A Coca-Cola HBC tavaly ősszel jelentette be, hogy jelentősen növelni kívánja Magyarországi kávépiaci jelenlétét. A tervek szerint a Caffè Vergnanóval 0,5, a Costával 3,5 százalékos részesedést szerezhet 2023 végére. A Costa Coffee már 2019-ben a csoporthoz került, a Caffè Vergnano forgalmazását 2022-ben kezdte meg a cég azt követően, hogy 30 százalékos részesedést szerzett az olasz Casa del Caffè Vergnano vállalatban. A Coca-Cola HBC nem új ezen a területen, korábban a Lavazza kávékat forgalmazta. Az anyavállalat szlogenje, hogy a nap minden órájára kínáljon innivalót, így a kávétól a gyümölcsleveken keresztül az üdítőig és a szeszes italig meglehetősen széles skálát fed le a termékkínálata.
A Caffè Vergnano egészen más szint a kávépiacon, mint az eddigi termékek. A Costa Coffee alapvetően angol márka (két olasz alapította Londonban a pörkölőüzemet, és innen indult útjára a kávézóhálózat alapvetően franchise-rendszerben, a cél pedig a márkával jelen lenni és a nagy kávézóláncokkal felvenni a versenyt), míg a Caffè Vergnano „cento per cento” olasz prémiumkategória, amely kifejezetten az olasz eszpresszóra és az eszpresszóalapú meleg italokra pörkölt és kevert termék. Jóllehet menet közben a Costa Coffee is elsősorban a kiskereskedelemben van jelen, mind az automata, mind a kapszulás kávéfőzőkhöz kínál hagyományos és speciális keverékeket. Itthon ma már nemigen látni (a repülőtéren kívül) Costa kávézókat, ugyanis azok franchise-tulajdonosa megszüntette a működését.
A Caffè Vergnanóval kötött tavaly előtti ügyletben a Coca-Cola vállalta, hogy az értékesítési hálózatát adja az olasz kávévállalat és kávémárka magyarországi (illetve európai) megismertetéséhez.
A Casa del Caffé Vergnano családi tulajdonban lévő kávéipari cég, a székhelye Santenában található. A kiskereskedelemben és a szupermarketekben erőteljes piaci szerepre törekszik. Hozzá kell tenni, hogy az olasz kávépiac rendkívül elaprózott, a hagyományos termékekből is több márka létezik, de olyan magasabban kvalifikáltak is megtalálhatók köztük, mint a Caffè Vergnano. Azok mellett Olaszországban és Európában is egyre nagyobb szerepet kapnak a kávéspecialitások, amelyek méltó ellenfelei a hagyományos olasz pörkölésű kávéknak. Itt kell megjegyezni, hogy a fő kávéfogyasztás jellemzően otthon és a munkahelyen történik, általában reggel – mindez az egyes márkák kiskereskedelmi jelenlétét érinti. A magyar vásárlóközönség nem szívesen ad ki „sok” pénzt kávéra, legfeljebb – mai árfolyamon számolva – 1,2-1,3 eurót eszpresszóra. Itthon ezt fogyasztják leginkább.
Ugyanakkor a kávézóláncok melegital-kínálata meglehetősen messze esik ettől az árszinttől, ami magyarázat lehet, hogy miért nincs minden sarkon egy coffe to go egység, mint például Londonban vagy Berlinben – ahol a fogyasztók jellemzően ugyancsak sokallják egyes láncok árszintjét.
A magyar kávépiac értéke 67 milliárd forint, ami eddig nagyjából 8 százalékkal bővült évente (most az infláció miatt nemigen tudni, hogy milyen növekedési szintre áll be). Az éves kávéfogyasztás 19 millió kilogramm, ez 2021-ben 6 százalékkal csökkent egy év alatt a piac átrendeződése miatt. A hazai piac egyharmadát az őrölt kávék teszik ki. 2020-ban az egy főre jutó kávéfogyasztás 2,7 kilogramm volt, ami a várakozások szerint 2025-re 2,9-re nő. A Costa Coffee-termékek forgalma például tavaly száz százalékkal nőtt, így a piaci részesedése elérte a 2,3 százalékot. A Coca-Cola HBC Magyarország a Caffè Vergnanótól ennél erősebb növekedést vár, de a hírek szerint ez a márka is erősen jelen lesz a kapszulás piacon, amely nagyban hozzájárult a piac átalakulásához.
A kávégourmet-k általában lesajnálják a kapszulás termékeket, ám az innováció és az igények egyértelműen ezen terület irányába mutatnak, ugyanis egy átlagos fogyasztó számára ez a legkézenfekvőbb és lepraktikusabb módja a jó minőségű kávé elkészítésének.
Ráadásul a pandémia az egekbe repítette a kapszulás kávék forgalmát, erősen megtépázva a kávézók forgalmát. Többek között ez is közrejátszott abban, a márkaügyi jogi problémák mellett, hogy a Costa kávézólánc eltűnt a hazai piacról. A Costa kávézókat a Lapker tulajdonosa, a Lagardère kezdte működtetni, majd az L-Coffee Kft. vette át, de mint a cég korábban közölte, nem volt megfelelően védve a franchise-hálózat, kizárólag a márkára volt oltalom, a termékekre nem. Ez a cég szerint kiszolgáltatottá tette a hálózatot. Továbbá a hazai franchise-tulajdonos több más Coca-Cola-intézkedéssel sem értett egyet, ezért 2021-ben úgy döntött, bezárja az üzleteit. Ez 29 egységet jelentett országszerte. (A Costa kávézók master franchise-jogai is az atlantai székhelyű The Coca-Cola Companyhoz kerültek, miután 4,9 milliárd dollárt fontot költött a Costa Coffee márka teljes portfóliócsomagjára.)
Ezért is érdekes a Caffè Vergnano kávézók megjelenése. Ma úgy tetszik, a Costa Coffee erős kereskedelmi márkává igyekszik kinőni magát a hazai piacon, amelynek egyre nagyobb szerep jut a kapszulás szegmensben. A Caffè Vergnano viszont megkapja a kávéházi/kávézólánc támogatást, csakúgy, mint a Costa Coffee nagy konkurense, a Starbucks, amely ugyancsak jelen van a kiskereskedelemben.
Nem titok, hogy a teljes piacot a technológiai innováció „zavarta” meg.
Mind a kapszulák, mind az automata és félautomata gépek elterjedése megnövelte a kávéfogyasztást a lakás falai között. A forgalmazók ezt a trendet igyekeznek lekövetni, ehhez kínálnak egyre nagyobb mennyiségben választékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.