszerét egy uniós irányelvBrüsszel azt szeretné, hogy az időalapú engedélyeket a megtett úttal arányos fizetés váltsa fel a jövőben, ez pedig az e-matricák árát is megváltoztatja. A fő szabály, hogy a szennyező fizessen. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.