Több mint 1,1 milliárd forintnyi kárt okoztak a fizetési kártya üzletágban elkövetett visszaélések a múlt év utolsó negyedében a kibocsátói oldalon: a jó hír az, hogy ez az érték már jóval elmarad a 2022. harmadik negyedévi közel 1,26 milliárdtól, ám az egy évvel korábbi 574,1 millió forintnak csaknem a duplája – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.
A jegybank legfrissebb pénzforgalmi statisztikái szerint a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal elkövetett visszaélések száma 41,3 ezer környékén alakult a múlt év utolsó három hónapjában, ami az előző negyedévhez képest 12, az egy évvel korábbihoz viszonyítva pedig bő 20 százalékos növekedést tükröz. Ezzel együtt – mutatott rá a számokhoz mellékelt közleményében a jegybank –
a sikeres visszaélések aránya továbbra is elhanyagolható a forgalomhoz képest.
Ami a visszaélések megoszlását illeti, a legtöbb káreset az internetes – azon belül is a külföldi – vásárlásokhoz kötődik. Itt a negyedik negyedévben az egy évvel korábbinál 6,1 százalékkal több, 33,3 ezer visszaélést regisztrált az MNB, miközben a kárérték éves összevetésben bő másfélszeresére, 565,3 millió forintra emelkedett.
Az adathalászat módszerével elkövetett csalások száma viszont közel a négyszeresére, 3600 fölé nőtt éves összehasonlításban, miközben a kimutatott kár értéke 18,1-ről 153 millió forint közelébe ugrott.
A pszichológiai manipuláció kapcsán elkövetett visszaélések – amikor az elkövetők rendszerint valamilyen rendkívüli eseményre hivatkozva bírják rá az áldozatot számla- vagy kártyaazonosítói megadására – száma szintén látványos mértékben, nagyjából a két és félszeresére nőtt egy év alatt, meghaladva így az 1800-at. A kárérték szintén több mint a duplájára növekedett éves összevetésben, és meghaladta a 320 millió forintot.
Ezzel együtt a „klasszikus” elkövetési módszerek sem tűntek el a piacról: elveszett, ellopott kártyákkal például három hónap alatt 2281 visszaélést követtek el a csalók, 37,1 százalékkal többet a 2021. negyedik negyedévinél. Az okozott kár értéke itt 18,3 százalékkal emelkedett egy év alatt, és valamivel 48 millió forint felett alakult.
Az internetes tranzakciók biztonságát erősíteni hivatott erős ügyfélazonosítás bevezetése nyomán, illetve amiatt, hogy az áldozatok sokszor önként adják át érzékeny adataikat a csalóknak, a végül elkönyvelt kárból is egyre nagyobb a kártyabirtokosok részesedése.
A múlt év utolsó negyedében leírt, bő 700 millió forint közel felét – 48,8 százalékát – már nekik kellett viselniük,
miközben egy évvel korábban még 25,8 százaléknál járt ez az arány. Eközben a kibocsátókat (bankokat) a leírt kárnak már csak a nem egészen 24 százaléka terhelte az utolsó negyedévben, szemben az egy évvel korábbi bő 41 százalékkal.
Naponta egy magyar család eljátssza a vagyonát a neten a csalók miatt„Legyünk mindig egészségesen gyanakvók!” – ez volt a legfőbb üzenete a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség és az Igazságügyi Minisztérium rendezvényének, amelyen a KiberPajzs-programról és az MNB hamarosan bevezethető visszaélés-figyelő rendszeréről számoltak be. A hozzászólások közös eleme volt, hogy a koronavírus-járvány miatt egy-két év alatt egy-két évtizednyit ugrottunk az időben: mivel szinte mindenki otthonlétre kárhoztatott, az életünk túlnyomó része átkerült a digitális térbe. Így kezdtünk home office-olni és videókonferenciázni a kanapéról, sőt, iskolai tanulmányokat végezni, élelmiszereket és egyéb termékeket, illetve szolgáltatásokat is otthonra rendelni, amelyek révén megugrott az online fizetések darabszáma és értéke is. Ezáltal a néhány éve még akár az ATM-ekkel trükköző bűnözők is átköltöztek a kibertérbe: az online elkövetett csalások és visszaélések mértéke azóta is erősen növekvő tendenciát mutat. „Minden nap egy magyar családot úgy megtévesztenek, hogy több évtizedes keresetüket átutalják, vagy teljes hozzáférést adnak hozzá” – mondta az átlagolva is rémisztő helyzetről Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára. Kifejtette, hogy az újszerű digitális világ nemcsak új lehetőségeket jelent, hanem új veszélyeket is hordoz magában. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.