Az infláció, más kategóriákhoz hasonlóan, nagyban érintette a 2022-es évben a kávé kategória minden szegmensét. A kávé importtermék, nagy a devizakitettsége, ezért tovább erősödött az inflálódása. Emellett az energia-, a munkaerő-, a szállítási és az alapanyagköltségek nagyarányú emelkedése is többszöri áremelést okozott a partnereinknél – válaszolta lapunk kérdésére a SPAR.
A korábbi növekedési dinamika lassult, de a szemes- és kapszulás kávé esetében még mindig tapasztalható növekedési potenciál. Emellett az eddig stagnáló vagy csökkenő eladásokat mutató őrölt kávé, illetve a kávéspecialitások, instant kávék is kezdenek újra előtérbe kerülni a vásárlások során – jegyezte meg a kereskedelmi lánc. Ezt támasztja alá a Nestlé Nescafé üzletágának válasza is, e szerint a 2022-es év bővelkedett kihívásokban, de agilitással és megfelelő időben meghozott döntésekkel képesek voltak minden alkategóriában megőrizni piacvezető pozíciójukat.
A második fél évben a fogyasztás lelassult, ugyanakkor pozíciónk megóvása mellett növekedni is tudtunk, ami a pandémia után ismét igazolta, hogy fogyasztóink első választása bizonytalan körülmények között is mi termékeink választása.
Ugyanakkor a Nestlé a Nespressóra vonatkozó kérdéseinket kihagyta. Holott a kiskereskedelmi kávéértékesítést az utóbbi egy-két évben (főleg a pandémia alatt) kifejezetten a kapszulás termékek tematizálták. Olyannyira, hogy erre a területre két márkával is belépett a Coca-Cola HBC, előbb a Costával, most pedig a Vergnanóval – jóllehet a cégtől nem áll távol a kávé, annak idején a Lavazza termékeket forgalmazta, amelynek ugyancsak van saját kapszulás rendszere.
Tény, hogy a Nestlé hetvenes évekbeli szabadalmához köthető kapszulák ma reneszánszukat élik, és a legnagyobb kávémárkák mind beléptek a piacra. Olyan erőssé vált a kiskereskedelemben a jelenlétük, hogy uniós szinten foglalkoznak az elhasznált kapszulák környezetterhelésének csökkentésével.
A kapszulák térhódítása azért meglepő, mert a praktikusság mellé meglehetősen magas ár társul.
Jellemzően tízdarabos kiszerelésekben hozzáférhető a hagyományos (alumíniumkapszulás) termék, amelynek a töltősúlya 5-7 gramm körül mozog, egy dobozt pedig 1300-1900 forint között lehet megvásárolni. A töltősúlyt tekintve ez bőven a high-end kategória, ennél már csak a luxustermékek drágábbak.
Mindenesetre a kategória annyira erős, hogy például a Coca-Cola HBC tavalyi tájékoztatója szerint a Costától 1,2 százalékpontos növekedést várnak, a Vergnanótól pedig 200 százalékos volumennövekedést. Igaz, az utóbbinál inkább a HoReCa-szektorban, a Costa viszont ma itthon a kiskereskedelmi polcokon számít nagyon erős márkának.
A kapszulás termékek válságállósága nem egészen meglepő. A hozzá kapható gépek viszonylag olcsók, ráadásul a HoReCa árai nagyon elszálltak még a kapszulás termékekhez képest is. A január–február amúgy sem számít erős vendéglátós szezonnak, ám most kifejezetten leült a kávét értékesítő helyek és a kávézók forgalma. A külföldieken kívül nemigen látni mást a belvárosi helyeken. Vagyis a fejenkénti napi kávéadagból egyre több fogy otthon és a munkahelyen, amelynek beszerzési helye a kiskereskedelem.
A SPAR tájékoztatása szerint a kategóriában nőtt az akciós értékesítés, illetve a kereskedelmi lánc havi 20 százalékos matricás értékesítésnél is szép növekedés tapasztalható. Vagyis erre a termékre érvényesítik a kedvezményt. A kategóriában az áremelések után tapasztalható mennyiségi visszaesés, de a kávéfogyasztás drasztikus visszaesésével nem számol a kereskedelmi lánc.
A kategóriák közötti átrendeződés várható inkább, amellyel kapcsolatban előtérbe kerül a jó ár-érték arányú termékek vásárlása, illetve a nagyobb kiszerelések és ezzel a jobb egységár preferálása. Ráadásul idén is várható a kategóriában további inflálódás, így annak meghatározása, hogy melyik vevő vált inkább más kávézási rendszerre és/vagy keresi az alacsonyabb árpontú cikkeket, még hónapokba telik. A saját márka szerepe ugyanakkor borítékolhatóan erősödni fog. Az infláció miatt értékben növekedés prognosztizálható, de mennyiségi csökkenéssel. A kapszulás kávék értékesítésének eddigi erős dinamikája csökkenhet. Aki pedig koffeinmentes kávét iszik, az a jövőben is azt fogja fogyasztani.
InnovációÚj szegmens nem lépett be a kategóriába. Egyedül a Nespresso esetében volt fejlesztés (Vertuo), amely csak a Nespresso boltokban jelent meg. Érdekesség, hogy Európa kifejezetten presszókávé-orientált, de egyre nagyobb marketingtámogatást kapnak a más nációjú kávék, így például az arab vagy a török főzetek, s egyre népszerűbbek a japán kávékészítési technikák is. Ennek megfelelően a fejlesztésekben a jó ár-értékű, minőségi kávék, illetve a jó árpontú és minőségű saját márkák bővültek ízekkel, variánsokkal, amelyek támogatják a más főzési technikákat. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.