BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Női történeteket keres, és milliókat ad értük a Visa

Majd’ két és félszer annyi férfi vállalkozik Magyarországon, mint nő, akik számos nehézséggel küzdenek, főleg az anyagi és szakmai források terén. Ezen kíván javítani a Visa, amely idehaza is elindítja a külföldön már sikeres támogatói és mentoráló programját.

Szinte mit sem javult a női vállalkozások helyzete Magyarországon a legutóbbi évtizedben, az akadályok is megkövültek, ezért is indítja be a Visa a külföldön már sikeres támogatói és mentoráló programját, a „She’s Next”-et idehaza is: a kétmillió forintos pénzügyi támogatás mellé 12 hónapos, vállalkozásra szabott mentorálást is kap az öt nyertes pályázó.

Businesswoman presenting project in meeting room
Business people dressed casual/corporate, talking together in large glass conference room
Mától jelentkezhetnek a programra női vállalkozások.
Fotó: Klaus Vedfelt

Az Opten adatbázisa szerint a nemek alapján egyértelműen elkülöníthető vállalkozások aránya Magyarországon 169 856:70 319 a férfiak javára, azaz 2,4-szer kevesebb nő vállalkozik. Évtizede ugyanez a mutató 2,7 volt, tehát minimális a javulás – miként Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatója megjegyezte: „Haladunk, de nagyon lassan.”

Az sem változik, mely szektorokban vállalkoznak a hölgyek, ezek erősorrendben a következők:

  1. Szépségipar, fizikai jólét
  2. Humánegészségügy, szociális ellátás
  3. Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás
  4. Adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység
  5. Oktatás

Sokan azt sem tudják, kihez fordulhatnának 

Minden második magyar nő számára kihívást jelent vállalkozásának finanszírozása, és a korösszetétel sem optimális: némi meglepetésre minél fiatalabbak a nők, annál kevésbé valószínű, hogy vállalkozásba fogjanak. 

Az Ipsos kutatása további három fő problémapontot azonosított:

  • Pénzügyek: majdnem minden negyedik magyar kis- és középvállalkozó előítéletekkel találkozott, amikor vállalkozásához forrást kívánt bevonni.
  • Önbizalom: a férfiak gyakran magabiztosabbak Magyarországon, a nők több mint fele vallott önbizalomhiányról, a férfiaknál ez az arány 50 százalék alatt marad.
  • Teljesen egyedül: a női vállalkozók több mint fele nem tudja, hova forduljon segítségért pénzügyi, jogszabályi kérdésekben vagy ha továbbképezné magát.

Az utóbbi tételhez tartozik, hogy a megkérdezettek 62 százalékának nem lenne anyagi vagy szakmai forrása, ha hirtelen szüksége lenne rá, és 52 százalék azt sem tudná, hova és kihez fordulhatna a problémájával.

A magányosság alapélménye minden vállalkozónak, ám ez nőként még inkább jellemző: az ember rendkívül egyedül érzi magát

– mondta D. Tóth Kriszta, a program nagykövete. Kifejtette, hogy manapság nincs már bombabiztos üzleti terv, ezért fontos a vállalati és személyes reziliencia. Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője hozzátette: a saját vállalkozásukat működtető nők egyedi kihívásokkal szembesülnek, például nehezen vagy egyáltalán nem jutnak a fejlődésükhöz szükséges forráshoz és mentori támogatáshoz.

Május 21-ig lehet pályázni

Mindezekre adott válaszlehetőség a Visa „She’s Next” projektje, amely többek között az Egyesült Államokban, Kanadában, Írországban és Lengyelországban már sikeresen fut, mostantól pedig Magyarországon is lehet pályázni.

A kétmillió forintos pénzügyi támogatást és 12 hónapos, a vállalkozásra szabott egyéni mentorálást is magába foglaló fődíjakra 

olyan vállalkozások jelentkezhetnek, amelyek többségi tulajdonosa nő, vagy az üzleti tevékenységet nő végzi, a vállalkozást 2021. január 1. előtt már bejegyezték, a megelőző évet pozitív üzleti eredménnyel zárta, most pedig a bővülés, továbbfejlődés a következő célja.

Elvárás, hogy a cég rendelkezzen digitális jelenléttel, ami lehet honlap, webshop vagy aktívan használt közösségimédia-oldal is. A pályázóknak le kell írniuk vállalkozásuk történetét, utalniuk kell arra, mi inspirálta őket az elindítására, valamint ki kell emelniük a kihívásokat, amelyekkel gyakran szembesülnek. 

Online shopping
Beautiful Smiling Businesswoman Using a Laptop for Online Shopping
A vállalkozói magányosságon is segítene a Visa projektje.
Fotó: Getty Images

Mától egészen május 21-én éjfélig a Visa magyar nyelvű honlapján lehet beadni a pályázatokat, amelyekből a Visa programpartnere, az ImpactLab készít top tízes listát. Akik erre felkerülnek, azokat a június 15-i „Pitch day” délelőttjén felkészítik a délutáni előadásukra, amiket a nyolctagú zsűri bírál el, majd kihirdeti az öt győztest.

Igenis, lehet segítséget kérni

A sikertörténetek közé tartoznak olyan vállalkozások, mint például egy komposztálható evőeszközöket gyártó vietnámi cég, a természetet közelebb hozó gyermekjátékokat készítő lengyel vállalat, speciális táncosruhákat készítő litván vállalkozás, valamint az a csoport is, amely Ukrajnából a háború elől menekült Lengyelországba, ahol a szintén menekült gyermekek fejlesztésére és családjaik támogatására koncentrál a biztonságos és békés fiatalkor érdekében.

A 2020-as indulás óta a Visa világszerte több mint 2,8 millió dollárt (998 millió forintot) fordított több mint 260 női vállalkozónak nyújtott támogatásra és mentorálásra a She’s Next program keretében. 

„Most azt vázolhatjuk fel a pályázóknak, hogy lehet segítséget kérni, mert van kitől” – tette még hozzá D. Tóth Kriszta. „Én történetet keresek, olyanokat, akik nemcsak értik, hanem érzik is a vállalkozásukat.” 

A Visa She’s Next magyarországi programjának zsűrije

• D. Tóth Kriszta, a WMN alapító-ügyvezetője,

• Ginzer Ildikó, a Bankholding standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese,

• Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatója,

• Kozma Andrea, az STRT Holding alapítója és a CEU InnovationsLab alapítója, vezetője,

• Máté Krisztina, a Cápák között producere,

• Rácz Judit, a Skinsmart és a Geek&Gorgeous alapító-ügyvezetője,

• Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője,

• Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.