A digitális oktatás nem nyugdíjazza a hagyományost, még csak nem is helyettesíti, egyenrangú társként és kiegészítésként viszont elengedhetetlen – és hasonló a helyzet a munkába átlépve is. Erről szólt a Pécsi Tudományegyetem kétnapos rendezvénye, amelyen bemutatták az intézmény Oktatás- és Tanulástámogató Központja (PTE DOT) Fehér könyvét, amit ma workshop követett, amelyen a mesterséges intelligencia (MI), a ChatGPT is terítékre került.
Még tavaly novemberben is arról beszélgettünk, hogy jó, itt van a mesterséges intelligencia, de egyelőre nem befolyásol minket. Nos, már nagyon is
– mondta Vörös Zoltán, a PTE DOT vezetője. Megjegyezte, hogy a mesterséges intelligencia félelmet is generál, ám szeretnék a lehetőségeket is kiemelni.
A tanácskozáson feltették a kérdést, hogy mitől más a ChatGPT, mint az eddigi próbálkozások, foglalkoztak a mögötte álló nyelvi modellel, valamint az első, MI által generált dolgozatok beérkezése nyomán azzal, hogy miként lehet detektálni a mesterséges hozzájárulást.
A tavaly januárban létrehozott PTE DOT a pandémia alatt kezdett azon dolgozni, hogyan lehetne a hibrid és/vagy online oktatást a hallgatók tanulási folyamatát segítve optimálissá tenni. A most bemutatott Fehér könyv ennek a gondolkodásnak és összegző munkának a tapasztalatait feldolgozva nyújt segítséget.
A kulcs a szemléletváltás: a frontális helyett a tanulásra fókuszáló oktatás a cél
– közölte Fedeles Tamás, a PTE oktatási rektorhelyettese.
A kiadványban az oktatók jó gyakorlatokat láthatnak a célcsoportokra és tematikus területekre fejlesztett kurzusokra, mintákat és példákat a pedagógiai célokhoz illeszkedő online tevékenységek megtervezésére és megvalósítására, illetve szerszámosládát kapnak a szükséges tananyagok, interaktív tartalmak és gyűjtemények fejlesztéséhez.
„Nemcsak általános elbeszélés, hanem konkrétan megmutatja, miként lehet használni a digitális megoldásokat az oktatásban: hogyan tudunk úgy tanítani digitális eszközök segítségével, hogy megtartjuk az oktatás személyes, bizalmi elemeit is” – folytatta Vörös Zoltán, hangsúlyozva, ők nem is a hibrid, hanem
a kevert tanulás (blended learning) kifejezést használják, továbbá a fordított osztályterem (flipped classroom) megoldást, figyelve a kor változásaira.
A blended learning rugalmasan vegyíti a digitális megoldásokat a hagyományos oktatás elemeivel, ehhez igazítva a technológiákat, eszközöket és módszereket. A fordított osztályterem során pedig a diákok a maguk idejében és az általuk választott helyen olvasnak, fogyasztják az egyéb tartalmakat, például oktatóvideókat, míg az iskolai tanórákon az élő problémamegoldáson dolgoznak.
Ezek a módosult, vegyes oktatási és tanulási formák leképezik napjaink fehér galléros munkaköreit is, ahol ugyancsak jelen vannak a digitális eszközök, az online kapcsolattartás, miközben az élő jelenlét és érintkezés sem tűnt el teljesen.
„A home office kapcsán is van egy visszarendeződés, mert megvannak a korlátjai” – fogalmazott Vörös Zoltán, hozzátéve, a koronavírus-járvány idején hiába gondolták a cégek, hogy minden elvégezhető otthon, és nem kell fenntartani az irodaházakat, mert a munka ugyanúgy vegyes, mint az oktatás: nem kell ugyan minden napot benntölteni az irodában, de azért jó, ha bent is vagyunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.